بسیاری از افراد در دنیا وجود دارند که از مشکلات ناهنجاری فک رنج می برند. امروزه برای درمان ناهنجاری های فکی از درمان ارتودنسی دندان استفاده می شود. یکی از انواع آن ها، ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی است که در این مقاله قصد داریم تا به معرفی این نوع ارتودنسی بپردازیم.

ارتودنسی کاموفلاژ چیست؟

واژه کاموفلاژ به معنی پوشاندن و پنهان کردن است. ارتودنسی کاموفلاژ به نوعی از ارتودنسی دندان می گویند که در جهت پوشاندن مشکلات فکی انجام می شود. ارتودنسی کاموفلاژ ناهنجاری های اسکلتی را از بین نمی برد بلکه تغییراتی جبرانی در دندان ها به وجود می آورد که این ناهنجاری ها مخفی می شوند.

ارتودنسی جبرانی چه مشکلاتی را درمان می کند؟

موارد زیادی از مشکلات فکی و ناهنجاری های آن را می توان با ارتودنسی کاموفلاژ اصلاح کرد. اما معمولا در موارد زیر بیشتر کمک می کند:

·         در افرادی که صورت آن ها فرم خوبی ندارد و زیادی کوتاه و یا برعکس آن، زیادی بلند است می توان از ارتودنسی کاموفلاژ بهره برد.

·         با این نوع ارتودنسی تا حدودی می توان انحراف فک را اصلاح کرد.

·         در افرادی که مشکل عقب ماندگی فک بالا یا پایین دارند و این تاثیر خوبی در ظاهرشان ندارد، می توان از ارتودنسی کاموفلاژ بهره برد.

·         برای درمان جلوزدگی فک پایین یا بالا این روش مناسب است.

·         تنگی فک هم یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی از آن رنج می برند و با ارتودنسی کاموفلاژ قابل اصلاح است.

ارتودنسی کاموفلاژ چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی کاموفلاژ به سه روش زیر انجام می شود:

ممکن است لازم باشد پیش از ارتودنسی، برخی از دندان ها کشیده شوند. در این موارد معمولا باید اولین دندان های آسیای کوچک را در بیاورند که معمولا تعداد ۴ تا از آن ها را خارج می کنند. این کار باعث می شود دندان های بالایی کمی جمع شوند و به سمت فضایی که از کشیدن دندان ها خالی شده حرکت کنند. با این کار به مرور زمان جلوزدگی فک بالا پوشیده می شود.

در برخی موارد هم اصلا لازم به کشیدن دندان ها نیست و ناهنجاری های فکی و استخوانی را با استفاده از الاستیک هایی که بین فک ها قرار می دهند اصلاح می کنند. با این کار، دندان های پایین رو به جلو حرکت می کنند و دندان های بالا جمع می شوند. بنابراین از فاصله ای که بین دو فک وجود دارد کاسته می شود و ظاهر زیباتر می شود.

روش دیگری هم به نام حرکت دیستال دندان های فوقانی وجود دارد که در آن دندان های آسیای بالا را به صورت پشتی حرکت می دهند. این کار باعث می شود تا فضای مورد نیاز برای دندان های دیگری که جمع می شوند به وجود بیاید. با این کار دندان های آسیای بالا روی دندان های آسیای پایین قرار می گیرند.

منبع: دندانپزشکی بست دنتیست