درست است که به دلیل تغییر سبک زندگی افراد، جمعیت افراد چاق و دارای اضافه وزن رو به افزایش است. اما کم نیستند افرادی که به دلیل لاغری بیش از حد، به دنبال غذاهای چاق کننده هستند. برای اینکه بدانید چاق هستید یا لاغر، می توانید با محاسبه شاخص توده بدنی نسبت قد به وزنتان را محاسبه کنید.

لیست غذاهای چاق کننده

مصرف غذاهای چاق کننده به معنی مصرف وعده های غذایی صرفا چرب، پر شکر و پرکالری نیست. در این رژیم نیز باید از غذاهای سالمی که خاصیت افزایش وزن و چاق کنندگی دارند، استفاده کرد.

اسموتی پروتئین خانگی

یکی از بهترین و سالم ترین خوراکی های چاق کننده، اسموتی پروتئین خانگی است. اینکه این اسموتی خانگی باشد از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اسموتی هایی که از بیرون تهیه می کنید سرشار از شکر و مواد افزودنی است که ارزش غذایی پائینی دارند.

برنج از غذاهای چاق کننده مشهور

برنج یکی از بهترین غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر است. این ماده غذایی برای اکثر افراد به منظور تامین کربوهیدرات و کالری در دسترس است. یک فنجان برنج پخته حاوی 190 کالری انرژی، 6 گرم چربی و 43 گرم کربوهیدرات است. اما این مورد را نیز رعایت کنید که برای تهیه برنج، به هیچ عنوان از روغن های جامد و سایر روغن های مضر استفاده نکنید و به جای آن از روغن زیتون استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لیست غذاهای آبکی

آجیل ها از خوراکی های چاق کننده

یکی دیگر از خوراکی های چاق کننده آجیل ها و کره آنها می باشند. یک فنجان آجیل حاوی 7 گرم پروتئین و 18 گرم چربی سالم است. آجیل ها و کره آنها گزینه مناسبی به عنوان میان وعده هستند.

سیب زمینی یکی دیگر از غذاهای چاق کننده

سیب زمینی هم یک غذای چاق کننده معروف است که بدون شک همه افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند از آن استفاده می کنند و تاثیرات آن را هم دیده اند.

ماهی های چرب

ماهی های چرب مانند سالمون سرشار از پروتئین و چربی های مفید مانند امگا 3 هستند که علاوه بر اینکه چاق کننده هستند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را هم کاهش می دهند.

نکات مهم برای افزایش وزن

·         کالری بیشتری به نسبت آنچه که بدن می سوزاند استفاده کنید.

·         پروتئین زیادی مصرف کنید.

·         مصرف چربی های سالم و کربوهیدرات ها را افزایش دهید.

·         از نوشیدن آب قبل از غذا خوردن پرهیز کنید.

·         از بشقاب های بزرگتر برای وعده های غذایی خود استفاده کنید.

·         به قهوه خود همیشه خامه اضافه کنید.

·         استعمال دخانیات را کنار بگذارید.

منبع: سیرا