x تبلیغات
تونو تایمز

عمل اسلیو معده: رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

هنگامی که افراد چاق برای کاهش وزن خود، رژیم های لاغری اصولی مختلف و انواع ورزش ها را امتحان کرده باشند اما این کار آن ها را به نتیجه موردنظر خود نرسانده باشد، افراد اقدام به انجام عمل های لاغری مانند عمل اسلیو معده می کنند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

روش انجام اسلیو معده

این عمل جراحی یکی از ایمن ترین روش های جراحی لاغری است که با هدف کاهش حجم معده افراد چاق انجام می شود. این عمل به روش لاپاراسکوپی انجام شده و در طی آن حدود 80 درصد از حجم معده در طول انحنای بزرگ تا نزدیکی محل اتصال معده به مری برداشته می شود. برای انجام این عمل برش های کوچکی روی سطح شکم ایجاد می شود و ابزار جراحی از آن طریق وارد شکم بیمار می شود. بعد از خارج کردن بخش موردنظر، قسمت باقی مانده از معده که به شکل لوله یا یک موز است دوخته می شود.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

یکی از مهم ترین مواردی که بعد از انجام عمل اسلیو معده باید به آن توجه کرد، رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده است. این عمل جراحی نیز مانند سایر روش های جراحی دیگر عوارضی مانند سوء تغذیه، استفراغ، افت قند خون و ...دارد که ممکن است در فرد ظاهر شود و در صورت رعایت این رژیم غذایی می توان از وقوع آنها جلوگیری کرد.

این رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده به شرح زیر است:

روز اول بعد از عمل اسلیو معده باید فقط مایعات مصرف کرد.

رژیم غذایی روز دوم تا چهاردهم مایعات کامل که شامل شیر، آب، شیک های پروتئینی و آبگوشت می باشد، هستند.

رژیم غذایی هفته سوم تا چهارم بعد از جراحی شامل غذاهای نرم و آبکی می باشد.

طبق تجربه افرادی که عمل لاغری اسلیو معده انجام داده اند، بعد از گذشت 4 هفته می توان به مرور به رژیم غذایی روزانه و نرمال خود بازگشت.

اما باید به این نکته اشاره کرد که پس از انجام عمل اسلیو معده، این افراد اجازه مصرف تعدادی از مواد غذایی را ندارند که این مواد شامل موارد زیر می شوند:

·         انواع غذاهای سفت و سخت مانند ته دیگ، گز و ...

·         غذاها و نوشیدنی هایی که سرشار از کالری هستند مانند بستنی، شکلات، کیک و ...

·         انواع نوشابه های شیرین و گازدار

·         آدامس و غذاهایی که منجر به ایجاد نفخ معده می شوند.

لاغری با اسلیو معده و توضیحات کامل پیرامون آن

غذاهایی که ما در طول روز می خوریم، مقدار مشخصی انرژی دارند که با مصرف آنها انرژی لازم برای فعالیت های روزانه ما تامین می شود. اگر این انرژی که به آن کالری موادغذایی نیز گفته می شود از یک حدی بیشتر باشد و بدن نتواند ابن انرژی را بسوزاند، چربی های اضافه ای در بدن ایجاد می شود که باعث چاقی در افراد می شود.

چاقی باعث می شود که افراد زیادی انواع رژیم های لاغری سریع را برای لاغری خود انتخاب کنند تا در سریعترین زمان به نتیجه موردنظر خود برسند. حتی در برخی موارد،  افراد با پیروی از رژیم لاغری اصولی و انجام ورزش های لاغری نیز لاغر نمی شوند و به سمت جراحی های لاغری کشیده می شوند.

اسلیو معده چیست؟

یکی از معروف ترین انواع عمل های لاغری، عمل اسلیو معده است که با کوچک کردن معده، کاهش وزن چشمگیر و بدون بازگشتی را برای افراد به ارمغان می آورد. در جراحی لاغری اسلیو حدود ۸۰ درصد از حجم معده فرد خارج می شود و بخش باقی مانده لوله ای به شکل یک موز است. در نتیجه این عمل اشتهای فرد بسیار کم شده و باعث لاغری فرد می شود.

عوارض اسلیو معده

اسلیو معده یکی از کم تهاجمی ترین جراحی های لاغری است اما مانند تمام جراحی های لاغری عوارشی دارد. از جمله عوارض عمل اسلیو معده (کوتاه مدت) عبارتند از:

·        عفونت معده

·        ایجاد لخته‌ های خونی

·        نشت غذا از محل منگنه معده

البته عمل اسلیو معده عوارض بلند مدت احتمالی نیز دارد که عبارتند از:

·        انسداد دستگاه گوارش

·        رفلاکس اسید معده

·        افت قند خون

·        در بدترین و نادرترین حالت این عمل مرگ با عمل اسلیو معده است.

مزایای اسلیو معده

فواید عمل اسلیو معده به نسبت سایر جراحی های لاغری بیشتر است که شامل موارد زیر است:

·        کاهش حجم معده و سیرشدن زودتر فرد

·        این جراحی بدون نیاز به کاهش سایز روده انجام می شود.

·        عملکرد نرمال معده پس از جراحی و محدودیت های کمتر غذایی پس از جراحی

·        این عمل به نسبت بای پس معده کم تهاجمی تر و با عوارض کمتری است.

·        به دلیل برداشتن هورمون گرسنگی، فرد کاهش اشتهای چشمگیری را تجربه می کند.

چه کسانی کاندیدای عمل اسلیو معده هستند؟

با وجود اینکه این عمل لاغری برای لاغری افراد چاق مناسب است که با گرفتن انواع رژیم های لاغری و انجام ورزش های مختلف به هدف دلخواه خود نرسیده اند، اما کسانی که کاندیدای مناسبی برای این عمل لاغری هستند ویژگی های خاص خود را دارند که شامل موارد زیر است:

کسانی که شاخص توده بدنی یا BMI آنها ۴۰ یا بیشتر است.

افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین ۳۵ تا ۹/۳۹ است و عوارض جدی ناشی از چاقی مانند آپنه خواب، فشار خون، دیابت و … دارند.

منبع: https://www.sira.fit/

ارتودنسی ثابت: نگهداری و مراقبت از تجهیزات آن

ارتودنسی ثابت پایه ترین روش در بین انواع درمان های ارتودنسی است که در آن از ابزار ثابت و بریس ها جهت اعمال فشار به دندان ها و اصلاح مشکلات و ناهنجاری های آنها استفاده می شود.

انواع ارتودنسی ثابت دندان

از انواع ارتودنسی ثابت دندان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

·        بریس سنتی و فلزی

این بریس ها از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و ارتودنتیست ابتدا براکت ها را روی دندان می چسباند. سپس یک سیم از بین براکت ها رد می شود. در این روش براکت ها با فشار به دندان ها باعث حرکت و جابه جایی آنها در مسیر صحیح خود می شوند.

·        بریس سرامیکی

این نوع بریس ها از جنس سرامیک هستند و به دلیل رنگشان به راحتی دیده نمی شوند. این نوع ارتودنسی نسبت به ارتودنسی فلزی بزرگتر است و به دلیل مقاومت پایینی که دارد بیشتر برای درمان فک بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

·        بریس لینگوال

ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال به پشت دندان ها چسبانده می شود و از آنجایی که از نزدیک قابل مشاهده نیستند در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرند. از مشکلات موجود در استفاده از این ارتودنسی می توان به دشواری در تمیز کردن دندان ها و درد در زبان اشاره کرد.

·        بریس دیمون

در این روش از گیره های خود تنظیم شونده استفاده می شود که باعث می شود اصطحکاک دندان ها کمتر باشد و بیمار نیاز کمتری به ویزیت داشته باشد. در این روش چون فعالیت روی سطح بیرونی است، نامرتبی دندان ها سریع تر رفع می شود و به طور همزمان نیز عمودی کردن دندان های خوابیده و رفع چرخش های دندانی نیز انجام می شود.

اهمیت مراقبت و نگهداری از تجهیزات ارتودنسی ثابت

مراقبت و نگهداری از دهان و دندان همیشه یکی از مهم ترین وظایف ما است. در نگام ارتودنسی و به دلیل قرارگرفتن یک جسم خارجی در دهان و دندان، این روند سخت تر می شود و اهمیت آن چندین برابر شده زیرا در صورت درست تمیز نکردن باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود.

برای مراقبت و نگهداری بهتر از دندان ‌ها همزمان با درمان ارتودنسی ثابت، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

·        دقیقا پس از صرف هر وعده غذایی دهان خود را با آب تمیز بشورید، مسواک بزنید و با دقت نخ دندان بکشید.

·        روزانه از دهانشویه های مناسب و با کیفیت برای شستشوی دهان استفاده کنید.

·        باید تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید

·        از فعالیت‌های خطرناکی که در آن ها احتمال آسیب به دهان، دندان و بریس ها وجود دارد اجتناب کنید.

·        از مصرف موادغذایی سفت و سخت مانند پاپ کرن،یخ، چیپس، گوشت نپخته و انواع مواد خوراکی چسبناک خودداری کنید:

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

بلیچینگ دندان و انواع آن (پودر بلیچینگ)

با گذشت زمان و مصرف مواد غذایی مختلف، به مرور دندان ها دچار تغییر رنگ می شوند. امروزه تمایل افراد به زیبایی دندان ها روز به روز افزایش یافته است و همین امر باعث شده است که روش های مختلفی شامل بلیچینگ دندان، جرم گیری، لیمنت دندان و ... با هدف سفیدکردن دندان ها به وجود بیایند.

بلیچینگ دندان چیست و چگونه عمل می کند؟

در روش بلیچینگ از یک ماده سفیدکننده که عوارضی برای دندان ها ندارد، استفاده می شود. اما نکته ای باید درباره بلیچینگ دندان دانست این است که بلیچینگ نمی تواند بر مشکلات ساختاری دندان، لمینت ها، پرکردگی ها، نواحی زرد ریشه و پوسیدگی دندان تاثیر بگذارد.

سفید کردن دندان با بلیچینگ بین 12 الی 18 ماه دوام دارد، اما اگر به خوبی از دندان ها مراقبت شود تا دوسال هم می تواند دوام داشته باشد. برای سفید ماندن طولانی دندان ها نیاز است تا اقدام به تکرار بلیچینگ کرد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که بهتر است قبل از بلیچینگ، ابتدا دندان ها جرم گیری شوند، سپس بلیچینگ کردن دندان ها انجام شود تا بلیچینگ ماندگاری طولانی تری داشته باشد.

انواع روش های بلیچینگ

بلیچینگ به 2 روش انجام می شود که عبارتند از:

·        پودر بلیچینگ دندان خانگی

·        بلیچینگ در آفیس

انجام بلیچینگ به روش اول به این صورت است که ابتدا دندانپزشک از دندان ها قالب گیری می کند و یک جفت قالب پلاستیکی شفاف به همراه مقداری ژل مخصوص به بیمار می دهد تا بیمار در خانه و هر شب فقط یکی از فک ها را آغشته به ژل سفید کننده کند و این کار را به مدت دو هفته انجام دهد.

روش انجام آن به این صورت است که باید قبل از استفاده از بلیچینگ، بیمار با مسواک و نخ دندان، دندان ها را تمیز کند و سپس یک قطره از مواد را در قالب بریزد و به مدت دو ساعت قالب را بر روی دندان های خود نگه دارد. بعد از مدت دو ساعت باید دندان ها را با مسکواک شست و شو داد تا مواد در داخل دهان باقی نمانند.

این روش دارای حساسیت دندانی کمتر و ماندگاری بیشتری به نسبت روش انجام در مطب برای سفیدی دندان است.

در روش بلیچینگ در مطب دندانپزشکی، پزشک مواد سفیدکننده را روی دندان های قرار داده و با تاباندن نور آبی دستگاه کیور آن ها را در جای خود ثابت می کند. مواد سفید کننده دندان مانند هیدروژن پراکسید، سدیم پربورات یا کربامید پراکسید با درصد های مختلفی، از طریق آزادسازی اکسیژن با کمک گرما یا نور بر نواحی مینا و عاج  دندان ها اعمال می شوند که می تواند باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده شود و آنها را از بین می برد. درنتیجه باعث سفیدی و روشن تر شدن دندان ها می شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

هزینه ایمپلنت دندان درسال 1401

 

ایمپلنت جزو خدمات دندانپزشکی گران قیمت محسوب می شود. در واقع باید بگوییم که حجم سوالات درباره قیمت ایمپلنت دندان در سال 1401 بیشتر از سوالات مرتبط با ایمپلنت و یا پروسه درمانی آن است.

اما باید بدانید که می توانید به هزینه صرف شده برای ایمپلنت دندان به چشم یک سرمایه گذاری نگاه کنید. زیرا در طولانی مدت می تواند اثر مخرب بیشتر بر روی سلامت دهان و دندان شما بگذارد.

آیا ایمپلنت دندان یک سرمایه گذاری است؟

در ظاهر، ایمپلنت دندان فوق العاده گران به نظر می رسند، به خصوص زمانی که با سایر روش های جایگزینی دندان مقایسه شوند. اما این روش های جایگزینی (پروتزها و بریج ها)، معمولاً هر 5 تا 10 سال یکبار باید تعمیر یا تعویض شوند. هزینه این نگهداری منظم ممکن است به سرعت از هزینه‌های روی آوردن به ایمپلنت‌ها که می‌تواند برای تمام عمر باقی بماند (تا زمانی که به درستی از آنها مراقبت کنید) بیشتر شود. آنها همچنین از تحلیل رفتن استخوان فک شما جلوگیری می کنند اما پروتزها و بریج ها نمی توانند این کار را انجام دهند.

همانطور که فک شما خراب می شود، شکل صورت شما تغییر می کند. شما شروع به پیرتر نشان دادن خواهید کرد. علاوه بر این، دندان های موجود شما شروع به لق شدن خواهند کرد.

مراقبت پس از جراحی

پس از انجام عمل ایمپلنت دندان  نیازی به ماندن بیمار در درمانگاه نیست . او باید دو تا ساعت بعد از جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کند تا زمانی که اثر بیهوشی از بین برود. درد در ناحیه ممکن است احساس شود  به‌خصوص در اولین روز پس از کاشت ایمپلنت های فلزی  و در صورت لزوم می‌توان از داروهای ضد درد استفاده کرد. ناحیه پریودنتال ممکن است چندین روز متورم شود.

برای دستیابی به بهترین نتیجه پس از کاشت دندان، مراقبت منظم از دندان و تمیز کردن دهان، ازجمله مسواک زدن با برس نرم (برای جلوگیری از آسیب پریودنتال) و تمیز کردن با تجهیزات ویژه موردنیاز است. در صورت وجود درجه تب بالا، درد شدید، خونریزی یا ترشحات موضعی از دهان، باید سریعاً با پزشک مشورت شود.

منبع: https://www.karajdentists.ir/

عوارض عمل زیبایی بینی

 

افراد زیادی قصد دارند که قبل از انجام عمل جراحی زیبایی بینی همه جوانب این عمل را در نظر بگیرند و تحقیق و بررسی انجام دهند. افرادی که قبل از انجام عمل زیبایی بینی تحقیق می کنند، در اکثر مواقع نتایج بهتری می گیرند. همچنین این افراد انتظارات منطقی از روند جراحی و اتفاقات بعد از آن دارند. در این مقاله درباره عوارض عمل بینی اطلاعاتی آورده شده که خواندن آن برای همه افرادی که قصد جراحی دارند توصیه می شود.

عوارض و خطرات عمل بینی

نکته حائز اهمیت در خصوص عوارض عمل بینی این است که باید هم عوارض عمومی مرتبط با تمام عمل‌های جراحی و هم عوارض خاص رینوپلاستی ، چه در رینوپلاستی قومی و چه در جراحی ترمیمی بینی، در نظر گرفته شود و پیش از عمل به تفصیل در مورد آنها با جراح صحبت و تبادل نظر شود. در ادامه ابتدا به ذکر عوارض عمل زیبایی بینی می‌پردازیم که احتمال بروز آنها در هر عملی، از جمله عمل بینی وجود دارد:

·         خونریزی

·         عفونت

·         واکنش شدید به بیهوشی و داروی ‌بی‌حسی

·         هماتوم (جمع شدن خون زیر پوست)

خطرهای احتمالی خاص جراحی بینی عبارت‌اند از:

·         بی‌حسی و کرختی

·         خون دماغ شدن

·         به جا ماندن اثر زخم روی پایه بینی

·         پارگی رگ‌های خونی کوچک روی سطح پوست

·         تورم بینی

·         آسیب عصبی دائمی

·         اصلاح بیش از اندازه یا نابسنده بینی که انجام جراحی ترمیمی و ثانویه بینی را ضروری می‌سازد.

 

انتخاب جراح زیبایی مجرب و متبحر احتمال بروز عوارض مرتبط با رینوپلاستی را به شدت کاهش می‌دهد. بیمار باید نهایت استفاده را از جلسه مشاوره ببرد و هر گونه سؤال و ابهام در خصوص عوارض و مشکلات عمل بینی، مزایا و خطرهای احتمالی را با جراح در میان بگذارد. ضمناً پیروی دقیق از دستورات جراح در مورد مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی بینی نیز مانع بروز عوارض می‌شود.

منبع: https://www.drmattab.ir/

 

تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت چگونه است؟

خیلی از افرادی که قصد انجام ارتودنسی را دارند این سوال برایشان پیش می آید که آیا انجام ارتودنسی علاوه بر اصلاح مشکلات و ناهنجاری های فکی باعث بهبود و زیبایی چهره نیز می شود؟ همه تمایل دارند بدانند ارتودنسی دندان که یکی از پرهزینه ترین درمان های دندانپزشکی است چه نتایج نهایی ای را برایشان به ارمغان می آورد.

می دانیم که هدف اصلی از انجام انواع روش های ارتودنسی مانند ارتودنسی فلزی، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی با الاینرهای شفاف یا همان اینویزیلاین اعمال فشار به رباط پریودنتال و جابجایی دندان ها می باشد. وظیفه متخصص ارتودنسی در سعادت آباد این است که فشار وارد شده به دندان ها را در طول درمان بررسی و تنظیم کند تا بهترین نتیجه برای بیمار به وجود بیاید.

در بعضی مواقع برای نتیجه گیری بهتر، ارتودنتیست ممکن است از نوارهای اضافی در طول درمان استفاده کند و یا پیشنهاد تغییر سیم در بریس ها را بدهد و سایر موارد دیگر.

با اعمال فشاری کنترل و تنظیم شده به رباط پریودنتال، بریس ها به تدریج بر رشد فک تاثیر می گذارند و حتی باعث بهبود تقارن صورت بیمار می شوند و این تغییرات حتی در خط فک شما نیز مشاهده می شود. گاهی اوقات که عدم تعادل فک و صورت شدید باشد، متخصص ارتودنسی با همکاری سایر متخصصین نسبت به درمان این مشکلات اقدام می کند.

آیا ارتودنسی دندان در هر سنی باعث تغییر شکل صورت می شود؟

یکی از مهم ترین عواملی که بر میزان تغییراتی که بریس ها می توانند بر شکل صورت شما بگذارند، تاثیر می گذارد، سن و شرایط دهان و دندانی شما است. در ادامه به بررسی ارتودنسی دندان در کودکان و بزرگسالان و میزان تغییرات ناشی از آن می پردازیم.

ارتودنسی کودکان و نوجوانان

لثه، دندان ها، استخوان های فک و عضلات آنها در کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه در حال رشد هستند، انعطاف پذیری بیشتری دارند؛ بنابراین درمان ارتودنسی هم راحت تر و با هزینه کمتری انجام می شود. به همین دلیل است که انجام ارتودنسی بیستر در سنین کودکی و نوجوانی توصیه می شود.

ارتودنسی بزرگسالان

همانطور که اشاره کردیم ارتودنسی دندان در سنین کودکی و نوجوانی بهتر است، اما این به این معنا نیست که درمان ارتودنسی در سنین بزرگسالی تاثیر گذار نیست. چرا که امکان تغییر وضعیت دندان ها و فک در سنین بزرگسالی نیز وجود دارد اما با این تفاوت که به احتمال زیاد طول درمان ارتودنسی دندان و در نتیجه هزینه ناشی از آن در سنین بزرگسالی بیشتر از سنین کودکی است.

روش های پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی خوب

اگر احساس می کنید که دندان هایتان کامل روی هم قرار نمی گیرد و یا هنگام لبخند زدن دهانتان کج می شود و یا سایر مشکلات و ناهنجاری های مربوط به فک و دندان ها، لازم است که توسط یک متخصص ارتودنسی معاینه شوید. ارتودنسی علاوه بر اثرات درمانی خود همچون منظم کردن دندان ها، تاثیر مستقیمی در زیبایی صورت فرد نیز دارد. به طور مثال گاهی درمان ارتودنسی برای اصلاح طرح لبخند انجام می گیرد.

متخصص ارتودنسی کیست؟

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست شخصی است که پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، به مدت 3 الی 4 سال دوره تخصصی ارتودنسی را می گذراند و قادر به درمان تمامی ناهنجاری های دندانی و فک می شود. در واقع متخصص ارتودنسی می تواند سایر خدمات دندانپزشکی را ارائه دهد اما دندانپزشک عمومی نمی تواند خدمات ارتودنسی را ارائه دهد. در نتیجه برای درمان ارتودنسی دندان های خود حتما باید فقط به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید نه دندانپزشک عمومی.

انواع درمان ارتودنسی دندان

باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و عملو روز دنیا، درمان ارتونسی نیز به مرور زمان شاهد پیشرفت هایی بوده است و همین باعث شده است که باتوجه به مشکلات و ناهنجاری های فرد، شرایط بیمار و هزینه ای که بیمار درصدد پرداخت است، انواع مختلفی از ارتودنسی به وجود بیایند. ارتودنسی دندان در حالت کگلی شامل 2 نوع ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می شود. ارتودنسی ثابت انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر هستند:

·         ارتودنسی با براکت فلزی

·         ارتودنسی سرامیکی

·         ارتودنسی لینگوال

·         ارتودنسی دیمون

همچنین ارتودنسی متحرک، ارتودنسی شفاف یا اینویزیلاین را شامل می شود.

روش پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی خوب

همیشه بهترین راه برای پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی خوب و باتجربه، پرس و جو و تحقیق از دوستان و آشنایانی است که به تازگی درمان ارتودنسی انجام داده اند؛ این افراد می توانند اطلاعاتی خوبی را در اختیار شما قرار دهند و شما را از تجریبات خوب و یا بد خود آگاه کنند.

روش بعدی جستجو کردن عباراتی مثل بهترین متخصص ارتودنسی در غرب تهران، بهترین متخصص ارتودنسی در سعادت آباد و ... در گوگل است.

مرحله بعدی این است که سوابق پزشکی و تحصیلات پزشکانی را که چه از طریق پرس و جو چه از طریق اینترنت پیدا کرده اید،  بررسی کنید.

مشاهده نمونه کارهای قبل و بعد از ارتودنسی دندان انجام شده توسط ارتودنتیست مد نظر خود در سایت های معتبر، اینستاگرام و ... از راه های مهم برای اطمینان پیدا کردن از انتخاب شما است.

در آخر می توانید با مراجعه حضوری به مطب متخصص ارتودنسی موردنظر خود، از سطح رضایت مراجعه کنندگان مطب و همینطور برخورد ایشان با بیماران آگاه شوید.

با ارتودنسی و هزینه ارتودنسی دندان در سال 1401 آشنا شوید.

 

افرادی که دچار اختلالات و ناهنجاری های دندانی هستند، به دنبال یک روش برای مرتب سازی دندان هایشان هستند. ارتودنسی دندان یکی از روش هایی است که افراد از آن برای مرتب سازی دندان هایشان استفاده می کنند. اما افرادی هم هستند که از این درمان دوری می کنند. زیرا ارتودنسی دندان یک درمان طولانی مدت است که هزینه های بالایی میز دارد. افراد بخاطر ظاهر ناخوشایند و هزینه ارتودنسی دندان از این درمان صرف نظر می کنند.

برای حل مشکل ظاهر ناخوشایند ترتودسی دندان، انواع مختلفی از ارتودنسی بوجود آمدند که این مشکل را حل می کنند. این مدل از ارتودنسی با نام ارتودنسی نامرئی شناخته می شوند.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که مال اکلوژن را درمان می کند، وضعیتی که در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستی قرار نمی گیرند. این منجر به نیش و بایت نامناسب می شود.

درمان ارتودنسی می تواند برای بهبود ظاهر فرد و با هدف زیبایی باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملکرد دهان نیز است.

انواع درمان ارتودنسی

یک متخصص ارتودنسی می تواند کارهایی را انجام دهد که هدف آنها دستیابی به موارد زیر است:

·         بستن شکاف های وسیع بین دندان ها

·         تراز کردن نوک دندان ها

·         صاف کردن دندان های کج

·         بهبود توانایی گفتار یا جویدن

·         افزایش سلامت طولانی مدت لثه و دندان

·         جلوگیری از سایش بیش از حد طولانی مدت یا ضربه به دندان ها

·         درمان نیش وبایت نامناسب

درمان می‌تواند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشد، اما می‌تواند به عملکرد بهتر جویدن و گفتار نیز منجر شود و در برخی موارد به محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب یا پوسیدگی کمک کند.

برای دستیابی به این اهداف، متخصص ارتودنسی از طیف وسیعی از دستگاه های دندانپزشکی از جمله هدگیر، پلاک و بریس استفاده می کند.

آیا ارتودنسی نامرئی برای کودکان نیز مناسب است؟

ارتودنسی نامرئی، سبکی از ارتودنسی هستند که اغلب برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. در پاسخ به سوال اینکه " آیا ارتودنسی نامرئی برای کودکان نیز مناسب است؟"  باید بگوییم که به 2 عامل مهم و اساسی بستگی دارد.

·         سن و سال کودک

·         شدت مشکل و ناهنجاری بیمار

 

منظور از ارتودنسی ساده چیست؟

در ارتودنسی دندان، دندان ها توسط نیروهای کنترل شده و ملایمی که اعمال می شود، حرکت می کنند تا در نهایت و پس از پایان مدت زمان درمان خود در وضعیت ایده آل پیش بینی شده قرار بگیرند. در پایان درمان ارتودنسی ساده، به بیشتر بیماران توصیه می شود تا برای مدتی از نگهدارنده ها استفاده کنند تا دندان ها به حالت قبلی خود بازنگردند و به استخوان فرصتی داده شود تا در موقعیت جدید خود سفت شود.

لوازم مورد استفاده در درمان ارتودنسی

متخصصان ارتودنسی از لوازم و وسایل مختلفی برای حرکت دادن دندان ‌ها و تراز کردن فک استفاده می ‌کنند. در این جا نمونه‌ هایی از برخی وسایل ارتودنسی که برای حرکت دندان ‌ها و تراز کردن فک‌ ها استفاده می شوند آورده شده است. این وسایل عبارت اند از:

بریس ها

بریس ها متداول ‌ترین و رایج ترین وسیله مورد استفاده در درمان ارتودنسی هستند. بریس ها از دو قسمت براکت و سیم تشکیل شده اند. براکت ها نگین های کوچکی هستند که بر روی دندان ها چسبیده می شوند و به عنوان دسته های ثابت برای نگهداری سیم‌ ها عمل می ‌کنند و سیم‌ ها وظیفه حرکت دندان ها را به عهده دارند. انواع بریس ها شامل بریس فلزی، بریس سرامیکی و بریس لینگوال می شوند.

دستگاه‌ های لنگر موقت  (TADs)

دستگاه ‌های لنگر موقت، ایمپلنت‌ های ریزی هستند که به عنوان یک نقطه ثابت مورد استفاده قرار می ‌گیرند تا از آن جا برای حرکت دادن دندان ‌ها به طور قابل پیش بینی نیرو وارد کنند. این دستگاه های موقت بسته به نیاز بیمار، در مکان‌ های مختلفی از دهان قرار می گیرند و در صورت عدم نیاز برداشته می شوند.

هربست

وسیله دیگری به نام هربست وجود دارد که با استفاده از آن می توان عیب و نقص های موجود در فک را اصلاح کرد و بدین وسیله دندان ها را صاف و مرتب نمود. با کمک هربست، فک پایین هنگام رشد به سمت محل درست هدایت شده و بایت اصلاح می شود و همچنین فک بالا و پایین به هم رسیده و دندان ها صاف و بی نقص می شوند. این وسیله ثابت اغلب برای جوانان و نوجوانان استفاده می‌شود و باید به مدت حدود 12 تا 15 ماه در دهان باقی بماند.

کش ارتودنسی یا زنجیر قدرت

گاهی اوقات از کش ارتودنسی همراه با بریس استفاده می ‌شود. کش ارتودنسی از حلقه‌ های الاستیک منفرد از استحکام بالاتری برخوردار است، بنابراین در صورت لزوم می ‌توانند نیروی اضافی را اعمال کنند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

صفحه قبل 1 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد