لمینت و ونیر کامپوزیت هر دو جزء پرطرفدار ترین روش های ترمیم و زیباسازی طرح لبخند هستند. اما بسیاری از افراد هنوز به طور کامل تفاوت این دو روش را نمی‌دانند. امروز ما در این مطلب سعی کردیم تا به شما اصلی ترین تفاوت های این دو روش را بگوییم و اطلاعات بسیار مفیدی را راجع به لمینت و ونیر کامپوزیت در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر در واقع یک لایه پوششی است که اغلب به منظور زیبایی یا ترمیم، روی سطوح مختلف دندانی قرار داده می‌شود. ما انواع مختلفی ونیر داریم که مهم‌ترین آن‌ها، لمینت دندان (ونیر سرامیکی) و ونیر کامپوزیت‌ها هستند. این مقاله به صورت اختصاصی درباره لایه‌های پوششی کامپوزیت دندان است.

کامپوزیت یک نوع ماده بسیار پرکاربرد در دندانپزشکی است که ما در درمان‌های ترمیمی؛ به طور گسترده از آن استفاده می‌کنیم. زمانی که بخواهیم از کامپوزیت به عنوان یک لایه پوشاننده دندانی یا ونیر استفاده کنیم، اصطلاحاً به آن ونیر کامپوزیت دندان می‌گوییم. بنابراین منظور از کامپوزیت ونیر، استفاده از مواد کامپوزیت ترمیمی، به عنوان ونیر و پوشاننده سطوح دندانی است.

مزایا و معایب کامپوزیت

با قرار گرفتن لایه های کامپوزیتی روی دندان ها، اکنون دندان آسیب دیده یا مشکل دار مستحکم شده و زیباتر از قبل به نظر می رسد. با سپری کردند چنین درمانی طرج لبخند شما بهتر خواهد شد و به این شکل اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهید آورد.

ونیر کامپوزیت ها ذاتاً دارای ماهیت (جذب آب) هستند. یعنی به صورت جزئی آب را به خود جذب می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانند رنگدانه غذاها و نوشیدنی‌هایی که ما می‌خوریم را نیز به خود جذب کنند. بنابراین این ونیرها به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و نسبت به حالت اولیه خود رنگشان کمی برمی‌گردد.

خاصیت جذب رنگدانه‌ها باعث می‌شود که ما متخصصان ترمیمی و زیبایی، کامپوزیت ونیرها را برای برخی از افراد مناسب ندانیم و به عنوان یک گزینه جایگزین، لمینت سرامیکی را به آن ها پیشنهاد دهیم. مثلا افراد زیر کاندید مناسبی برای نصب این نوع ونیره نستند:

·        عزیزانی که قهوه زیاد می نوشند

·        افرادی که به استعمال دخانیات عادت دارند

·        افرادی که سوء مصرف نوشیدنی های الکلی دارند

لمینت چیست؟

هدف اولِ نصبِ لمینت برای دندان‌ها، زیبایی و اصلاح طرح لبخند است. یعنی بیشترین مراجعان و متقاضیانِ این پروسه، افرادی هستند که قصد دارند لبخند زیباتری داشته باشند. اما زیبایی تنها هدف اتصال لمینت دندان نیست و ما اغلب توصیه می‌‍کنیم افرادی که یک یا چند مورد از مشکلات زیر را تجربه می‌کنند برای نصب لمینت به متخصصین ترمیمی و زیبایی دندان مراجعه کنند:

1.     وجود لب پر شدگی در لبه های دندانی

2.     کج بودن جزئی دندان‌ها (که ارزش انجام ارتودنسی دندان را ندارد)

3.     تغییر رنگ دائمی دندان‌ها (به طوری که با هیچ روش دیگری مانند بلیچینگ دندان برنمیگردد)

4.     وجود فاصله بین دندان ها (بیشتر از 0.5 میلیمتر و معمولا بین دندان های جلو)

هزینه لمینت دندان

لمینت ها ونیرهایی با هزینه نسبتا زیاد هستند. هزینه آن ها تقریبا از هزینه کامپوزیت ونیرها بیشتر است اما به دلیل زیبایی طبیعی که دارند و ماندگاری بالایشان بیشتر مردم با وجود بالا بودن هزینه لمینت دندان همچنان به آن ها علاقه دارند.

به ازای هر واحد لمینت، هزینه ای بالاتر از 2 میلیون تومان دریافت می کنند که البته بسته به وضیعت دندان ها و میزان آماده سازی یا کیفیت درخواستی مراجعان ممکن است بالا و پایین باشد.

سخن آخر

شما می‌توانید برای این که اطلاعات بیشتری راجع به لمینت و کامپوزیت دندان به دست بیاورید، مقالات متعددی را در اینترنت مطالعه کنید. برای همین منظور ما به شما وبسایت تهران دنتال ایمپلنت را معرفی می‌کنیم که می‌توانید اطلاعات خوبی را از این سایت به دست بیاورید.