بوی بد دهان، باعث می‌شود تا پرستیژ اجتماعی شخص ضربه بخورد. امروز در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه بوی بد دهان، عواملی که در بوی بد دهان موثرند و راه های کنترل و درمان آن را در اختیار شما قرار دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا همه چیز را در این زمنیه بدانید.

دلیل بوی بد دهان

در حدود 85 تا 90٪ موارد، هالیتوزیس در حفره دهان، بینی و گلو ایجاد می شود. باکتری های داخل دهان و گلو متابولیت هایی که حاوی گوگرد هستند را تولید می کنند و این عامل اصلی بوی بد دهان است.

موارد زیر همگی می توانند باعث افزایش این فرآیند و تولید هرچه بیشتر بوی بد شوند:

1.     بهداشت ضعیف دهان و دندان: شایعترین علت بوی بد دهان بی توجهی به بهداشت دهان و دندان است. با رعایت نکردن بهداشت دهان، باکتری ها در سطح دندان ها، لثه ها، زبان و در فضاهای بین دندانی جمع می شوند. این باکتری ها متابولیت های حاوی گوگرد تولید کرده و بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. بهداشت ضعیف دهان همچنین مسئول پوسیدگی دندان و بیماری های لثه است.

2.     نظافت ضعیف دندان مصنوعی

3.     خشکی دهان: کاهش تولید بزاق ناشی از تنفس دهانی، خروپف، برخی از داروها و کمبود آب بدن می تواند باعث خشکی دهان و ایجاد بوی نامطبوع دهان شود.

4.     بیماری های دهان و دندان

5.     برخی از غذاها و نوشیدنی ها: غذاهایی با طعم های قوی مانند پیاز، سیر و ادویه جات می توانند بوی نامطبوعی در دهان ایجاد کنند. همچنین، نوشیدنی هایی با بوی شدید مانند قهوه، و الکل می توانند بوی نامطبوع زننده تری ایجاد کنند. معمولاً بوی ناشی از این غذاها یا نوشیدنی ها موقتی است و با رعایت بهداشت دهان و دندان و محدود کردن مصرف این نوع غذاها و نوشیدنی ها می توان از آن جلوگیری کرد.

6.     محصولات دخانی: جویدن تنباکو و سیگار کشیدن می تواند باعث بوی نامطبوع دهان یا هالیتوزیس شود. همچنین، استعمال دخانیات باعث برخی مشکلات دهانی مانند بیماری لثه و خشکی دهان نیز شود.

7.     برخی داروها: برخی از داروها مانند تعدادی از آنتی بیوتیک ها باعث کاهش بزاق دهان، خشکی دهان و در نتیجه ایجاد هالیتوزیس می شوند.

 

روش های درمانی

نوع درمان و مسیر ریشه کن کردن این مشکل بستگی به علت ایجاد آن دارد. در بیشتر اوقات بوی بد دهان با رعایت بهداشت دهان و دندان به راحتی از بین می رود. با این حال باید ابتدا علت بوی بد دهان را مشخص کرده و آنگاه بر اساس علت به فکر درمان باشیم تا موثرترین راهکار ها را انتخاب کنیم.

درمورد هزینه بلیچینگ دندان همه چیز را بدانید.

سخن آخر

ما امروز در این مطلب سعی کمردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه بهداشت دان و دندان و علت های بوی بد  دهان و روش های درمان آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید می‌توانید به سایت های دندانپزشکی مراجعه کنید و مقالات مربوط را در آن بخوانید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.