ما روزانه با مصرف موادغذایی مختلف میزانی معینی کالری و انرژی دریافت می کنیم که در صورتی که بدن نتواند این انرژی های دریافتی را مصرف کند یا بسوزاند باعث ایجاد چربی های اضافه در بدن شده و چاق می شویم. اولین راهی که برای لاغری به ذهن افراد می رسد گرفتن انواع رژیم های لاغری است. افراد زیادی در کنار این رژیم ها انجام ورزش های لاغری را نیز امتحان می کنند.

بعضی افراد برخلاف انجام این اقدامات لاغر نمی شوند، در نتیجه به دنبال انواع عمل های لاغری مانند عمل اسلیو معده می روند. این عمل لاغری مانند سایر عمل های لاغری، در کنار تمامی مزایایی که به همرا دارد عوارضی نیز دارد که ما در این مقاله به معرفی تعدادی از عوارض عمل اسلیو معده پرداخته ایم.

جراحی اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده جراحی لاغری ای است که در به روش لاباراسکوپی انجام می شود و در طی آن حدود ۸۰ درصد از حجم معده فرد خارج می شود و بخش باقی مانده آن به شکل لوله یا موز است. به دلیل اینکه در معده کاهش حجم اتفاق افتاده است طبیعتا حجم غذای مصرفی فرد و درنتیحه کالری دریافتی روزانه او کاهش می یابد و باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

عوارض عمل اسلیو

در این قسمت از مقاله به معرفی برخی عوارض کوتاه مدت و بلندمدت جراحی اسلیو معده می پردازیم:

·         سوء تغذیه

·         احساس سوزش سر دل

·         یبوست

·         رفلاکس معده

این عوارض ممکن است بسیار جدی و خطرناک باشند که در صورت مشاهده آنان سریع باید به پزشک مراجعه کرد. این علائم عبارتند از:

·         تب و لرز شدید

·         تورم، قرمزی و ترشح چرک از ناحیه بخیه

·         عدم توانایی نوشیدن مایعات

·         حالت تهوع و استفراغ

·         خونریزی شدید

سوء تغذیه

کاهش حجم معده و مواد غذایی مصرفی و همچنین کاهش مصرف کالری پس از اسلیو می تواند منجر به سوء تغذیه شود. به همین دلیل پایبند بودن به یک رژیم غذایی مناسب پس از عمل اسلیو می تواند از بروز سوء تغذیه جلوگیری کند.

رفلاکس معده

رفلاکس و همینطور سوزش معده علائمی مثل دردهای شکم و معده، نفخ، احساس سیری سریع و ... دارد. در هنگام رفلاکس معده محتویات معده به داخل مری بازمی گردد. در صورت داشتن همچین شرایطی باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

حالت تهوع و استفراغ

اکثر افراد در روزهای ابتدایی عمل لاغری اسلیو معده دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. اما اگر این اتفاق به صورت مکرر و طولانی مدت ادامه داشته باشد باید پزشک با تجویز داروهای مناسب این عارضه را کنترل کند.

منبع: https://www.sira.fit/