پوسیدگی دندان حالتی است که در آن پلاک های موجود بر روی دندان ها با مواد غذایی و معدنی که وارد دهان می‌شوند اسیدی را تولید می‌کنند که آن اسید به تدریج باعث نابودی مینای دندان می‌شود. امروز در این مقاله قصد داریم بیشتر شما را با پوسیدگی دندان آشنا کنیم و روش هایی را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به شما بیاموزیم.

علل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در اثر وجود پلاک های دندانی و تولید اسید توسط باکتری ها ایجاد میشود. این مشکل ابتدا مینای دندان را درگیر میکند و کم کم به بخش های داخلی تر مثل دنتین و در نهایت پالپ دندان گسترش یافته و درد بسیار زیادی را به شخص تحمیل میکند. پوسیدگی به دندان شما آسیب می رساند و ممکن است منجر به ایجاد حفره و یا حتی مرگ دندان شما شود.

پوسیدگی هنگامی اتفاق می افتد که قندهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها با باکتری های موجود در پلاک روی دندان ها واکنش نشان می دهند و اسید تولید میکنند. هر بار که هر چیزی حاوی قند می خورید یا می نوشید ، این اسیدها تولیدشان بیشتر شده و به دندان حمله می کنند. درنتیجه مینای دندان کم کم توسط این اسید نرم شده و تحلیل میرود.

مسئول تولید اسید و نابود سازی مینا تنها قندها و مواد غذایی شیرین و گازدار نیستند. تخمیر کربوهیدارت ها در داخل دهان نیز میتواند چنین نتیجه ای در پی داشته باشد.

درمان پوسیدگی

اگر پوسیدگی خیلی جدی نباشد ، تیم دندانپزشکی تمام پوسیدگی ها را برداشته و دندان را با پر کردن ترمیم می کند. اما بعضی اوقات عصب وسط دندان آسیب می بیند. در این صورت ، دندانپزشک باید عصب را بردارد و با کمک تاج دندان یا مواد پرکننده اقدام به ترمیم دندان کند. اینکار معمولا توسط دندانپزشک ترمیمی انجام داده میشود و مشهور به درمان ریشه یا روت کانال است. از طرفی اگر دندان آنقدر پوسیده شده باشد که قابل ترمیم نباشد ، ممکن است دندانپزشک مجبور شود دندان را خارج کند و آن را بکشد.

اگر اقدام به درمان نکنیم

به طور کلی درد دندان یک نشانه مقدس است که خبر از یک اتفاق ناخوشایند در دهان شما میدهد. به محض اینکه دندانتان درد گرفت بهترین گزینه مراجعه به دندانپزشک است. اگر هرچه زودتر به درمان پوسیدگی دندان اقدام نشود، احتمالا گشتر، آسیب و حتی مرگ دندان وجود دارد که خود نیازمند درمان ریشه و عصبی کشی دندان است.

حرف آخر

همانطور که گفته شد تنها راه جلوگیری از پوسیدگی دندان فقط و فقط رعایت هر چه بهتر بهداشت دهان و دندان است. مراجعه مرتب به کلینیک دندانپزشکی برای معاینه نیز می‌تواند باعث شود تا شما جلوی پوسیدگی دندانتان را در صورت وجود داشتن بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مرجع: http://www.tehrandentalimplant.ir/