همه ما می‌دانیم که دندان یکی از مهمترین اعضای تشکیل دهنده صورت است که تاثیر مستقیم بر روی تنفس راحت تر، سهولت در تغذیه و از همه مهمتر زیبایی دارد. امروز می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه باید از این نعمت بزرگ الهی به بهترین روش مراقبت کنیم. با ما همراه باشید.

تغذیه مناسب جهت رعایت بهداشت دهان و دندان

تغذیه سالم و مناسب یکی از عوامل اصلی سلامت بدن به ویژه حفره دهان و از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها است. مصرف برخی از مواد غذایی احتمال پوسیدگی دندان‌ ها را افزایش داده. بنابراین علاوه بر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان تغذیه نامناسب هم باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل پریودنتال یا دیگر بیماری‌های مربوط به دهان و دندان می‌شود. تغذیه و رژیم غذایى در تمام مراحل تکامل، رویش و بقاى دندان موثر است. پس از رویش دندان، تغذیه سالم نقش موثر و مداومى در تکامل، تقویت و معدنى شدن مینا و بقیه ی اجزاى دندان دارد.

مراقبت از دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان و تغذیه سالم همانطور که گفته شده امری لازم و ضروری است. اما این امر در کودکان و دندانپزشکی کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. تغذیه سالم کودک بعد از تولد و تا رشد و تکامل دندان‌هایش بسیار مهم است چرا که تغذیه کودک ارتباط مستقیمی با سلامت دهان و دندان وی دارد. تغذیه با شیر مادر نوراد شما قوی کرده و عمل بلع و مکیدن باعث رشد هر چه بهتر استخوان‌های فک و صورت کودک می‌شود.

چی بخوریم؟

·        غذا‌های حاوی کلسیم و فسفر:

·        مواد غذایی حاوی ویتامین c

·        مواد غدایی غنی از ویتامین D: یکی از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز برای سلامت بدن ویتامین D است. این ویتامین علاوه بر سلامت بدن برای سلامت دندان‌ها نیز بسیار مفید است چرا که باعث جذب کلسیم می‌شود. نور خورشید، ماهی، زرده تخم مرغ و روغن ماهی از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند.

·        مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها: آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در مبارزه با التهاب و بیماری‌های پریودنتال دارند. آنتی اکسیدان‌ها در محافظت از لثه و دیگر بافت‌ها از وجود عفونت و باکتری‌های دهانی بسیار مفید هستند. فلفل دلمه، پرتقال، کیوی، کلم بروکلی، سیب، کشمش، آجیل، لوبیا و انگور از جمله مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان هستند.

·        مواد غذایی ترد و حاوی آب فراوان: این دسته از مواد فذایی به علت فیبر بالایی که دارند برای سلامت دندان بسیار مفید بود و مصرف این مواد غذایی در برنامه روزانه توصیه می‌شود. این مواد غذایی به علت بافتی که دارند به عنوان یک ساینده عمل می‌کنند و باعث پاک شدن دندان‌ها و دهان از باقی مانده مواد غذایی می‌شوند. همچنین این مواد غذایی باعث تولید بزاق بیشتر در دهان می‌‍‌‌شوند و همانطور که می‌دانید بزاق خود یک عامل از بین برنده میکروب و باکتری‌های دهان است. مواد غذایی که در این دسته جای می‌گیرند عبارتند از: هویج، کرفس، سیب، خیار.

حرف آخر

تحقیق کردن بهترین راه برای این است که بهترین روش ها را انتخاب کنید و سطح معلومات خود را بالا ببرید. با بالا رفتن سطح معلوماتتان بهترین تصمیم را می‌گیرید و هیچ وقت پشیمان نمی‌شوید. برای همین منظور ما امروز در این مقاله قصد داریم تا به شما وبسایت خوب تهران دنتال ایمپلنت را معرفی کنیم که می‌توانید اطلاعات خیلی خوبی را در زمینه دهان و دندان از این سایت کسب کنید.