امروزه بیش از پیش زیبایی چهره و دندان برای افراد اهمیت پیدا کرده است و کسانی که دچار انواع مشکلات دندان و دهان بوده در پی پیدا کردن راهی هستند که بتوان این مشکلات را برطرف کرد. ارتودنسی دندان درمانی است که برای برخی مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان استفاده می شود. ناهنجاری هایی که با ارتودنسی دندان قابل درمان هستند شامل موارد زیر می شوند:

·         نامرتبی دندان ها

·         شلوغی دندان ها

·         وجود دندان‌ های نهفته

·         انواع بایت دندان ها (کراس بایت، اور بایت، آندر بایت و اپن بایت)

·         قوس فکی تنگ

·         فاصله زیاد بین دندان ها

·         مشکلات و اختلالات مربوط به رشد صورت یا استخوان ها

·         وجود اختلافات عرضی در دو فک

یکی از متداول ترین روش های درمان ارتودنسی، ارتودنسی به کمک بریس های فلزی است که تعداد زیادی از مراجعان به دلیل قابل مشاهده بودن آن در دهان خود از انجام آن سر باز می زنند. با پیشرفت فناوری های علمی در رشته دندانپزشکی و همینطور ارتودنسی، انواع مختلفی ارتودنسی نامرئی به وجود آمدند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

معرفی انواع ارتودنسی نامرئی

در ارتودنسی نامرئی همانطور که از نامش پیداست، دستگاه ارتودنسی از سوی افراد مقابل قابل مشاهده نیست. به همین دلیل افراد زیادی در درمان خود به این نوع ارتودنسی ها مراجعه می کنند. انواع ارتودنسی به شرح زیر است:

ارتودنسی اینویزیلاین

در این ارتودنسی که به ارتودنسی شفاف نیز معروف است، از سیم ارتودنسی خبری نیست و درواقع درمان دندان ها به وسیله الاینرهای شفافی انجام می شود که بر روی دندان ها قرار می گیرد. این ارتودنسی متحرک است و فرد نهایتا 2 الی 3 ساعت در روز هنگام غذا خوردن و مسواک زدن می تواند آن را از دهان خود خارج کند. این ارتودنسی می تواند مشکلات و ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی را درمان کند.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال همان ارتودنسی ثابت فلزی است که در آن براکت های ارتودنسی به پشت دندان ها چسبانده می شود. به دلیل سختی انجام این روش ارتودنسی و همینطور تخصص بالایی که برای انجام آن نیاز است، قیمت ارتودنسی لینگوال از بقیه انواع ارتودنسی نامرئی بالاتر است.

ارتودنسی سرامیکی

در ارتودنسی سرامیکی، براکت های به کار برده شده بر روی دندان از جنس سرامیک و به رنگ دندان ها هستند. این روش ارتودنسی نامرئی طرفداران زیادی دارد، اما به دلیل رنگ سفیدی که دارد امکان این هست که زود تغییر رنگ دهد. این ارتودنسی برخلاف ارتودنسی اینویزیلاین، برای درمان ناهنجاری های شدید درمانی نیز به کار می رود.