x تبلیغات
تونو تایمز

طلای 18 عیار چیست ؟

امروز می‌خواهیم در مورد عیار با هم صحبت کنیم. اصطلاح عیار از آن اصطلاحاتی هست که هم در خرید طلا مهم هست و هم در فروش طلا. عیار طلا واحدی برای تعیین میزان خلوص طلا است. هرچه عیار افزایش یابد، طلای ما خالص‌تر است.

این نکته را باید بدانید که طلای خالص به حدی نرم و ظريف است كه از آن نمی‌توان در ساخت زيورآلات استفاده كرد. سازندگان طلا برای آن‌ که بتوانند مصنوعاتی از جنس طلا بسازند، باید اندکی از نرمی آن بکاهند. برای این منظور فلز طلا را با آلیاژهای دیگر ترکیب می‌کنند. به این صورت طلایی که با فلزهای دیگر ترکیب شده باشد، محکم‌ و چکش‌‌ خوار می‌شود و می‌توان به آن شکل‌های زیبا داد که در بازار طلا شاهد آن هستید.

مفهوم عیار طلا

با توضیحات گفته شده در قسمت قبل، به مفهوم عیار می‌توانیم پی ببریم. به نسبت طلای خالص استفاده شده در یک قطعه به کل وزن قطعه طلا، عیار می‌گوییم. طلای خالص را برابر ۱۰۰۰ در نظر می‌گیریم، یعنی در یک کیلو طلا، ۱۰۰۰ گرم طلای خالص وجود دارد و در اصطلاح به آن طلای 24 عیار میگوییم. وقتی می‌گوییم طلای ۷۵۰، یعنی اینکه در ۱۰۰۰ گرم طلا، ۷۵۰ گرم طلای خالص وجود دارد، به‌عبارت دیگر ۷۵ درصد آن (۷۵%) طلای خالص هست و ما بقی آن آلیاژهای دیگری هستند.

طلای ۱۸ عیار در مقابل طلای ۱۴ عیار و ۱۰ عیار

اگر بخواهیم طلای ۱۸ عیار را با عیارهای پایین‌تر مقایسه کنیم، بدون شک مزایای بسیار زیادی دارد. ساده‌ ترین مثال این ادعا این است که هر چه طلا خالص‌تر باشد، حساسیت ‌زا بودن آن کمتر است.

برخی از مردم به نیکل حساسیت زیادی دارند و اگر طلایی با عیار پایین استفاده کنند، دچار ناراحتی پوستی می‌شوند. پس بهتر است از طلاهایی با قیراط بالاتر استفاده کنند. طلای ۱۰ عیار حاوی نیکل است و احتمال بروز حساسیت در فردی که از این جواهرات استفاده می‌کند، بیشتر خواهد بود.

از دیگر مزیت‌ های خرید طلا ۱۸ عیار میتوان به این مورد اشاره کرد که رنگ آن به رنگ طلای معمولی نزدیک ‌تر است. این در حالیست است که عیارهای ۱۰ یا ۱۴ زردی کمتری دارند.

از معایب ۱۸ عیار بودن طلا، پایداری و استحکام کم آن نسبت به طلاهایی است که عیار پایین‌تری دارند. این طلا در مقابل خراش یا ضربه مقاومت کمتری دارد. بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده روزمره از طلاهای ۱۰ یا ۱۴ عیار بهره بگیرید.

منبع: https://www.asby.ir/

آشنایی با ارتودنسی دندان پیش

ارتودنسی دندان پیش زمانی استفاده می شود که همه دندان ها مرتب بوده و تنها دندان های پیش مشکل دارند. ارتودنسی دندان پیش برای رفع مشکل اورجت یا پیشروی دندان پیشِ فک بالا انجام می شود. وقتی فاصله دندان های جلوی فک بالا نسبت به فک پایین زیاد باشد این مشکل رخ می دهد. امروزه به راحتی می توان این مشکل را برطرف کرد.

عوامل موثر بر مشکلات و ناهنجاری های دندان پیش

در صورت وجود عارضه در دندان پیش، فرد بیشتر در معرض خطر تروما قرار دارد. به دلیل جلو بودن دندان های پیش، هر گونه ضربه ای می تواند باعث شکستن یا فرو رفتن دندان در لب و دهان شود. مشکلات دندان پیش همچنین نقش عمده ای در کاهش اعتماد به نفس فرد دارد. هزینه ارتودنسی بستگی به نوع روش انتخابی برای بیمار و مدت زمان درمان دارد. عوامل زیادی می توانند در بروز مشکلات و ناهنجاری های دندان پیش دخیل باشند:

·         ژنتیک و وراثت از جمله عوامل مهم در ایجاد اختلال در دندان های پیش محسوب می‌شود.

·         عوامل محیطی همچون عادت غلط مکیدن انگشت می تواند منجر به ایجاد این اختلال در دندان شود.

·         رشد ناکافی فک پایین نسبت به فک بالا، می تواند سبب بروز این مشکل در دندان پیش شود.

·         عدم تناسب اندازه فک و دندان

·         دندان قروچه و ساییدگی دندان ها سبب وارد آوردن فشار زیاد به دندان شده و دندان پیش را به بیرون سوق می دهد.

دلایل لزوم ارتودنسی

دندان های جلو یا پیش در فک بالا تأثیر شگرفی بر زیبایی چهره و لبخند دارند. نامرتب بودن و به هم ریختگی دندان های جلو باعث جلب توجه افراد می شود؛ از این رو لازم است برای درمان آن هر چه سریعتر اقدام کرد. دلایل لزوم ارتودنسی دندان های جلو از این قرار است:

·         وقتی دندان های پیش کج و منحرف باشد، در هنگام غذا خوردن فشار زیادی به دندان ها وارد می شود، در نتیجه به سرعت در معرض آسیب قرار می گیرند.

·         با عدم درمان به موقع دندان های پیش، علاوه بر دندان های جلو فشار مضاعفی به دندان های کناری وارد شده و آن دندان ها نیز زودتر در معرض خطر پوسیدگی قرار خواهند گرفت.

·         کج بودن دندان ها علاوه بر تأثیرگذاری بر روی سایر دندان ها، بر روی سلامت فک نیز بی تأثیر نبوده و سبب ساییدگی فک می شود.

·         طبق تحقیقات انجام شده، به اثبات رسیده است که ناهنجاری های دندان، سبب بروز مشکلات فک شده و انحراف دندان ها بر روی بافت استخوانی تأثیر مخربی دارد.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

راهنمای خرید اینترنتی طلا

شاید تا چند سال پیش کسی فکر نمی کرد که خرید و فروش طلا و جواهرات از طریق اینترنت امری امکان پذیر باشد. تا قبل از این، همه فکر می کردیم حتما باید به یک طلا فروشی برویم تا بتوانیم طلای مورد نظر خودمان را خریداری کنیم. اما اکنون همه چیز تغییر کرده است و هرچیزی را در هر جایی که بخواهیم می توانیم از طریق اینترنت بفروشیم یا بخریم؛ حتی خرید و فروش طلا از طریق اینترنت نیز قابل اجراست.

مشکلات خرید طلا به صورت سنتی

اگر بخواهید به صورت سنتی و قدیمی طلا بخرید مجبورید از خانه بیرون بروید و از داخل ویترین طلا فروشی ها از بین مدل های بسیار متنوع و قیمت کردن تک به تک آنها نهایتا یک مدل را انتخاب کنید. صاحب طلا فروشی هم پی از تعدادی سوال شما ممکن است خشته شود و سعی می کند یا درست جواب شما را ندهد یا شما را از مغازه دور کند. افرادی که به اصطلاح سخت پسند هستند واقعا در خرید طلا به روش سنتی عذاب می کشند و شاید حتی پس از چند ساعت در بازارهای طلا و جواهرات گشتن، بدون اینکه جنس موزدنظر خود را پیدا کنند به خانه برگردند.

مزایای خرید از فروشگاه اینترنتی طلا چیست؟

خرید طلا از فروشگاه های اینترنتی مزایای زیادی دارد که شاید دسترسی همیشگی به محصولات عرضه شده، یکی از مهم ترین فایده های آن باشد. سایر مزایای خرید طلا از طریق اینترنت عبارتند از:

·         جستجوی راحت محصولات به این صورت که تنها با جستجوی یک کلمه کلیدی مثل گوشواره طلا در سایت می توانید در کمترین ثانیه همه گوشواره های سایت را ببینید.

·         کاهش خطر دزدی حین خرید یا جابجا کردن از مغازه به خانه

·         تنوع محصولات اینترنتی خیلی بیشتر از مغازه ها است.

·         فروشگاه همیشه به روی شما باز است و شما هر موقع خواستید می توانید همه محصولات را با هم مقایسه کنید.

·         امکان خرید در هر نقطه از کشور برای شما فراهم است.

·         برخی از فروشگاه های آنلاین خرید طلا، به دلیل اینکه هزینه های اضافی مثل هزینه خدمات، نیروی انسانی و … کمتری می پردازند، اجناس خود را با قیمت معقول و کمتری به فروش می رسانند.

هنگام خرید اینترنتی طلا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

·         هر فروشگاه اینترنتی را برای خرید انتخاب نکنید.

·         قوانین سایت را کامل بخوانید.

·         فروشگاه‌هایی را انتخاب کنید که فاکتور معتبر و مهر شده صادر می‌کنند.

منبع: https://www.asby.ir/

همه چیز درباره آبسه دندان

آبسه دندان یا (dental abscess) نوعی چرک است که در داخل دندان‌ها یا لثه‌ها تشکیل می‌شود.باکتری ها به صورت گسترده در پلاک وجود دارند. پلاک دندان یک محصول ساخته شده از مواد غذایی، بزاق و باکتری های موجود در دهان است که به دندان چسبیده و به سلامت آن و لثه ها آسیب وارد می‌کند.

اگر پلاک با مسواک زدن و نخ دندان منظم و مناسب برداشته نشود، ممکن است باکتری ها در بافت نرم دندان یا لثه ها پخش شوند. این وضعیت در نهایت می‌تواند باعث بروز آبسه دندان شود.

علائم آبسه دندان

·         درد در ناحیه آسیب دیده هنگام گاز زدن مواد غذایی و یا لمس

·         حساسیت به غذای سرد و گرم و مایعات

·         بدمزه شدن غذاها در دهان

·         تب

·         دشواری در باز کردن دندان

·         مشکلات بلع

·         بیخوابی

علامت اصلی آبسه دندان درد است. این درد ممکن است یک درد شدید باشد که معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود و طی ساعت ها یا روزهای بعدی شدیدتر می شود. در بعضی موارد، درد ممکن است به گوش، فک و گردن گسترش پیدا کند.

انواع آبسه

·         آبسه لثه (Gingival abscess): این نوع آبسه فقط در بافت لثه است و تاثیری بر دندان یا رباط پریودنتال ندارد.

·         آبسه پریودنتال (Periodontal abscess): این آبسه در ساختارهای بافت استخوانی دندان‌ها شروع می‌شود.

·         آبسه پری اپیکال (Periapical abscess): این آبسه از پالپ نرم دندان شروع می‌شود.

علل آبسه دندان

آبسه دندان در بیشتر موارد عارضه عفونت دندان میباشد. اغلب باکتری هایی که در پلاک وجود دارند، آلوده شده و راه خود را به داخل دندان یا لثه باز می‌کنند. علت دو آبسه شناخته شده و رایج دندان در ادامه توضیح داده شوده است:

آبسه پری اپیکال

باکتریها از طریق حفره های ریز ناشی از پوسیدگی دندان وارد دندان می شوند. پوسیدگی، سرانجام لایه عاج دندان را شکسته و باعث تخریب آن میشود. اگر پوسیدگی ادامه یابد، سوراخ به درون پالپ نرم داخلی دندان نفوذ کرده و آن را آلوده می‌کند. به این وضعیت پالپیت گفته می‌شود.

با پیشرفت پالپیت، باکتری‌ها به سمت استخوان آلوئولار که دندان را احاطه کرده و از آن پشتیبانی می‌کند، حرکت کرده و باعث به وجود آمدن آبسه پری اپیکال خواهد شد.

آبسه پریودنتال

هنگامی که باکتری های موجود در پلاک دندان، لثه ها را آلوده می‌کنند، بیمار دچار پریودنتیت می شود. لثه ها در این وضعیت ملتهب می شوند و همین امر باعث می شود بافت اطراف ریشه دندان از پایه دندان جدا شود.

 

هنگامی که رباط پریودنتال از ریشه جدا شود، یک شکاف کوچک تشکیل می شود. این شکاف به راحتی کثیف می شود و تمیز کردن آن بسیار سخت است. با رشد باکتری ها در این وضعیت، آبسه پریودنتال تشکیل می‌شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

معرفی 3 نوع پرکردن دندان

پر کردن دندان و ترمیم آن

برای ترمیم دندان پوسیده، دندان پزشک قسمت پوسیده ی دندان را برداشته و سپس ناحیه ی خالی شده دندان را با ماده خاصی پر می کند. همچنین برای ترمیم دندان های شکسته، ترک خورده و یا دندان هایی که با ناخن خوردن و دندان قروچه دچار فرسودگی شده اند، روش پر کردن دندان روش مناسبی است.

بهترین نوع پرکردن کدام است؟

نمی توان گفت کدام نوع پر کردگی بهترین نوع آن است. تشخیص مناسب ترین روش پرکردن برای هر فرد به عهده دندان پزشک فرد بوده و به عوامل متفاوتی مانند: وسعت و حجم پوسیدگی دندان، داشتن آلرژی به مواد مختلف، موقعیت دندان پوسیده و همینطور قیمت انواع پرکردگی بستگی دارد. در این قسمت به بررسی انواع پر کردن می پردازیم:

آمالگام

شاید فکر کنید که پر کردگی های آمالگام تنها در قدیم استفاده می شده است. طبق گزارشات سازمان غذا و دارو، بیش از ۱۵۰ سال است که دندان پزشکان از این نوع پر کردگی استفاده می کنند. همانطور که از نام آن مشخص است، آمالگام ترکیبی از چند فلز است که معمولا حاوی حدود ۵۰ درصد جیوه، همراه با قلع، مس، نقره و روی است. آمالگام در مقایسه با دیگر پرکردگی ها مزیت های فراوانی دارد که می توان به قیمت پایین تر، استحکام و دوام بیشتر آن اشاره کرد.

البته آمالگام ها بی نقص نیستند و معایبی نیز دارند. آنها در ابتدا نقره ای هستند اما به مرور زمان تیره تر می شوند و در صورت باز کردن دهان به سرعت قابل تشخیص هستند.

طلا

پرکردن با طلا یکی از مقاوم ترین و ماندگار ترین نوع پرکردگی هاست و طبق گزارش سازمان غذا و دارو، این پرکردگی ها می توانند بیش از دو دهه عمر کنند. البته پرکردن دندانها با های طلا از گران ترین پرکردگی ها هستند. از آنجایی که پرکردگی های طلا معمولا جزو ترمیم های غیر مستقیم می باشند، بیمار باید زمان بیشتری را در مطب دندانپزشک منتظر بماند.

سرامیک (پرسلین)

پرکردن سرامیکی دندان ها شبیه به پرکردگی دندان با طلا می باشند. آنها به نوعی غیر مستقیم بوده و روند درمانی بیش از یک جلسه به طول می انجامد. این نوع پرکردن معمولا گران است ولی از جهاتی با پر کردگی های طلا تفاوت دارند. مثلا پرکردگی های سرامیکی شکننده تر از طلا می باشند اما در عوض شبیه دندان طبیعی بوده و می توان ظاهر طبیعی دهان و دندان ها را با آن حفظ نمود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

دندانپزشکی کودکان

دندانپزشک اطفال و کودکان، یکی از 10 تخصص دندانپزشکی است که توسط آکادمی انجمن دندانپزشکی آمریکا به رسمیت شناخته شده است.

متخصص دندانپزشک کودکان به چه کسی گفته میشود؟

متخصص دندانپزشک کودکان یا پدودنتیست (pedodontist) یا پدیاتریک دنتیست (pediatric dentist) به دندانپزشک متخصصی گفته میشود که به ارزیابی، تشخیص و معالجه مشکلات دندانپزشکی اطفال از سنین نوزادی تا نوجوانی می پردازد.

دندانپزشک کودکان در رابطه با سلامت دندان‌های شیری اطفال تا زمانی که بیفتند فعالیت می‌کنند. اهمیت این دندان‌های شیری به این علت است که به بچه‌ها اجازه جویدن درست غذا را می‌دهد و این خود موجب سلامت تغذیه کودک شده، همچنین این دندان‌ها به تکلم کودک و حفظ فضای مورد نیاز برای رشد دندان‌های دائمی کمک می‌کند.

در واقع متخصصان این رشته باید به گونه‌ای آموزش ببینند که بتوانند درمان‌ها و عمل‌های مختلف دندانپزشکی از قبیل بیهوشی، بی‌حسی و ارتودنسی دندان در بچه ها را به صورت تخصصی بر روی آنها اعمال کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و ضروریات دندانپزشکی کودکان، تسلط بر بحث روانشناسی کودک است.

چرا دندانپزشکی کودکان اهمیت دارد؟

پایه و اساس سلامت دهان و دندان در هر فردی از کودکی آغاز می‌شود. زیرا در دوران کودکی می‌توان باورها، عادات و سبک زندگی سالم در رابطه با سلامت دهان و دندان را به راحتی به کودکان آموزش داد تا بدین صورت از بروز مشکلات دهان و دندان پیشگیری کنیم.

·         اهمیت حفظ دندان‌های شیری

·         اهمیت پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

·         اهمیت تجربه خوشایند دندانپزشکی

·         اهمیت آموزش‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان کودک

دندانپزشکی کودکان چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

·         آزمایشات سلامت دهان و دندان نوزدان

·         مراقبت‌های پیشگیرانه شامل تمیز کردن و درمان‌های فلورایدی و نیز توصیه‌های تغذیه‌ای

·         مشاوره در رابطه با آداب اشتباه کودکان مانند مکیدن انگشت شصت

·         ارزیابی‌ها و درمان‌های اولیه برای صاف کردن دندان‌ها و اصلاح مشکلات ارتودنسی

·         ترمیم نقص‌ها یا پوسیدگی‌های دندان

·         تشخیص برخی شرایط دهان و دندان که می‌توانند مرتبط با بیماری‌هایی مانند دیابت، اختلالات قلبی (مادرزادی)، کام شکاف دار، آسم، تب یونجه و اختلال بیش فعالی (کم توجهی) باشد.

·         کنترل بیماری‌های لثه و بیماری‌هایی مانند زخم معده

·         درمان آسیب‌های دهانی (شامل شکستگی دندان، افتادن یا لق شدن دندان‌ها)

بهترین سن مراجعه کودک به دندانپزشک کودک

بهتر است در سن 4 سالگی اولین مراجعه کودک به دندانپزشک اطفال صورت بگیرد. در سن 6 سالگی برای ارزیابی الگوی صحیح رشد صورت و بایت کودک و روند درآمدن اولین دندان های دائمی نیز حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد. از آن به بعد ویزیت منظم به دندانپزشک بسته به سلامت و پیشرفت دهان کودک هر 6 ماه یا هر یکسال یک بار باید انجام شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

چند حقیقت جالب از فلز شگفت انگیز طلا

طلا یکی از زیباترین و پرطرفدارترین فلزات در جهان است که ارزش بسیار بالایی دارد. حقایق جالب طلا و جواهر کم نیستند. در این مقاله میخواهیم تعدادی از این حقایق جالب طلا را به شما معرفی کینم.

طلا خاصیت درمانی دارد.

می‌توان طلا را به شکل مایع درآورد و به صورت عضلانی تزریق کرد. طلا در درمان سرطان و آرتروز روماتوئید موثر است. گفته می‌شود که استفاده از طلا به عنوان روش درمانی در هفتاد درصد موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

برخی افراد از طلا می‌ترسند.

ترس از طلا را آوروفوبیا (Auorophobia) می‌نامند. افرادی که به آوروفوبیا مبتلا هستند در صورت دیدن طلا دچار حمله عصبی می‌شوند.

دندانپزشکی

برای دندانپزشک استفاده از این فلز به علت مقاومت بالا ، سختی زیاد ، بادوامی آن مناسب است. همچنین طلا هرگز سائیده نشده و تیره نمی شود. در حدود ۲.۲ درصد از تقاضای طلا، در دندانپزشکی مصرف می‌شود زیرا علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، با همان نرخ رشد مینای دندان منبسط می‌شود.

بیشتر بخوانید: طلا برای سرمایه گذاری

طلا شما را خنک نگه می‌دارد.

از طلا در ساخت کلاه فضانوردان و مخصوصا شیشه آن استفاده می‌شود. طلا اشعه فرابنفش را منعکس کرده و همزمان اجازه می‌دهد که نور خورشید به داخل کلاه بتابد. بدین‌ترتیب، فضای داخل کلاه روشن، اما خنک باقی می‌ماند.

کاربرد خوراکی طلا

طلا یک فلز غیر سمی است؛ از این رو می‌توان لایه‌های نازک آن را همراه با غذا یا نوشیدنی خورد. در برخی فروشگاه‌ها برگ‌ها و لایه‌های نازک طلا را می‌فروشند و بعضی رستوران‌ها نیز افشانه طلا را به غذاهای خود اضافه می‌کنند. نگران خطرناک بودن آن نباشید، زیرا طلا به راحتی هضم می‌شود و مشکلی برای بدن شما ایجاد نخواهد کرد.

وجود طلا در اقیانوس ها

هر مایل مکعب از آب دریا حاوی ۲۵ تن طلا است. بنابراین در تمام اقیانوس‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تن طلا وجود دارد؛ اما متاسفانه هیچ راهی برای استخراج آن تاکنون پیدا نشده است

منشا طلا از فضا است.

تمام طلا‌هایی که امروزه در معادن وجود دارد از انفجار سنگ‌های آسمانی در میلیارد‌ها سال پیش بوجود آمده‌اند. همچنین دانشمندان معتقدند که طلا می تواند بر روی مریخ، عطارد و ونوس یافت شود.

وجود طلا در گیاهان

مقادیر بسیار کمی طلا در برگ‌های درخت اکالیپتوس وجود دارد، اما مقدار آن چنان ناچیز است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود.

انعطاف پذیرترین و چکش خور ترین فلز

این فلز گرانبها چنان انعطاف پذیر است که می توان یک اونس از آن را چنان پهن کرد که به یک ورقه ۹۰ متر مربعی تبدیل شود.

منبع: https://www.asby.ir/

کانال ریشه دندان

فضایی آناتومیک داخل ریشه دندان را کانال ریشه دندان می‌گویند که شامل مغز دندان، کانال‌های اصلی و کانال‌های فرعی‌ است. در مرکز هر دندان حفره‌ای به نام مغز دندان وجود دارد که متشکل از بافت‌های نرم مانند اعصاب، رگ‌های خونی و بافت‌های همبند است. مغز دندان توسط پوششی از مینا و عاج پوشیده می‌شود.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان به درمان دندان‌هایی گفته میشود که پوسیدگی آنها وسیع است و به عصب دندان رسیده است. این درمان با خارج کردن عصب دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن دندان صورت می‌گیرد. هدف از درمان ریشه دندان از بین بردن درد و عفونت درون دندان و همچنین حفظ دندان به جای کشیدن و جایگزین کردن دندان مصنوعی است.

مراحل درمان

اولین گام برای درمان ریشه دندان بی حسی موضعی است. پس از اینکه ناحیه مورد نظر در دهان و لثه بیمار بی حس شد، به دلیل عدم ورود بزاق و باکتری‌های موجود در دهان به داخل دندان مورد نظر، این دندان به وسیله یک ورقه از جنس لاستیک بسیار نازک به نام (Rubber Dam) از سایر دندان‌ها و بافت‌های دهان جدا می‌شود. بعد دندانپزشک تمام پوسیدگی‌ها و شکستگی‌ها را بر می‌دارد. بعد از برداشتن این موارد، دندانپزشک به ریشه دندان دسترسی پیدا می‌کند و تمام پالپ ملتهب به همراه باکتری‌های کانال، از داخل کانال ریشه خارج می‌شود. در این مرحله برای از بین بردن میکروب‌ها و بقایای سلولی آنها از محلول‌های ضد میکروبی استفاده می‌شود. در مرحله بعد کانال‌های موجود در هر دندان با مواد مخصوصی که برای پر کردن ریشه دندان است پر می‌شود. در نهایت مسیر دسترسی به کانال در تاج دندان پر شده و در اکثر موارد دندان مورد نظر روکش می‌شود.

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

دندانپزشک برای درمان ریشه دندان از بی حسی موضعی استفاده می‌کند. بنابراین در حین درمان بیمار دردی را احساس نمی‌کند. در بسیاری از موارد بعد پایان درمان ریشه و از بین رفتن اثر بی حسی، ناحیه مورد درمان به علت حجم کار انجام شده، خروج ذرات ریز بافت دندانی به داخل بافت استخوانی، التهاب در بافت نگهدارنده اطراف دندان به مدت چند روز دردناک میشود. این دردها با مسکن‌های معمولی که توسط پزشک تجویز می‌شوند تسکین می‌یابند. اما اگر درد ناحیه مورد درمان بسیار زیاد باشد و بعد از چند روز از بین نرود، حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا معاینه مجدد و بررسی‌های لازم برای یافتن علت درد و تسکین آن صورت بگیرد.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

آشنایی با انواع سکه طلا در ایران

سکه طلا، قطعه‌ای فلزی به شکل دایره و تخت است که وزن، جنس، عیار و شکل مشخصی دارد. هرکدام از انواع سکه‌ها در دو طرف خود اشکال و علائم رسمی مختلفی دارند. انواع سکه بهار آزادی در بازار به دو نوع طرح قدیم و طرح جدید (امامی) تقسیم می‌شوند.

منظور از عیار طلا چیست؟

عیار میزان یا واحدی برای تعیین خلوص طلاست. در واقع به نسبت طلای استفاده شده در هر قطعه طلا به وزن کل آن قطعه عیار گفته می‌شود. عیار طلای خالص برابر با 1000 در نظر گرفته می‌شود، یعنی در یک کیلوگرم طلا 1000 گرم طلای خالص وجود دارد. طلای 24 عیار یعنی طلایی که کاملا خالص است.

انواع سکه طلا در بازار ایران چه هستند؟

به‌ طور کلی سکه‌های تمام بهار آزادی، نیم بهار و ربع بهار اصلی‌ترین انواع سکه طلا ایران را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که در بالاتر گفتیم انواع سکه بهار آزادی در بازار، دو نوع طرح قدیم و طرح جدید (امامی) دارند. هر دو نوع این سکه‌ها دارای عیار ۲۲ (۹۰۰ گرم طلا در هر هزار گرم) و وزن ۸٫۱۳۳ گرمی هستند؛ بنابراین عملاً ازنظر ارزش فیزیکی برابر هستند.

بیشتر بخوانید: طلای 18 عیار

اما نوع استفاده بانک مرکزی از سکه امامی به‌عنوان شاخص اصلی اقتصاد داخلی باعث شده است که سکه طرح امامی همیشه گران‌تر از انواع سکه طلا بهار آزادی طرح قدیم باشد. نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه یک گرمی نیز دارای عیار ۲۲ هستند که به ترتیب دارای وزن‌های ۴٫۰۶۶۵، ۲٫۰۳۲۲۵ و ۱٫۰۱ گرمی است.

انواع دیگر سکه‌ها نیز در بازار به نام سکه‌های پارسیان شناخته میشوند. این سکه‌ها ازنظر عیار پایین‌ترین انواع سکه طلا محسوب می‌شوند و عیاری برابر با ۱۷ (۷۵۰ از ۱۰۰۰ گرم) دارند. این سکه‌ها به سبب داشتن عیار پایین و همچنین تنوع وزنی از ۰٫۱ گرم تا ۲ گرمی باعث شده است که خریدار خوبی را به سمت خود جذب کند. این سکه‌ها بر اساس وزنی که به‌صورت حک‌شده روی پوشش آن‌ها نوشته‌شده قیمت‌های مختلفی دارند. اما مسلماً می‌توان گفت که قیمت آن‌ها بسیار کمتر از قیمت انواع دیگر سکه‌های طلا محسوب می‌شود.

انواع سکه طلا ازنظر اندازه و وزن

احتمالاً در بازار سکه و طلای ایران نیز نام انواع سکه طلا تمام، نیم و ربع را شنیده باشید و در کنار این‌ها نیز نام سکه یک گرمی و سکه‌های پارسیان را شنیده باشید. عمده تفاوت میان این انواع سکه طلا را می‌توان همین وزن طلای به‌کاررفته در آن‌ها دانست. کاملاً طبیعی است که طلای به‌کاررفته هرچه کمتر باشد، سکه طلا ازنظر قیمتی ارزان‌تر محسوب می‌شود.

منبع: https://www.asby.ir/

هزینه عکس OPG دندان

تقریبا برای تشخیص هر گونه مشکل و اختلالی در دهان و دندان نیاز است که از دهان و دندان شما عکسبرداری شود. عکس دندان اصولا با اشعه x انجام می شود و رایج ترین آن عکس OPG است.

عکس OPG دندان چیست؟

OPG مخفف عبارت Orthopantomagram است و در واقع نوعی عکسبرداری از دهان و دندان است که یک تصویر جامع از کلیه دندان ها در فک بالا و پایین نشان می دهد. البته عکس او پی جی علاوه بر اینکه نمایی از دندان ها را ارائه می دهد بلکه تصویری از استخوان فک و مفصل گیجگاهی که محل اتصال استخوان فک به جمجه است را نیز نشان می دهد.

عکس OPG چه کاربردی دارد؟

با عکس او پی جی پزشک می تواند کلیه مشکلات مربوط به سینوس های فک بالا، نحوه قرار گیری دندان ها برای ارتودنسی و سایر مشکلات دندان و فک را تشخیص دهد. سایر کاربردهای تصویربرداری او پی جی عبارتند از:

·         تشخیص عفونت لثه

·         تشخیص کیست های استخوان فک

·         تشخیص تومورهای استخوانی

·         تشخیص پوسیدگی دندان

·         تشخیص ترک های دندانی

·         تشخیص ناهنجاری های استخوان فک

·         تشخیص سینوزیت و مشکلات مربوط به سینوس ها

·         تشخیص وضعیت فک و لثه پس از کشیدن دندان ها

برتری عکس OPG به نسبت سایر روش های رادیوگرافی دندان

·         یک تصویر کامل از دندان ها و استخوان های صورت ارائه می دهد.

·         کم بودن مقدار اشعه مورد استفاده در این روش و در نتیجه عارضه کم یا حتی ناچیز این روش عکسبرداری دندان.

·         راحت بودن پروسه عکسبرداری دندان برای بیمار

·         قابل استفاده برای افرادی که در باز کردن دهانشان مشکل دارند.

·         کم بودن زمان عکسبرداری دندان

·         راحتی تشخیص مشکل دهان و دندان حتی توسط خود فرد

عکس OPG دندان چگونه گرفته می شود؟

برای گرفتن عکس OPG دندان نیاز است که زیر دستگاه بایستید و یا اینکه بنشینید و در حین گرفتن عکس هیچ گونه حرکتی نداشته باشید.

هزینه عکس OPG دندان در سال 1401

تصویربرداری های دهان و دندان یکی از عمومی ترین پروسه های دندانپزشکی هستند که اصولا هزینه آنها طبق بخشنامه وزارت بهداشت تعیین می شود. هزینه عکس OPG دندان در سال 1401 طبق بخشنامه وزارت بهداشت بین 100 الی 150 هزار تومان است.

مدت زمان گرفتن عکس OPG چقدر است؟

اصولا اکثر عکسبرداری های مربوط به دهان و دندان بیش از چند دقیقه طول نمیکشد و همگی بدون هیچگونه دردی هستند. به طور مثال مدت زمان گرفتن عکس OPG دندان بین 9 تا 20 ثانیه است.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

صفحه قبل 1 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد