امروز روش های زیادی برای ترمیم و زیاباسازی دندان وجود دارد که متاسفانه به خاطر کمبود مطالعه در جامعه و پایین بودن سطح اطلاعات عمومی در این زمینه بسیاری از افراد چیزی راجع به اینله و انله نشنیدند. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با ترمیم دندان به روش اینله و انله آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

پر کردن دندان

پر کردن دندان به صورت معمولی، یک روش درمانی نسبتا سریع است که تنها در یک جلسه انجام می شود. باز هم تاکید می کنیم که با این روش تنها پوسیدگی ها و آسیب دیدگی های جزئی تا متوسط ترمیم می شوند. و اگر آسیب گسترده باشد (مخصوصاً دندان های آسیاب) را درگیر کرده باشد، دیگر نمی توان با روش معمولی، دندان ها را ترمیم کرد. اینجاست که نیاز به روش های پیچیده تری مانند اینله و انله دندان احساس می شود.

اینله و انله چیست؟

انله یا (Onlays) نیز به صورت مشابه یک درمان ترمیمی است که برای درمان پوسیدگی گسترده دندان های خلفی (آسیاب)  کابرد دارد. با اینکه اینله و انله با هم شباهت های زیادی دارند اما کاربرد انله وسیع تر و بیشتر از اینله دندان است.

اگر با کمک اینله بتوانیم فقط وسط سطوح جونده دندان آسیاب را ترمیم کنیم، با انله دندان می توان دندان هایی که هم وسطشان پوسیده شده و پوسیدگی یک یا بیش از 1 لبه دندان را درگیر کرده ترمیم کرد.

اگر پلاک و جرم دندان‌ها با کمک جرمگیری دندان برداشته نشود نیز، پوسیدگی دندانی ایجاد می‌شود. همانطور که گفته شد، چنانچه پوسیدگی جزئی باشد، دندان آسیب دیده با آمالگام و کامپوزیت و به روش معمولی ترمیم می شود. اما اگر پوسیدگی وسیع بوده و مرکز دندان آسیاب را درگیر کرده باشد (به طوری که با روش معمولی نتوان آن را پر کرد) از اینله (Inlay) دندان کمک می گیریم.

بنابراین اینله دندان یک روش ترمیم برای دندان‌های خلفی است. به این صورت که اگر یکی از دندان‌های خلفی در مرکز سطوح جونده خود دچار پوسیدگی شدید و وسطع شده باشد (به طوری که هنوز لبه‌های دندانی درگیر نشده باشند) از اینله دندان برای ترمیم آن استفاده می‌شود.

جنس اینله و انله

از موادی مختلفی برای ترمیم های اینله و انله استفاده می شوند. طلا، سرامیک، کامپوزیت، آماگام و …. تعدادی از این مواد هستند. اما معمولا این روزها بیشتر از سرامیک و کامپوزیت جهت این نوع ترمیم و درمان کمک گرفته می شود.

جالب تر این است که سرامیک ها برای ترمیم های نامبرده کاربرد بیشتری نسبت به کامپوزیت دارند. زیرا دارای استحکام و دوام بسیار بالایی هستند و بیشتر شبیه نسج دندان‌اند. برتری دیگر سرامیک نسبت به کامپوزیت این است که کسی متوجه نمی شود که دندان ترمیم شده.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با روش ترمیم دندان به کمک اینله و انله بیشتر آشنا کنیم. شما برای اینکه بدانید برای ترمیم دندان هایتان باید از کدام یک از روش های ترمیمی استفاده کنید باید حتما تحقیقات لازم را انجام دهید. برای همین می‌توانید از وبسایت خوب ایمپلنت دندان برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید.