x تبلیغات
تونو تایمز

با پرخوری عصبی بیش تر آشنا شوید.

 

پرخوری عصبی به انگلیسی Bulimia nervosa یا همان (BED) اختلالی است که باعث تحریک گرسنگی و دریافت بیش از اندازه مواد غذایی می شود. این اختلال پرخوری عصبی باعث می شود که فرد کالری بیش از حدی در یک وعده غذایی دریافت کند. ما در این نوشتار قصد داریم به بررسی این اختلال تغذیه ای و روش های درمان آن بپردازیم.

بیشتر بدانید: اسلیو معده چیست؟

پرخوری عصبی چه علائمی دارد؟

افراد مبتلا به پرخوری اصولا از اضافه وزن و عدم تناسب اندام خود احساس شرمندگی می کنند. البته لازم است این نکته را یادآور شویم که پرخوری که در برخی مواقع به سراغ شما می آید به معنای بیماری بولیمیا نیست. در صورتی که علائم زیر را دارید به احتمال زیاد دچار اختلال پرخوری هستید:

·         غذا خوردن با حجم زیاد و بیش از حد معمول؛

·         فرد تا زمانی که احساس پیشمانی نداشته باشد دست از غذا خوردن برنمی دارد اما همچنان پس از پرخوری بیش از حد گرسنه است.

·         تنهایی غذا خوردن؛

·         عدم اعتماد به نفس به دلیل اضافه وزن؛

علت پرخوری عصبی در کودکان چیست؟

متاسفانه آمار کوکان چاق به دلیل عدم تحرک و یکجا نشینی نسبت به سال های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است و این یک زنگ خطر برای والدین و حتی جامعه است. چرا که افزایش آمار چاقی به معنای افزایش آمار ابتلای بیماری های قلبی عروقی، دیابت، کلسترول بالا و … است. والدین موظف هستند از همان ابتدا کودکان خود را با سبک زندگی سالم و رژیم لاغری مناسب وفق دهند تا در بزرگسالی خطر چاقی آنها را تهدید نکند. همچنین در صورتی که کودک شما دچار اضافه وزن است باید با رژیم لاغری کودکان که از پزشک متخصص دریافت می کنید به دنبال کاهش وزن آنها باشید.

اما علت پرخوری در کودکان می تواند دلایل زیر باشد:

·         پرخوری احساسی

·         اختلال پر خوری عصبی

·         استرس زیاد

منبع: https://www.jarahilaqari.ir/

انواع دندان مصنوعی ثابت و متحرک

  

ممکن است هر کسی در هر سنی یک یا تعدادی و یا حتی کل دندان های خود را به دلایل مختلفی از دست بدهد و طبق تحقیقات انجام شده حدود 30 درصد از افراد بالای 70 سال دندان های خود را از دست می دهند که این یکی از دلایل افتادن و از دست رفتن دندان ها است و از دلایل دیگری می توان به انواع بیماری های لثه، بیماری های ژنتیکی، خوردن ضربه به دهان، تصادفات رانندگی، عفونت دندان، پوسیدگی دندان و ... اشاره کرد.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های پرکردن جای خالی دندان است که می توان برای هر 2 فک استفاده کرد. دندان مصنوعی نوعی پروتز دندان است که هم به صورت ثابت و هم متحرک استفاده می شود.

این دندان‌ ها که از جنس پلاستیک و فلز هستند طوری ساخته می شوند که به طور کامل در دهان افراد فیکس شوند. دندان مصنوعی را می توان از یک جهت به دو گروه “دندان مصنوعی کامل” و “دندان مصنوعی تکه ای” تقسیم کرد. از دندان مصنوعی کامل زمانی استفاده می شود که فرد تمامی دندان های خود را از دست داده باشد و دندان مصنوعی تکه ای زمانی کاربرد دارد کهه تعدادی از دندان ها از دست رفته باشند.

هزینه دندان مصنوعی در حالت کلی نسبت به سایر روش‌ ها بسیار کمتر است اما عوامل مختلفی در هزینه دندان مصنوعی تاثیرگذار هستند که مهم ترین آن نوع دندان مصنوعی استفاده شده برای بیمار است.

انواع دندان مصنوعی

نوع دندان مصنوعی در هزینه ها تاثیر گذار است. برای درک تفاوت هزینه دندان مصنوعی باید با تفاوت انواع مختلف آن آشنا شوید:

دندان مصنوعی کامل

این نوع از دندان مصنوعی برای افرادی کاربرد دارد که تمامی دندان‌ های خود را در فک بالا و پایین از دست داده باشند. هزینه این نوع دندان مصنوعی از همه انواع متحرک بیشتر است چون تعداد آن بیشتر است.

دندان مصنوعی ثابت

دندان‌ های مصنوعی ثابت همان ایمپلنت‌ ها هستند که به راحتی می‌ توانند طرح لبخند افراد را بهبود ببخشند. هزینه دندان مصنوعی ثابت نسبت به نوع متحرک آن بالاتر است. ایمپلنت‌ های دندان به استخوان فک متصل می‌ شوند.

دندان مصنوعی ثابت اوردنچر

اوردنچر یکی از انواع دندان‌ های مصنوعی است که بر روی فک ثابت شده و عملکرد آن کاملا شبیه به دندان‌ های طبیعی است.

پروتز پارسیل دندان

این دندان مصنوعی تکه ای بر روی یک پایه پلاستیکی همرنگ لثه و بر روی بدنه فلزی قرار گرفته است. این بدنه فلزی، دندان مصنوعی را در جای خود نگه می دارد. هزینه پارسیل دندان نسبت به اوردنچر کمتر است.

کامپوزیت دندان را بهتر بشناسید.

 

افرادی که از ظاهر دندان های خود راضی نیستند به انواع خدمات دندانپزشکی روی می آورند. یکی از خدمات زیبایی دندانپزشکی که باعث ترمیم طرح لبخند شما می شود، کامپوزیت دندان است. اما افراد بسیاری بین کامپوزیت و لمینت دندان دو دل می شوند.در ادامه با ما همراه باشید تا لمینت و کامپوزیت دندان را با هم مقایسه کنیم.

لمینت دندان ارزان تر است یا کامپوزیت؟

هزینه لمینت دندان تقریبا دو برابر بیشتر از کامپوزیت است. البته بالا بودن هزینه لمینت دندانی به دلیل مزایایی که دارد توجیه پذیر است.

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

قیمت کامپوزیت دندان از لمینت دندان کمتر است.

نصب کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه انجام می شود.

نصب کامپوزیت دندان کم خطرتر و همچنین سریع تر است.

بزرگ ترین مزیت کامپوزیت های دندانی به نسبت لمینت های سرامیکی، برگشت پذیر بودن آنها است؛ به این معنی که در صورت پشیمانی از انجام کامپوزیت دندان هزینه لمی می توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و کامپوزیت را از روی دندان خود بردارد.

مزایای لیمنت دندان چیست؟

دوام و ماندگاری لمینت های سرامیکی بسیار بیشتر از کامپوزیت های دندانی است.

لمینت های سرامیکی طبیعی تر و زیباتر از کامپوزیت دندانی هستند.

به دلیل مستحکم بودن لمینت های دندانی در برابر لکه گیری و شکنندگی مقاوم هستند.

احتمال تغییر رنگ دندان ها در اثر خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی بسیار کم است.

لمینت دندان طبیعی تر است یا کامپوزیت دندان؟

روکش های دندانپزشکی به گونه ای ساخته می شوند که در عین حال که شبیه به دندان های طبیعی شما هستند و مواردی همچون بدرنگی دندان ها، روی هم رفتگی جزئی دندان ها و ... هم اصلاح می شود.

با این حال لمینت های سرامیکی طبیعی تر از کامپوزیت های دندانی هستند. زیرا مواد به کار رفته در لمینت سرامیکی نور را به روشی کاملا مشابه مینای دندان طبیعی بازتاب می کنند.

کلام آخر

ما در این نوشتار سعی کردیم به تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان و نقاط قوت و ضعف هر یک بپردازیم. به طور کلی اگر بخواهیم جواب اولین سوال این نوشتار را بدهیم باید بگوییم که لمینت های سرامیکی بهتر از کامپوزیت ها هستند و تنها هزینه آنها بیشتر از کامپوزیت دندان است.

آیا با لمینت دندان و نحوه کار آن آشنایی دارید؟

 

لمینت دندان چیست و چه فوایدی دارد؟ بهترین نوع لمینت دندان چیست؟ این ها سوالاتی هستند که اغلب برای افراد پیش می آید. در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که: روکش های دندانی پوسته های باریک ساخته شده از مواد هم رنگ دندان هستند که برای پوشش سطح جلویی دندان ها به کار می روند تا ظاهر دهان و دندان های فرد را بهتر کنند. این پوسته ها برای ترمیم و زیبایی دندان به جلوی دندان ها متصل می شوند و رنگ، شکل، اندازه و طول آن ها به‌مرور زمان هیچ تغییری نمی کند.

روکش های دندان را می توان از پرسلن یا از مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. روکش های چینی بهتر از روکش های رزینی در برابر لک مقاومت می کنند.

انواع لمینت دندان در دو نوع مختلف می باشد که عبارت اند از:

·         سرامیکی

·         کامپوزیت

 

نحوه نصب لمینت دندان چگونه است؟

پس‌ از اینکه روکش دندان آماده شد، دندانپزشک آن را روی دندان شما قرار می دهد تا تناسب و رنگ آن را بررسی کند. این کار قبل از اینکه لمینت دندان روی دندان شما نصب شود انجام می‌شود. در مرحله بعدی دندانتان برای دریافت روکش آماده سازی می شود. یعنی تمیز شده، صیقل داده می شود و صاف می شود. پس‌ از آن چسب مخصوصی به روکش ‌دندان آغشته می شود و سپس لمینت دندان روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد. پس‌ از آن با تابش نور خاصی، مواد شیمیایی موجود در زیر لمینت سفت شده و آماده می شود.

پس‌ از اینکه لمینت نصب شد نوبت به این می رسد که مواد اضافی از روی دندان شما برداشته شود. ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد برای بررسی لثه ها و محل قرارگیری لمینت روی دندان، یک هفته بعد مجدداً به او مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

هزینه لمینت دندان

لمینت دندان قیمت متفاوتی می تواند داشته باشد. البته این امر بستگی به محل کلینیک دندانپزشکی، نوع لمینت (لمینت دندان فوری و …)، متخصص دندانپزشک و … دارد. اما در سال 1401 قیمت لمینت دندان برابر با حدود 3.500.000 تا 5.550.000 است.

لمینت دندان برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

·         کسانی که دارای پوسیدگی و بیماری لثه هستند.

·         برای کسانی که دندان های ضعیف دارند.

·         افرادی که دچار پوسیدگی دندان و شکستگی هستند.

منبع: https://www.karajdentists.ir/

خدمات یک کلینیک دندانپزشکی و هزینه های آن به چه صورت است؟

 

هر کلینیک دندانپزشکی معتبر باید ویژگی های منخصر به فردی داشته باشد که در این مقابه با آن ها آشنا می شوید. کلینیک های دندانپزشکی برای ارائه انواع خدمات دندانپزشکی نیاز به پرسنل با تخصص های مختلف دارند تا بتواند بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان خود ارائه دهند. میزان تخصص پرسنل و همچنین تجهیزات به کار رفته در آنجا ارتباط مستقیم با کیفیت خدمات دارد.

انواع خدمات کلینیک دندانپزشکی

خدمات مراکز دندانپزشکی بسیار متنوع هستند و شامل خدمات زیبایی و درمانی می شود. از جمله رایج ترین خدمات کلینیک دندانپزشکی عبارتند از:

·         چکاپ دندان

·         بلیچینگ دندان

·         عصب کشی دندان

·         جراحی لثه

·         کشیدن دندان عقل

·         پر کردن دندان

·         کاشت دندان به روش های مختلف مانند بریج، ایمپلنت و دندان مصنوعی

·         اصلاح طرح لبخند

·         کامپوزیت دندان

·         لمینت دندان

·         ارتودنسی دندان

همچنین در این مراکز بخشی به عنوان دندانپزشکی ۲۴ ساعته و یا دندانپزشکی کودکان در نظر گرفته می شود که طراحی داخلی آن برای کودکان جذاب تر است و از استرس و نگرانی که بابت درمان های دندانپزشکی در کودکان وجود دارد می کاهد. همچنین پرسنل و پزشکان این مجموعه نیز تخصص و مهارت کافی در حوزه درمان های دندانپزشکی کودکان دارند.

برای مثال لمینت دندان یکی از خدمات مهم در صنعت دندانپزشکی محسوب می شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با لمینت دندان و تفاوت آن با کامپوزیت دندان آشنا شوید.

فرق بین کامپوزیت و لمینت دندان در چیست؟

لمینت دندان  و کامپوزیت هر دو از روش های زیبایی دندان ها هستند که منجر به اصلاح طرح لبخند و زیبایی چهره می شود. در هر دو روش لایه نازکی از مواد به جلوی دندان ها چسبیده می شوند و رنگ، اندازه و شکل دندان را تغییر می دهد. در واقع تفاوت بین کامپوزیت و لمینت دندان در جنس متریال به کار رفته در آنها است.

به دلیل جنس متفاوتی که این دو ماده با یکدیگر دارند باعث می شود که مراحل درمان، طول درمان، طول عمر و ویژگی های هر یک با هم متفاوت باشد. در این مطلب به بررسی تفاوت های این دو درمان خواهیم پرداخت.

هزینه لمینت دندان بیش تر است یا کامپوزیت؟

هر دو جزو خدمات دندانپزشکی گران قیمت محسوب می شوند اما باید به شما بگوییم که هزینه لمینت دندان از هزینه کامپوزیت بیش تر است.

خدمات یک کلینیک دندانپزشکی به چه صورت است؟

 

هر کلینیک دندانپزشکی معتبر باید ویژگی های منخصر به فردی داشته باشد که در این مقابه با آن ها آشنا می شوید. کلینیک های دندانپزشکی برای ارائه انواع خدمات دندانپزشکی نیاز به پرسنل با تخصص های مختلف دارند تا بتواند بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان خود ارائه دهند. میزان تخصص پرسنل و همچنین تجهیزات به کار رفته در آنجا ارتباط مستقیم با کیفیت خدمات دارد.

انواع خدمات کلینیک دندانپزشکی

خدمات مراکز دندانپزشکی بسیار متنوع هستند و شامل خدمات زیبایی و درمانی می شود. از جمله رایج ترین خدمات کلینیک دندانپزشکی عبارتند از:

·         چکاپ دندان

·         بلیچینگ دندان

·         عصب کشی دندان

·         جراحی لثه

·         کشیدن دندان عقل

·         پر کردن دندان

·         کاشت دندان به روش های مختلف مانند بریج، ایمپلنت و دندان مصنوعی

·         اصلاح طرح لبخند

·         کامپوزیت دندان

·         لمینت دندان

·         ارتودنسی دندان

همچنین در این مراکز بخشی به عنوان دندانپزشکی کودکان در نظر گرفته می شود که طراحی داخلی آن برای کودکان جذاب تر است و از استرس و نگرانی که بابت درمان های دندانپزشکی در کودکان وجود دارد می کاهد. همچنین پرسنل و پزشکان این مجموعه نیز تخصص و مهارت کافی در حوزه درمان های دندانپزشکی کودکان دارند.

برای مثال لمینت دندان یکی از خدمات مهم در صنعت دندانپزشکی محسوب می شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با لمینت دندان و تفاوت آن با کامپوزیت دندان آشنا شوید.

فرق بین کامپوزیت و لمینت دندان در چیست؟

لمینت دندان  و کامپوزیت هر دو از روش های زیبایی دندان ها هستند که منجر به اصلاح طرح لبخند و زیبایی چهره می شود. در هر دو روش لایه نازکی از مواد به جلوی دندان ها چسبیده می شوند و رنگ، اندازه و شکل دندان را تغییر می دهد. در واقع تفاوت بین کامپوزیت و لمینت دندان در جنس متریال به کار رفته در آنها است.

به دلیل جنس متفاوتی که این دو ماده با یکدیگر دارند باعث می شود که مراحل درمان، طول درمان، طول عمر و ویژگی های هر یک با هم متفاوت باشد. در این مطلب به بررسی تفاوت های این دو درمان خواهیم پرداخت.

ارتودنسی دندان برای درمان چه مشکلاتی استفاده می شود؟

می دانیم که سال هاست برای درمان مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان از ارتودنسی دندان استفاده می شود. انجام این درمان توسط دندانپزشک عمومی امکانپذیر نیست بلکه فردی متخصص باید این کار را بر عهده بگیرد. اما متخصص ارتودنسی کیست؟

به چه کسی متخصص ارتودنسی گفته می شود؟

متخصص ارتودنسی یا به صورت تخصصی ارتودنتیست به دندانپزشکی گفته می شود که بعد از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، 3 الی 4 سال دیگر هم برای دریافت تخصص در شاخه ارتودنسی تحصیل کرده است. متاسفانه هستند دندانپزشکانی که با اعلام قیمت پایین ارتودنسی سعی در جذب بیمار دارند اما باید توجه داشت که به دلیل تخصصی بودن این درمان، به هیچ عنوان با دیدن قیمت ارتودنسی کمی که برخی پزشکان پیشنهاد می دهند تن به این کار ندهید و حتما نزد متخصص ارتودنسی این درمان را انجام دهید نه یک دندانپزشک عمومی.

پس لازم است تا برای پیدا کردن بهترین متخصص به طور مثال بهترین متخصص ارتودنسی در کرج، تحقیقات کاملی انجام داده و در نهایت پزشکی را انتخاب کنید که تخصص و تبحر بالایی داشته باشد.

کاربرد درمان ارتودنسی دندان

تقریبا برای تمامی ناهنجاری های مربوط به فک و دندان می توان ارتودنسی را به کار برد، اما در نهایت این متخصص ارتودنسی است که تشخیص می دهد شما به ارتودنسی نیاز دارید یا نه. مشکلاتی که از درمان ارتودنسی برای برطرف کردنشان استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         کج بودن دندان‌ ها

·         شلوغی دندان ها

·         فاصله داشتن دندان ها از یکدیگر

·         وجود فاصله بین دندان

·         رویش نامناسب دندان‌ ها

·         کوتاه یا بلند بودن دندان‌ ها

·         جلو بودن یا عقب بودن هر یک از فکین

·         عدم هموشاپی افقی فکین

ارتودنسی دندان چه عوارضی دارد؟

افرادی که قصد انجام ارتودنسی دارند همواره این دغدغه را دارند که آیا ارتودنسی دندان عوارضی برای دندان هایشان دارد یا نه. برای آسودگی خیال این افراد باید گفت که ارتودنسی غیر از مزایا و فواید زیادی که برای یک فرد دارد، هیچ گونه عارضه و خطر جانبی ای ندارد. این که برخی افراد می گویند که ارتودنسی منجر به لق شدن دندان ها، مشکلات لثه و … شود باوری کاملا غلط است.

البته در صورتی که در انتخاب متخصص ارتودنسی خود دقت لازم را نداشته باشید و نزد متخصصین و پزشکان کم تجربه و مبتدی این درمان را انجام دهید ممکن است به نتیجه دلخواه نرسید و یا حتی وضعیت دندان هایتان بدتر نیز شود.

البته نباید این را فراموش کرد که در صورت رعایت نکردن درست بهداشت دهان و دندان، گاهش اوقات ارتودنسی باعث زرد شدن دندان ها می شود.

شناخت ارتودنسی پشت دندان

امروزه درمان انواع مشکلات و ناهنجاری های دندان و فک که توسط ارتودنسی انجام می شود، بیش از پیش محبوبیت پیدا کرده است و افراد را درگیر خود می کند. خیلی از افراد، با مشخص بودن براکت های فلزی در دهان خود مشکل دارند و بعضی از افراد به این دلیل دست از درمان می کشند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و به وجود آمدن انواع ارتودنسی نامرئی، این مشکل حل شده و گزینه های زیادی برای شرایط و افراد مختلف به وجود آمده است. یکی از انواع ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی پشت دندان یا همان لینگوال است که در داخل دندان ها نصب می شود و دیده نمی شود. سن ایده آل برای نصب ارتودنسی بین سنین 8 تا 14 سال تخمین زده شده است، زیرا در این سن دندان ها هنوز در حال رشد هستند و همینطور فک و دندان ها برای محل رشد خود انعطاف پذیر هستند.

ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که شامل ارتودنسی با براکت فلزی، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی شیشه ای یا اینویزیلاین می شود. خود ارتودنسی فلزی به دسته های مختلف ارتودنسی سنتی و معمول، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی دیمون تقسیم بندی می شود.

فواید ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی پشت دندانی یا داخل دندان مزایای زیادی به نسبت برخی از دستگاه های ارتودنسی دندان دارد. مهمترین مزایای ارتودنسی لینگوال عبارتند از:

·         غیر قابل مشاهده بودن و نامرئی بودن آن، اصلی ترین مزیت این ارتودنسی است.

·         اگر به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، اطراف بریس ها بر روی دندان ها دچار تغییر رنگ شوند، چون بریس ها در پشت دندان نصب شده اند دیده نمی شوند.

·         قدرت مانور بریس های لینگوال برای اصلاح مشکلات پیچیده ای مانند تغییر ارتفاع دندان، چرخش دندان و بستن فضای خالی بین دندانها بیشتر است.

معایب ارتودنسی پشت دندان

همه درمان ها در کنار مزایایی که دارند، یک سری معایب و چالش هایی نیز برای فرد به همراه دارند؛ ارتودنسی لینگوال نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به معرفی شناخته شده ترین معایب ارتودنسی پشت دندان می پردازیم:

·         به دلیل قرارگیری آن در پشت و داخل دندان، نصب آن سخت است.

·         وجود آن در پشت دندان باعث برخورد زبان به آن و در مواقعی باعث زخم شدن زبان نیز می شود.

·         چون نصب آن سخت است هر پزشکی انجام آن را قبول نمی کند و نیاز به تخصص زیادی دارد.

·         همه موارد گفته شده در بالا سبب می شود که هزینه این ارتودنسی نیز زیاد باشد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

2 سالاد رژیمی برای کاهش وزن اصولی و سالم

 خیلی از افراد مصرف سالاد به جای وعده غذایی را به معنی لاغری سخت و گشنگی می دانند اما اینطور نیست. بلکه با ترکیب مواد غذایی  سیرکننده و کم کالری که حاوی پروتئین و فیبر بالایی هستند، می توان انواع سالاد رژیمی سیرکننده و چربی سوز را مصرف کرد.

لازم به ذکر است که یک سالاد رژیمی باید ویژگی های خاصی داشته باشد؛ مثلا باید حاوی سبزیجات تازه، آجیل و دانه های روغنی، گوشت و یا مرغ گریل شده، تخم مرغ آب پز، چربی های سالم و انواع میوه ها باشد. با وجود این مواد، سالاد شما جزو غذاهای سیرکننده و همچنین به عنوان یک غذای کامل شناخته می شود.

اما باید توجه داشت که در کنار سالاد خود انواع سس های پرچرب استفاده نکنید زیرا تمام نقشه هایتان برای لاغری نقش بر آب می شود و شامل کالری بسیار زیادی می شوند. به جای استفاده از سس های ناسالم می توانید با سرکه سیب، ماست یونانی، آب نارنج و آبلیمو، روغن زیتون، ادویه های دلخواه و سبزیجات خشک شده سس دلخواه خود را تهیه کنید.

سالاد رژیمی سیب زمینی

سالاد رژیمی با سبزیجات مناسب افرادی است که از مصرف انواع سالاد با کاهو و سایر سبزیجات خسته شده اند. سیب زمینی احساس زیادی در فرد ایجاد می کند و باغث می شود تا فرد مدت زمان طولانی ای احساس گشنگی نکند که این اتفاق در طولانی مدت باعث لاغری فرد می شود.

مود لازم:

·         تخم مرغ

·         سیب زمینی

·         پیازچه و جعفری خرد شده

·         فلفل دلمه ای

·         سس رژیمی

طرز تهیه:

·         فلفل ها را درشت خرد کرده و به مدت 10 دقیقه در فر قرار دهید.

·         سیب زمینی و تخم مرغ را آب پز کنید و مکعبی خرد کنید.

·         پیازچه و جعفری خرد شده و فلفل دلمه ای را به سیب زمینی اضافه کنید.

·         در مرحله آخر سس رژیمی را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.

سالاد رژیمی با مرغ

کاهو به عنوان سبزی اصلی در این سالاد چربی سوز و سیرکننده استفاده می شود که حاوی فیبر بالایی است. همینطور انواع غذای رژیمی با مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا و احساس سیری طولانی مدتی که مرغ در فرد ایجاد می کند، در انواع رژیم های لاغری محبوبیت بالایی دارند. 

مود لازم:

·         سینه مرغ

·         کاهو

·         هویج

·         لیمو ترش

·         پیازچه

·         سرکه، روغن زیتون و سس سویا

طرز تهیه:

·         ابتدا سینه مرغ را آبپز کرده و به قطعات مربعی کوچکی تقسیم کنید.

·         کاهوها را خرد کرده و به آن هویج رنده شده  و پیازچه اضافه کنید.

·         سپس مرغ را به مواد اضافه کنید و سرکه، روغن زیتون و سس سویا را در سالاد ریخته و به خوبی مخلوط کتید.

منبع: https://www.sira.fit/

روغن گیربکس خودرو و کاربردهای آن

در خودروها، انواع سیالات متفاوتی وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند، مانند روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس و ....

روغن گیربکس که به آن روغن واسکازین و روغن جعبه دنده نیز گفته می شود، یک مایع لغزنده بوده و یکی از مهم ترین سیالات موجود در خودرو است. این روغن روان کننده ای برای بخش های متحرک داخل گیربکس است و همچنین مانع از اصطکاک آنها با یکدیگر می شود. همچنین در جعبه دنده اتوماتیک، این سیال به عنوان خنک‌ کننده و یک سیال لزج عمل کرده که وظیفه انتقال قدرت از موتور به جعبه دنده را دارا می باشد.

نکته ای که درباره این روغن باید دانست این است که این روغن مانند تمامی روغن ها مصرفی است و در زمان های مشخصی لازم است تا تعویض شود وگرنه برای خودرو و سایر قطعات هیوندای، کیا و ... مشکل ساز خواهد بود.

زمان تعویض روغن گیربکس

تمامی اطلاعات روغن گیربکس و زمان تعویض آن در دفترچه راهنمای خودرو نوشته است. به طور معمول روغن گیربکس خودور با جعبه دنده اتوماتیک در حالت عادی باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود؛ البته لازم به ذکر است که اگر خودرو در شرایط سخت و تحت فشار قرار گرفته باشد این عدد به ۳۰ هزار کیلومتر تقلیل پیدا می ‌کند. زمان تعویض روغن گیربکس برای خودروهای اتوماتیک نیز هر ۶۰ هزار کیلومتر یکبار است که این عدد در برخی از خودروها به ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز می ‌رسد.

بیشتر بخوانید: خودروی هیوندای

عوض نکردن به موقع روغن گیربکس چه عواقبی دارد؟

همانطور که گفتیم وظیفه روغن گیربکس روانکاری و روغن کاری قطعات متحرک گیربکس است و در صورتی که سطح این روغن کم شود (به دلیل نشتی) و یا خاصیت قبلی خود را از دست بدهد، باعث ایجاد اصطکاک بین قطعات و در نتیجه آسیب گیربکس می شود. گیربکس جزو قطعات گران قیمت خودرو به حساب می آید و نادیده گرفتن بررسی ‌های دوره‌ ای آن و عدم تعویض به موقع آن بسیار هزینه بر خواهد بود.

بررسی میزان روغن گیربکس خودرو

در خودروهایی با گیربکس دستی معمولا میله نشانگر سطح روغن قرار داده نشده است و برای بررسی میزان روغن گیربکس باید به تعمیرکار مراجه کرد. اما اگر صاحب خودرویی با گیربکس اتوماتیک هستید، در خودروی شما میله نشانگر روغن قرار داده شده است. برای چک کردن سطح روغن باید در حالی که موتور روشن و در حال گرم شدن است، خودرو را در حالت پارک قرار داده و میله نشانگر را در مخزن روغن کنید و در بیارید.

صفحه قبل 1 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد