امروزه روش های بسیاری برای جایگزین کردن دندان هایی که به هر طریقی از دست رفته اند وجود دارد. امروز در این مقاله جدا از بحث همیشگی ایمپلنت و بریج در این مورد، می‌خواهیم شما را بیشتر با دندان مصنوعی آشنا کنیم و اطلاعات بسیار مفیدی را راجع به آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی یا دنتچر (Dentures) یک مجموعه دندان غیر واقعی و ساخته شده از روی دندان واقعی شما در لابراتوار دندانسازی است. دندان های مصنوعی روی یک پایه آکریلیک قرار گرفته و به گونه ای طراحی شده است که روی لثه شما قرار می گیرند. آنها پروتزهایی هستند که جایگزین مجموعه ای از دندان ها و بافت های واقعی اطراف آن می شوند.

انواع پروتز

ما دو نوع دندان مصنوعی داریم. یک نوع تحت عنوان ثابت و دیگری متحرک هستند. هر دو نوع نیز خودشان دوباره به دو دسته کامل و پارسیل تقسیم میشوند. ادامه مقاله را بخوانید تا ابتدا با انواع پروتز متحرک و سپس ثابت آشنا شوید

پروتز متحرک

همانطور که از نامش پیداست این پروتزهای دندانی متحرک هستند و قابلیت جایجایی دارند. هر زمان که بخواهید آن ها را روی لثه قرار میدهید و زمانی که لازم نداشتید آن ها را در می آورید. اصولا ما دو نوع پروتز یا دندان مصنوعی متحرک داریم که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

پروتز پارسیل

زمانی که تعداد کمی از دندان های خود را از دست داده اید و سایر دندان های شما سالم و قوی هستند 3 راه حل برای جایگزینی دندان ها دارید. یا باید ایمپلنت کنید یا بریج و پل دندانی بگذارید و یا اینکه پروتز متحرک پارسیل سفارش دهید. پروتز پارسیل جای خالی دندان های از دست رفته شما را به خوبی پر میکند و میتوانید هر  زمان که خواستید آن را بردارید. این نوع پروتز به یک قطعه فلزی وصل شده است که آن را روی دندان های مجاور ثابت نگه می دارد و نگه می دارد.

پروتز کامل

زمانی که هیچ دندانی برایتان باقی نمانده یا تنها چند دندان پوسیده در دندان برایتان باقی مانده، دندان مصنوعی متحرک کامل بهترین گزینه برای جایگزینی دندان ها طبیعی شما است. این پروتز متحرک دندانی روی لثه های بالا و پایین شما سوار میشود و قدرت تکلم و جویدن را به شما بر میگرداند. از زمانی که این پروتزها را استفاده میکنید تا زمانی که به آن ها عادت کنید کمی زمان لازم است و ممکن است کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشید.

همچنین اگر به جای دندان مصنوعی قصد انتخاب یکی از موارد ایمپلنت و یا بریج را دارید می‌توانید اینجا کلیک کنید تا بیشتر بدانید.

سخن آخر

همانطور که در طول مقاله خواندید و متوجه شدید دندان مصنوعی امروزه بسیار کارآمد تر از گذشته است و استفاده از آن سخت نیست. شما می‌توانید با مطالعه بیشتر در این زمینه و زمینه های مشابه بهترین تصمیم را برای سلامت خود و دندان هایتان بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع: http://www.tehrandentalimplant.ir/