x تبلیغات
تونو تایمز

عوارض دنبال کردن روش های نامناسب لاغری چیست؟

به دلیل اینکه بازار لاغری و کاهش وزن به یکی از پر درآمدترین صنایع در جهان تبدیل شده است، برخی از شرکت ها و افراد از این فرصت برای به دست آوردن سود بیشتر استفاده می کنند. بسیاری از این شرکت ها و افراد ادعا می کنند که روش های خاصی برای کاهش وزن دارند که به صورت سریع و آسان انجام می شوند، اما اغلب این روش ها باعث آسیب به سلامتی فرد می شوند و نتایج بلند مدت منفی دارند.

روش های نامناسب لاغری شامل چه مواردی می شود؟

·         رژیم های تکراری با آیتم های غیر متنوع

·         رژیم های بسیار کم کالری

·         مصرف داروهای لاغری بدون مشورت با پزشک

·         روش های لاغری سریع

·         لاغری موضعی پرتهاجم

دنبال کردن روش های نامناسب لاغری چه عوارضی به دنبال دارد؟

اگر افراد بدون توجه به توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه، خود را مقید به انواع روش های لاغری غیر اصولی و نامناسب کنند، قطعا با عوارض زیادی روبرو خواهند شد. مهم ترین عوارض انواع روش های لاغری سریع و رژیم غذایی نامناسب جهت کاهش وزن عبارتند از:

·         نارسایی تغذیه‌ ای

·         اختلالات روانی

·         اختلالات خوردن

·         آسیب به کبد

·         نارسایی کلیه

·         کاهش حجم عضلات

·         بیماری های قلب

·         کاهش کیفیت خواب

·         آسیب به استخوان

·         و ...

هدف از ارائه برنامه های لاغری خطرناک و نامناسب چیست؟

کسانی که این روش ها را پیشنهاد می دهند، معمولا شرکت‌ ها و افرادی هستند که با استفاده از تبلیغات جذاب و تاثیرگذار، روش های لاغری نامناسب را به مردم معرفی می‌ کنند تا بیشترین سود را برای خودشان به دست آورند. اصول عملکرد این روش ها معمولاً مبتنی بر محدودیت شدید در مصرف کالری، استفاده از داروهای نامناسب و مشکوک، عدم رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذاها و استفاده از دستگاه‌ های ورزشی نادرست و مضر است.

برای مثال، یک شرکت ممکن است یک دستگاه ورزشی غیراستاندارد را به عنوان راه حل جادویی برای لاغری معرفی کند، اما در عمل این دستگاه ممکن است باعث آسیب به بدن شود و هیچ نتیجه ای ندهد.

چرا برای کاهش وزن و لاغری باید از متخصصان کمک گرفت؟

کاهش یا کنترل وزن به شدت وابسته به شرایط شخصی افراد است و به همین دلیل، برای رسیدن به نتایج مطلوب و بهبود وضعیت سلامتی، لازم است که مشاوره و کمک متخصصان را دریافت کرد. بهتر است برای دریافت یک رژیم سالم غذایی در وهله اول به یک متخصص تغذیه مراجعه کرد زیرا او می ‌تواند یک رژیم غذایی مناسب را با توجه به شرایط خاص شما برای کاهش وزن و کنترل وزن را توصیه کند.

منبع: sleeve.clinic

بدترین روش برای لاغری کدام است؟

در جامعه‌ امروزی که به دنبال پیدا کردن راهی برای بهبود وضعیت بدنی و کاهش وزن هستیم، بسیاری از افراد به دنبال روش‌های لاغری نامناسب می‌گردند که ممکن است به جای بهبود وضعیت بدنی، باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی شوند.

در این مقاله قصد داریم تا بدترین روش های لاغری را مورد بررسی قرار داده تا راه‌های بهتری برای کاهش وزن و بهبود وضعیت بدنی خود پیدا کنید، همچنین از خطرات استفاده از روش‌ه ای نامناسب هم جلوگیری کنید.

همانطور که می دانید، بهترین روش برای لاغری و کاهش وزن، داشتن یک ژیم لاغری مناسب در کنار ورزش است. در صورتی که با ورزش و رژیم غذایی مناسب نتوان به وزن ایده آل خود رسید، روش دیگری که پیشنهاد می شود انجام عمل لاغری است.

بدترین روش های لاغری کدامند؟

با توجه به سبک زندگی جدید و ناسالم عمده افراد جامعه، لاغری و کاهش وزن به یکی از پر درآمدترین صنایع در جهان تبدیل شده است. همین باعث شده است که برخی از شرکت ها و افراد از این فرصت برای به دست آوردن سود بیشتر استفاده کنند. بسیاری از این شرکت ها و افراد ادعا می کنند که روش های خاصی برای کاهش وزن دارند که به صورت سریع و آسان انجام می شوند، اما اغلب این روش ها باعث آسیب به سلامتی فرد می شوند و نتایج بلند مدت منفی را در پی دارند.

برخی از بدترین انواع روش های لاغری و کاهش وزن به شرح زیر هستند:

رژیم های بسیار کم کالری

رژیم هایی که برای کاهش وزن، با محدود کردن کالری به مقدار خیلی کم استفاده می‌ شوند، ممکن است باعث کاهش سرعت متابولیسم و کاهش عملکرد مغزی فرد شوند.

رژیم‌ های تکراری و با آیتم های غیر متنوع

رژیم هایی که به طور مداوم تکراری هستند، ممکن است به مشکلات تغذیه‌ ای مانند کمبود ویتامین ‌ها و مواد مغذی دیگر منجر شوند.

مصرف داروهای لاغری بدون نظر پزشک

مصرف داروهای لاغری بدون توصیه پزشک، ممکن است به عوارض جانبی جدی حتی مرگ منجر شود.

روش های لاغری سریع

استفاده از روش های سریع برای کاهش وزن، ممکن است باعث افزایش خطر بروز مشکلات پزشکی مانند ضعف عضلانی، نارسایی کبد، آسیب به سلول های بدن و یا اختلالات خوردن و رفتار شوند.

لاغری موضعی پرتهاجم

به عنوان مثال، لیپوساکشن گسترده بدن می تواند با عوارض زیادی همراه باشد. افراد می توانند به جای جراحی های تهاجمی مانند لیپوساکشن از روش های غیرتهاجمی مانند لیپولیز، کرایولیپولیز، مزوتراپی و ... استفاده کنند.

تاثیر ارتودنسی بر زندگی بزرگسالان

 

به عنوان شخص بزرگسالی که نامرتبی دندانی دارید چه پیش بهترین متخصص ارتودنسی در شهر خود بروید یا ارتودنسی دندان از راه دور را امتحان کنید در هر صورت می توانید از مزایای بسیار زیادی بهره مند شوید و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. در این نوشتار نتیجه چند مقاله بررسی شده که نشان می دهد ارتودنسی چطور باعث بهبود کیفیت در زندگی بزرگسالان می شود.

افزایش طول عمر با ارتودنسی دندان

در مطالعه‌ای با عنوان "تاثیر ارتودنسی در بیماران بزرگسال: یک مطالعه مروری سیستماتیک و متاآنالیز" که در سال ۲۰۱۹ در مجله "European Journal of Orthodontics" منتشر شده است، نتایج ۱۴ مطالعه مرور شده است که در مجموع شامل ۱۱۵۹ بیمار بزرگسال بودند.

نتایج نشان داد که ارتودنسی دندان در بیماران بزرگسال می‌تواند باعث بهبود بهداشت دهان و روابط اجتماعی، بهبود ظاهر و عکس العمل های روانشناختی، و افزایش رضایت بیماران از زندگی شود. در نهایت افراد با بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامت، طول عمرشان نسبت به وضعیتی که دندان های نامرتب و یا موقعیت های فکی ناهماهنگ دارند بیشتر می شود.

افزایش کیفیت زندگی با درمان ارتودنسی

این مطالعه در سال ۲۰۲۰ در مجله Journal of Orthodontics منتشر شده است و با هدف ارزیابی کیفیت زندگی بعد از درمان ارتودنسی در بزرگسالان انجام شده است. در این مطالعه، ۱۴۲ بیمار بزرگسال که نامرتبی دندانی و ناهماهنگی بین فکی آن ها اصلاح شده بود مورد مطالعه قرار گرفتند.

برای ارزیابی کیفیت زندگی پس از درمان ارتودنسی دندان، از دو پرسشنامه مختلف استفاده شد. اولین پرسشنامه، در واقع برگه ای بود در آن بیماران باید از شرایط خود در ۸ زمینه مختلف از جمله سلامت عمومی، عملکرد جسمی، درد، نیروی روانی، اجتماعی، نقش، اضطراب و افسردگی، و سلامت جنسی گزارش میدادند. دومین پرسشنامه، پرسشنامه دخالت پذیری بالینی است که برای ارزیابی اثر درمانی به کار می‌رود.

نتایج نشان داد که بیماران پس از درمان ارتودنسی دندان، افزایش قابل توجهی در کیفیت زندگی خود را تجربه کردند و بیشترین تغییرات در زمینه‌های سلامت عمومی در آن ها دیده شد. علاوه بر این، دخالت پذیری بالینی بیماران نیز بهبود یافت که نشان می‌دهد درمان ارتودنسی می‌تواند نه تنها سلامت دهان و دندان را ارتقاء داده، بلکه برای بهبود کلیت زندگی بیماران مفید بوده است. در نتیجه، این مطالعه نشان می‌دهد که درمان ارتودنسی می‌تواند برای بهبود کیفیت زندگی بزرگسالان بسیار مفید.

مدت زمان ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان چه فرقی می کند؟

مطالعه "تأثیر سن بر مدت درمان ارتودنسی در بزرگسالان" که در سال ۲۰۱۲ در مجله "Angle Orthodontist" منتشر شده است، به بررسی تأثیر سن بر مدت درمان ارتودنسی در بزرگسالان پرداخته است. در این مطالعه، ۱۵۶ بیمار بزرگسال با اختلالات ارتودنسی مختلف شامل فاصله بین دندان‌ها و ازدحام دندان ها مورد بررسی قرار گرفتند.

ارتودنسی بزرگسالان

به طور کلی بیشتر مطالعات انجام شده در خصوص "ارتودنسی دندان و بزرگسالان" چند نکته را نشان می دهد. اول اینکه بزرگسالان درست مانند کودکان می توانند درمان های ارتودنسی دندان را انجام دهند و اصلا در این خصوص محدودیت سنی وجود ندارد. نکات بعدی شامل موارد زیر می شود:

·         بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان

·         افزایش طول عمر دندان ها

·         بهبود اعتماد به نفس

·         افزایش تعاملات اجتماعی به دلیل زیباتر شدن طرح لبخند

·         بهبود زندگی زناشویی

·         افزایش امید به زندگی

·         و ...

 

ترموستات خودروی هیوندای و علائم خرابی آن

ترموستات یکی از قطعات هیوندای و کیا و سایر خودرو ها است که بین موتور و رادیاتور خودرو قرار گرفته و وظیفه دارد که دمای حرارت موتور را همواره نزدیک به دمای عملکردی آن نگه دارد. در انواع خودرو های احتراقی، سیستم خنک کننده نقش مهمی دارد و در صورت عملکرد نادرست خود هنگام جریان دادن مایع خنک کننده، باعث کاهش بازدهی موتور می شود.

دمای مناسب موتور اهمیت زیادی دارد زیرا سرد بودن بیش از حد موتور باعث بالا رفتن غلطت روغن و در نتیجه روانکاری نامناسب قطعات داخل موتور می‌ شود که باعث ایجاد آسیب به موتور می شود. همینطور بالا رفتن بیش از حد دمای موتور نیز منجر به رقیق شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری آن می ‌شود که این مسئله نیز باعث صدمه دیدن موتور خواهد شد.

عبارت " باز یا بسته ماندن ترموستات " همه شنیده ایم. زمانی که خودرو برای مدتی به طور طبیعی و بدون فشار فعالیت می کند، دمایش چندان بالا نیست و در این حال ترموستات بسته است؛ یعنی جریان مایع خنک کننده به سمت رادیاتور بسته است. اما هنگامی که خودرو در حین کار است و به دمای خاصی می رسد، یک سنسور در داخل ترموستات آن را باز می کند و مایع را به جای حرکت مستقیم به سمت موتور، به سمت رادیاتور هدایت می کند.

مایع پس از خنک شدن از طریق رادیاتور دوباره به موتور بر می گردد و دوباره زمانی که به دمای متعادل رسید ترموستات ماشین بسته می شود و آب مستقیما به موتور انتقال می یابد.

بیشتر بخوانید: درجه کیفیت لوازم یدکی هیوندای

علائم خرابی ترموستات خودرو

در صورت مشاهده مواردی احتمالا ترموستات خودروی شما آسیب دیده است. در ادامه به شایع ترین نشانه های خرابی ترموستات خودرو اشاره می کنیم:

افزایش دمای موتور

اولین، واضح ترین و نگران کننده ترین علامت خرابی ترموستات ماشین افزایش دمای آب خودرو طی 15 دقیقه ابتدای روشن بودن موتور است. این علامت معمولا اولین نشانه عملکرد نادرست ترموستات خودرو است.

نشت مایع خنک کننده در اطراف محفظه ترموستات یا زیر وسیله نقلیه

نشانه دیگر خرابی ترموستات ماشین نشت خنک کننده است. این مشکل زمانی رخ می دهد که ترموستات آب خودرو، اجازه جریان یافتن مایع خنک کننده در حالت بسته را نمی دهد. این نشتی مایع خنک کننده در مکان های مختلفی قابل توجه است، اما بیشتر در اطراف محفظه ترموستات اتفاق میفتد.

تغییرات دمایی نامنظم

نوسانات نامنظم دمای موتور در نهایت منجر به عملکرد ضعیف موتور می شود. در این حالت ممکن است دما در یک نقطه پایین باشد و کم کم زیاد شده و به صورت غیرطبیعی بالا رود.

رژیم کتوژنیک و مواد غذایی مجاز و غیرمجاز در آن

رژیم کتوژنیک یک نمونه رژیم لاغری محبوب در سراسر جهان است که افراد مشهور بسیار زیادی برای لاغری این رژیم را انتخاب کرده اند.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک نوعی رژیم لاغری با چربی بالا، کربوهیدرات کم و پروتئین متوسط است. در این نوع رژیم سوزاندن چربی های اضافی می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود.

شایان ذکر است که قبل از اینکه هر گونه روش لاغری اعم از رژیم لاغری، ورزش یا عمل لاغری را انتخاب کنید نیاز است که با محاسبه bmi به میزان شاخص توده بدنی خود پی ببرید.

روش کار این رژیم غذایی به این شکل است که بدن شما کالری مورد نیاز خود را بیشتر از چربی ها و پروتئین ها به دست می آورد. همان طور که می دانید در حالت طبیعی کربوهیدرات ها سوخت تامین کننده انرژی بدن هستند. اما در این نوع رژیم سوخت بدن به چربی و گاهی پروتئین ها تغییر پیدا می کند.

با شروع رژیم کتوژنیک شما باید روزانه کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید که همین موضوع باعث می شود که در طی ۳ الی ۴ روز انرژی بدن شما تمام شود و در روزهای آتی بدن برای تامین انرژی مجبور به شکستن چربی و پروتئین شود که در نهایت این موضوع کمک به کاهش وزن سریع شما می کند.

انواع رژیم کتوژنیک کدام اند؟

رژیم استاندارد، رژیم دوره ای، رژیم هدفمند و رژیم با پروتئین بالا جزء انواع رژیم کتوژنیک هستند.

مواد غذایی مجاز در رژیم غذایی کتوژنیک

در این رژیم، مواد غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالا جای دارند که از جمله مواد غذایی مجاز در این رژیم غذایی عبارتند از:

·         انواع گوشت مثل گوشت گاو، گوشت گوسفند، ماهی، مرغ و

·         انواع سبزیجات مثل کلم، اسفناج، کلم بروکلی، قارچ و

·         میوه های مجاز با کربوهیدرات کم مانند کیوی، آووکادو، زردآلو، شاتوت و

·         لبنیات پرچرب مانند پنیر چدار، خامه با چربی بالا، کره، پنیر بز و

·         آجیل ها و دانه ها مانند گردو، بادام، دانه های آفتابگردان، دانه چیا و

·         ادویه جات مانند نمک، فلفل و

·         چربی های سالم مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آووکادو و ….

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم غذایی کتوژنیک

اصول رژیم کتو بر کاهش مصرف کربوهیدرات هاست بنابراین مصرف هرگونه ماده غذایی که کربوهیدرات زیادی داشته باشد در این رژیم ممنوع است. از جمله مواد غذایی غیرمجاز در این رژیم عبارتند از:

·         غلات و نشاسته مثل نان، ماکارونی، ذرت، جو پرک و

·         مواد غذایی شیرین مثل عسل، آبنبات، نوشابه، کیک و

·         میوه هایی مثل سیب، پرتقال، موز و

·         حبوباتی مثل لوبیا، عدس، نخود و

·         ماست، دوغ و شیرهای کارخانه ای

·         چربی های ناسالم مانند سس مایونز و روغن های گیاهی تصفیه شده

معرفی بهترین منابع پروتئین بعد از اسلیو

رژیم اسلیو بیماران اسلیوی باید سرشار از پروتئین و عاری از هر گونه چربی و کلسترول باشد. از جمله بهترین منابع پروتئین بعد از اسلیو می توان به تخم مرغ، لوبیا، پنیر کم چرب، کره بادام زمینی، سویا، توفو، نخود فرنگی، مرغ، ماهی سالمون، بوقلمون، ماهی تن، تیلاپیا، گوشت گاو، گوشت بره و ... اشاره کرد.

مقدار مصرف پودر پروتئین بعد از عمل اسلیو باید چقدر باشد؟

در صورتی که قادر به مصرف کافی پروتئین بعد از عمل اسلیو نباشید، پزشک در رژیم اسلیو شما مصرف پودر پروتئین را توصیه می کند. همان طور که گفتیم تا دو ماه پس از جراحی باید روزانه 60 گرم پروتئین مصرف کنید و برای جلوگیری از بروز عوارضی مثل سندرم دامپینگ و ... باید از شیک های پروتئینی استفاده کنید که کمترین میزان چربی و قند را دارند و حتما تحت نظر پزشک آن را مصرف کنید.

اصول مصرف پروتئین بعد از جراحی اسلیو

تا دو هفته اول پس از جراحی به احتمال زیاد پزشک مصرف شیک یا پودر پروتئین را توصیه کند. در هفته های اول پس از جراحی به دلیل محدود شدن رژیم غذایی ممکن است احساس خستگی و ضعف داشته باشید که با مصرف پروتئین روند بهبودی افزایش پیدا خواهد کرد.

از هفته سوم به مرور می توانید مواد غذایی سرشار از پروتئین را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. در صورتی که بدن توانایی دریافت مواد مغذی کافی را داشته باشد نیازی به مصرف پودر پروتئین و مکمل ها بعد از جراحی نیست.

آیا مصرف پروتئین بعد از اسلیو از ریزش مو هم جلوگیری می کند؟

یکی از عوارض شایع عمل اسلیو ریزش مو باشد که در صورت مصرف پروتئین کافی به طور چشمگیری می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

دلیل نیاز بیشتر بدن به پروتئین بعد از عمل اسلیو چیست؟

دلیل اصلی تاکید جراحان لاغری به مصرف بیشتر پروتئین و سایر مواد مغذی مفید بعد از جراحی این است که با کاهش حجم معده میزان مصرف غذای شما هم کم می شود؛ به همین دلیل توصیه پزشکان این است که رژیم روزانه شما باید سرشار از انواع مواد مغذی مانند پروتئین باشد تا بدن دچار فقر مواد مغذی نشود.

به عنوان مثال بیماران اسلیوی اصولا با خوردن یک لیوان نوشابه گازدار احساس سیری پیدا می کنند و معده آنها دیگر جایی برای مصرف مواد غذایی حاوی مواد مغذی، ویتامین و مواد معدنی ندارد. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد بدن بیمار اسلیوی دچار سوء جذب و در آخر سوء تغذیه می شود.

به غیر از مزایایی که گفتیم مصرف پروتئین کافی بعد از عمل اسلیو باعث افزایش انرژی و همچنین بهبودی سریع تر می شود؛ بنابراین از مصرف این مواد مغذی پس از عمل اسلیو غافل نشوید.

روش های پزشکی درمان جوش صورت و بدن

برای درمان جوش های صورت و بدن که در اثر تجمع چربی، آلودگی و سلول های مرده پوست در سطح پوست و مسدود شدن فولیکول های مو به وجود می آیند، لازم است تا ابتدا با علت های آن آشنا شد و سپس به درمان آن پرداخت.

علت ایجاد جوش چیست؟

در واقع اصلی ترین علت ایجاد جوش مسدود شدن فولیکول بنابر دلایلی مثل چربی، سلول های مرده پوست و یا مشکلات هورمونی و کبدی می باشد. البته عوامل دیگری هم می توانند علت ایجاد جوش باشند که عبارتند از:

·         عوامل ژنتیکی؛

·         تغییرات هورمونی؛

·         مشکلات هورمونی؛

·         استرس بیش از حد؛

·         عدم رعایت بهداشت و شستشوی صحیح پوست صورت؛

·         بیماری های داخلی مانند تیروئید، کبد چرب و …؛

پکیج درمان جوش

یکی از جدیدترین و البته موثرترین روش های درمان جوش صورت، پکیج درمان جوش است که امروزه در تعداد محدودی کلینیک زیبایی از این روش درمانی استفاده می شود. در این روش به کمک تعدادی مواد درمانی از محصولات کشور فرانسه و با دستگاه های غیرتهاجمی با توجه به نوع پوست، نوع جوش و .... برای درمان جوش صورت استفاده می شود.

تعداد جلسات مورد نیاز برای از بین بردن همیشه جوش صورت به کمک این روش 5 الی 8 جلسه است که هر هفته یکبار انجام می شود. نتایج درمان این روش اصولا برگشت ناپذیر است و به عنوان قطعی ترین روش درمانی جوش شناخته می شود.

درمان جوش با داروهای موضعی و خوراکی

یکی دیگر از روش های رایج درمان جوش صورت و بدن در میان پزشکان، تجویز دارو می باشد. اصولا پزشکان در مراحل اولیه درمان، مصرف داروهای خوراکی یا موضعی را برای از بین بردن جوش پیشنهاد می کنند.

در اکثر مواقع، پزشکان مصرف داروهای آنتی بیوتیک را در صورتی که جوش ها هورمونی نباشند، تجویز می کنند. در صورتی که جوش ها خفیف باشند، پزشکان به مصرف آنتی بیوتیک های موضعی اکتفا می کنند اما در صورتی که شدت آنها زیاد باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی مانند قرص آزیترومایسین ۲۵۰ ، داکسی سایکلین و آموکسی سیلین را پیشنهاد کند.

همچنین در صورتی که علت جوش ها هورمونی باشد، داروهایی مثل اسپیرونولاکتون برای درمان جوش های هورمونی در خانم ها تجویز می شود. کورتیزون هم نوع دیگری از داروی هورمونی است که برای درمان کوتاه مدت التهاب و کوچک شدن کیست های بزرگ تجویز می شود. این دارو اصولا به شکل آمپول تجویز می شود و برای درمان جوش های شدید و کیستی استفاده می شود.

جوش های التهابی و درمان آنها

انواع جوش صورت در اثر تجمع چربی، آلودگی و سلول های مرده پوست در سطح پوست و مسدود شدن فولیکول های مو به وجود می آیند.

دلیل ایجاد جوش صورت چیست؟

جوش صورت یکی از مشکلات رایج اکثر نوجوانان است که علت آن در اکثر مواقع به تجمع سلول های مرده پوست و چربی در منافذ پوستی برمی گردد. افراد مختلف ممکن است انواع آکنه را به شکل جوش های زیر پوستی، سر سیاه، سرسفید، التهابی و .... تجربه کنند.

البته احتمال ایجاد جوش در سنین بزرگسالی هم وجود دارد که علت آن در اکثر مواقع به دلیل تغییرات هورمونی یا اختلالات هورمونی است.

انواع جوش های التهابی شامل چه مواردی می شود؟

جوش در کل به دو دسته التهابی و غیر التهابی تقسیم بندی می شود و ما در این مقاله قصد داریم تا درباره نوع التهابی و روش های درمان آنها صحبت کنیم.

جوش های التهابی که درمان آنها چالش برانگیز تر از نوع غیرالتهابی آن است، شامل موارد زیر می شوند:

·         پاپول

·         پاسچول

·         ندول

·         کیست ها

پاپول ها

این نوع جوش ها به شکل برجستگی های کوچک، قرمز یا صورتی رنگی هستند که در اثر مسدود شدن منافذ پوست توسط سلول های مرده یا چربی ایجاد می شوند. جوش های پاپول در زیر سطح پوست هستند و محل آنها سفت و برآمده می شود.

این نوع جوش ها چرکی نیستند اما در صورت فشار دادن آنها ممکن است باکتری های موجود در آنها باعث ایجاد جوش های بیشتر در پوست شود. پاپول ها معمولا زمانی ایجاد می شوند که جوش های غیرالتهابی مانند جوش های سرسفید و سرسیاه درمان نشوند.

پاسچول‌ ها

پاسچول ها از جمله جوش های چرکی هستند که به شکل برجستگی های بزرگ با پایه قرمز رنگ هستند. این نوع جوش های چرکی به دلیل مسدود شدن منافذ پوستی، تجمع سلول های ایمنی و باکتری یا تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. این نوع جوش ها همانند پاپول زیر پوستی هستند با این تفاوت که سر آنها چرکین است و از پوست بیرون زده است.

ندول ‌ها

جوش های ندولار به شکل برجستگی های گوشتی، قرمز و سفتی هستند که در زیر پوست ایجاد می شوند. ندول ها اصولا دردناک و ملتهب هستند. جوش های ندولار معمولا همراه با عفونت هستند و به همین دلیل در دسته جوش های وخیم قرار می گیرند که درمان صحیح آنها توسط یک پزشک متبحر بسیار حائز اهمیت است.

کیست‌ ها

جوش های کیستیک حتی از ندولارها هم شدیدتر هستند و همراه با عفونت در اعماق پوست ایجاد می شوند. این نوع جوش ها بسیار بزرگ، ملتهب، دردناک، قرمز و همراه با چرک زیادی هستند. بنابراین در درمان این نوع جوش ها هم احتیاط کنید و به هیچ عنوان از روش های خانگی برای از بین بردن این نوع جوش ها استفاده نکنید.

طرز تهيه آبگوشت رژيمي چگونه است؟

آبگوشت یکی از خوشمزه ترین غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که با سبزی خوردن و دوغ ترش، خوشمزه ترین ترکیب غذایی ممکن رو می سازند. آبگوشت در عین حال که بسیار خوشمزه و مقوی است، اما کالری زیادی دارد و به دلیل داشتن دنبه در آن بسیار چرب است. با تهیه آبگوشت رژیمی می توان در عین داشتن یک رژیم لاغری، از خوردن این غذای خشومزه نیز محروم نشد.

ارزش غذایی و کالری آبگوشت چقدر است؟

خیلی از افرادی که به دنبال رژیم های لاغری می روند در حقیقت به دنبال کالری شماری بوده و روی میزان کالری مصرفی خود حساس هستند. لازم به ذکر است که آبگوشت اصلا غذای مناسبی برای آنها نیست و بهتر است از مصرف آن صرف نظر کنند. در حالت عادی یک کاسه 250 گرمی آبگوشت حدود 300 کالری دارد و این میزان کالری با اضافه کردن چربی و دنبه به آن، 150 کالری افزایش پیدا می کند.

این غذای لذیذ و مقوی مقداری زیادی فیبر، آهن، پتاسیم و ویتامین C است. همچنین نخود و لوبیای استفاده شده در آبگوشت یک منبع عالی پروتئین و ویتامین هایی مانند B12 هستند.

طرز تهیه آبگوشت رژیمی چگونه است؟

آبگوشت معمولا در دو مرحله میل می شود. یک بخش آبگوشت، از آب آن به همراه نان تشکیل شده است که به آن تیلیت نیز گفته می شود. مرحله دیگر آن گوشت کوبیده است که در آن تمامی مواد تشکیل دهنده آبگوشت را بدون آب آن با گوشتکوب می کوبند و با نان یا بدون نان میل می کنند. در ادامه قصد داریم تا شما را با طرز تهیه این غذای رژیمی با گوشت خوشمزه آشنا کنیم.

روش تهیه این غذای خشومزه به شرح زیر است:

·         نخود و لوبیا را از شب قبل در آب خیس کنید.

·         گوجه فرنگی را پوست کنده و آن را نصف کنید.

·         سپس گوشت گوسفندی، نخود، لوبیا، گوجه فرنگی، پیاز و زردچوبه را در قابلمه ریخته و 5 برابر حجم آنها آب اضافه کنید.

·         بعد از گذشت یک ساعت و نیم از پخت مواد، فلفل سبز را به آن اضافه کنید.

·         یک ساعت بعد، سیب زمینی ها را درشت خرد کرده و داخل ظرف بریزید.

·         چندبار چک کنید و زمانی که گوشت، لوبیا و نخود نرم شدند، نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید.

·         در این مرحله یک قاشق رب گوجه فرنگی نیز به مواد اضافه کنید.

·         در آخر، زیره سبز، تخم گشنیز، زیره سیاه را به صورت پورد به قابلمه اضافه کنید.

·         برای طعم بهتر غذا، می توانید از چوب دارچین استفاده کنید.

کالری آبگوشت گوسفندی تقریبا 344 است و چربی و کربوهیدرات آن به ترتیب 20 و 32 گرم می باشد.

منبع: سیرا

سنسور اکسیژن خودرو و علائم خرابی آن

هنگام کار کردن با خودرو، نیاز است تا راننده از بخش های مختلف خودروی خود اطلاعاتی داشته باشد. این گزارش توسط سنسورهای مختلف که هریک موظف به بررسی یک بخش هستند به کاربراتور یا ECU در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری اعلام می‌ شود. ما در این مقاله به بررسی یکی از این سنسورهای مهم در خودرو به نام سنسور اکسیژن می پردازیم.

وظیفه سنسور اکسیژن چیست؟

این سنسور یک قطعه الکترونیکی مهم در بین قطعات هیوندای و کیا است که وظیفه آن در موتورهای احتراق داخلی این است که نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه گیری کند. این سنسور در ورودی مسیر اگزوز قرار دارد. اکسیژن موجود در این گازهای خروجی، در واقع میزان اکسیژن سوخته نشده در فرآیند احتراق را نشان می ‌دهد. بنابراین بالا بودن میزان اکسیژن به معنای احتراق ناقص و درصد نامناسب مخلوط سوخت و هوا است.

کاربرد سنسور اکسیژن

·         سرعت وسیله نقلیه را مشخص کرده و به نمایش دهنده‌ ها ارسال می ‌کند.

·         دور آرام موتور را در هنگام تغییر وضعیت حرکت خودرو تثبیت کرده و نوسانات موتور را کاهش می ‌دهد.

·         شتاب خودرو را بهینه می ‌کند.

·         نسبت دنده چرخ دنده درگیر را مشخص می ‌کند.

ساختار داخلی این سنسور چگونه است؟

سنسور اکسیژن یک بدنه سرامیکی با سر پلاتینیومی دارد و این سر توسط یک غلاف فلزی حفاظت شده است. محدوده‌ خارجی‌ این‌ بدنه سرامیکی‌، در معرض‌ اکسیژن‌ موجود در اگزوز قرار دارد و قسمت‌ داخلی‌ آن‌ با اکسیژن‌ موجود در اتمسفر در ارتباط است. اختلاف‌ بین‌ این‌ دو نقطه‌ باعث‌ تولید ولتاژ در سنسور می ‌شود.

خرابی سنسور اکسیژن

یکی از مواردی که باید درباره سنسور اکسیژن خودرو به آن توجه کرد این است که خراب شدن سنسور به چه دلیلی اتفاق افتاده است؟ بعضی از این موارد را برایتان نام می بریم:

·         پایین بودن کیفیت سوخت می‌ تواند به سنسورها آسیب بزند.

·         این سنسور ضربه گیر نیست و ضربات شدید مانند تصادف، باعث آسیب زدن به آن می ‌شود.

·         خرابی شمع‌ های خودرو به سنسور اکسیژن آسیب می ‌‌زند، زیرا شمع ‌های خراب باعث احتراق ناقص و تولید دود می ‌شوند.

در هنگام خرابی سنسور اکسیژن خودروی شما، یک سری نشانه ها در خودرو ظاهر می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         هنگام ترمز ناگهانی و یا روی دست اندازها خودرو تمایل به خاموش شدن دارد.

·         خودرو در دنده ٢ کله می ‌کند.

·         در سر بالایی ‌ها و هنگام دنده معکوس خودرو ریپ می ‌زند.

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد