x تبلیغات
تونو تایمز

تاثیر جراحی لاغری بر باروری مردان چگونه است؟

 

امروزه و در حال حاضر، امن و مطمئن ترین روش برای درمان چاقی افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI بالای ۴۰ دارند، عمل لاغری است. جراحی لاغری به مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی اشاره دارد که منجر به کاهش وزن و بهبود زندگی در افراد چاق می شوند. این جراحی ها علاوه بر لاغری و کاهش وزنی که برای فرد به ارمغان می آورند، مزایای دیگری که این جراحی ها دارند این است که به باروری و افزایش شانس باروری نیز کمک می کنند.

اثرات عمل لاغری بر باروری مردان

علاوه بر زنان، انجام جراحی لاغری بر روی باروری مردان هم بسیار تاثیرگذار است. متخصصان و دانشمندان معتقد هستند که چاقی و اضافه وزن باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان می شود. این اتفاق باعث می شود که تعداد و همچنین کیفیت اسپرم های موجود در بدن مردان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و این کیفیت پایین بیاید. در نتیجه چاقی به صورت مستقیم در باروری مردان تاثیر منفی دارد.

در مطالعه ای که در سال 2016 توسط عده ای از دانشمندان انجام شده است، مشخص شد مردانی که تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفتنه اند، بهبود قابل توجهی در تعداد، تحرک اسپرم و همچنین افزایش سطح تستوسترون داشتند که منجر به بهبود نرخ باروری در آن ها شد.

مشاوره قبل از عمل و مدیریت شرایط پس از عمل لاغری برای باروری

مشاوره قبل از عمل های لاغری مانند اسلیو معده بخشی ضروری از فرآیند جراحی است و باید شامل بحث در مورد باروری بیمار نیز باشد. در این جلسات مشاوره باید به زنان توصیه شود که حداقل ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از جراحی از تلاش برای بارداری خودداری کنند تا تثبیت وزن و بهبود تغذیه حاصل شود. به طور مشابه مردان نیز باید در مورد تأثیرات احتمالی عمل لاغری برای باروری مشاوره تخصصی دریافت کنند و طبق آن تصمیم گیری کنند.

همه چیز صرفا انجام عمل لاغری نخواهد بود و پیگیری های بعد از عمل نیز حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرند. چه در مردان و چه در زنان، باید مشاوره های تخصصی تغذیه ای و حمایتی در نظر گرفته شود. همچنین به جز مشاوره هایی که باید از جراح لاغری دریافت کرد، باید ویزیت های منظمی با متخصص باروری یا متخصص غدد صورت گیرد زیرا این متخصصان می توانند بر وضعیت باروری نظارت کرده و به رفع هرگونه مشکل در باروری کمک کنند.

تاثیر شاخص توده بدنی و بیماری های کنترل نشده بر خطر اسلیو معده

جراحی اسلیو معده مهم ترین عمل جراحی مربوط به حوزه لاغری است که در ایران انجام می شود. این جراحی طرفداران زیادی دارد و امروزه بسیار رایج شده است. با این حال همه افراد چاق واجد شرایط برای انجام این عمل جراحی نیستند و اگر فردی 2 وضعیتی که در ادامه معرفی می کنیم را داشته باشد، تصمیم گیری در خصوص انجام یا عدم انجام عمل اسلیو معده را باید با دقت بیشتری انجام دهد.

بیماری ‌های شدید یا وخیم کنترل نشده

یکی از مواردی که قبل از عمل های لاغری مانند اسلیو معده حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد، داشتن بیماری‌ های زمینه‌ ای است که نقش مهمی در تعیین واجد شرایط بودن یا نبودن برای جراحی ایفا می ‌کند. برخی از بیماری ‌های شدید ممکن است خطرات مرتبط با عمل اسلیو معده را افزایش دهند یا بر نتایج آن تأثیر بگذارند که شامل موارد زیر می شوند:

 بیماری قلبی پیشرفته: انجام اسلیو ممکن است فشار بیشتری بر سیستم قلبی عروقی وارد کند و اگر قلب مقاومت و تلاش کافی نداشته باشد عمل ممکن است شکست بخورد.

 فشار خون کنترل نشده: فشار خون کنترل نشده می ‌تواند احتمال عوارض در طول عمل را افزایش دهد و ممکن است روند بهبودی را مختل کند. تثبیت سطح فشار خون قبل از فکر کردن به اسلیو معده بسیار مهم است.

شاخص توده بدنی ناکافی  (BMI)

شاخص توده بدنی یا همان BMI یک معیار و شاخص براث ارزیابی لاغری و چاقی افراد است. افراد برای اینکه بتوانند واجد شرایط جراحی باشند باید حداقل BMI برابر با 40 یا بیشتر از آن داشته باشند و افرادی که در یکی از دو گروه زیر قرار دارند نمی ‌توانند این عمل را انجام دهند:

داشتن BMI زیر 35 بدون هیچگونه عوارض قابل توجه

عمل اسلیو معده می ‌تواند با شاخص توده بدنی بین 35 تا 40 نیز انجام شود ولی در این شرایط بیمار باید با یکی از مشکلات مرتبط با چاقی روبرو باشد تا بعد از انجام عمل و لاغر شدن، مشکل مرتبط نیز برطرف شود. ولی افرادی که BMI کمتر از 35 دارند و هیچ مشکل پزشکی مرتبط با چاقی ندارند نمی ‌توانند کاندید خوبی برای این جراحی باشند.

BMI  زیر 30 بدون نیاز پزشکی

به طور کلی عمل لاغری اسلیو معده برای افراد با BMI زیر 30 توصیه نمی‌ شود، زیرا ممکن است آن‌ها به هیچ عنوان معیارهای ضروری پزشکی برای جراحی کاهش وزن را ندارند. در چنین شرایطی افراد باید به دنبال روش‌ های غیرجراحی کاهش وزن باشند.

جراحی لاغری را انجام دهیم یا نه؟

در زمان های قبل تر هر جا اسم جراحی های لاغری به میان می آمد، افراد سریع جبهه می گرفتند و تفکرشان این بود که چرا برای کاهش یکی دو سایز باید خود را زیر تیغ جراحی ببریم؟ حتی این تفکر تا به امروز نیز وجود دارد و هستند کسانی که تا صحبت از جراحی لاغری می شود، این ادعا را دارند که جراحی لاغری، عملی بیهوده و پرریسک است و می توان با رژیم های لاغری و ورزش تا حدی خود را لاغر کرد.

جراحی لاغری برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی کاندیدای مناسبی برای جراحی لاغری هستند که شاخص توده بدنی آنها بالای 40 باشد. شاخص BMI نسبت قد به وزن را می سنجد و تصویر مناسبی از وضعیت تناسب اندام شما را در اختیارتان قرار می دهد.

انواع جراحی های لاغری کدامند؟

در ادامه به معرفی 2 نمونه از پرطرفدارین جراحی های لاغری که امروزه برای کاهش وزن انجام می ‌شوند می پردازیم. این عمل های لاغری عبارتند از:

عمل لاغری اسلیو معده

در اسلیو معده که با روش لاپاراسکوپی و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، جراح لاغری بخش بزرگی (حدود 80 درصد) از معده بیمار را بر می دارد و یک بخش کوچک لوله مانند از معده باقی می ماند. بعد از عمل اسلیو به دلیل کم شدن حجم معده، بیمار نمی تواند غذای زیادی مصرف کند. همچنین با حذف بخشی از معده، ترشح هورمون اشتها کم می‌ شود و اشتهای بیمار کاهش می یابد. در این شرایط و با کاهش کالری دریافتی، کاهش وزن تدریجی در بیمار رخ می دهد.

جراحی لاغری بای پس معده

عمل بای پس معده، تحت بیهوشی عمومی و با روش لاپاراسکوپی انجام می شود. در حین این جراحی، قسمتی از دستگاه گوارش مانند بخش بزرگی از معده، دوازدهه و کمی از روده کوچک از مسیر گوارش غذا حذف می شوند. با حذف قسمتی از دستگاه گوارش در عمل بای پس معده، حجم غذای مصرفی کاهش می ‌یابد و از طرفی مسیر عبور غذا کوتاه شده و غذا مستقیم وارد روده کوچک می شود و فرایند جذب غذا نیز کم خواهد شد. در نتیجه این فرآیندها کاهش وزن اتفاق می افتد و فرد روز به روز به تناسب اندام و لاغری مورد نظر خود نزدیک تر می شود.

ارتودنسی متحرک چیست و شامل چه نوع هایی می شود؟

ارتودنسی دندان روشی برای برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها و همینطور یکدست کردن آنها است که باعث بهبود ظاهر صوذت و لبخند فرد می شود. با درمان ارتودنسی، دندان هایی که در جای نامناسبی قرار دارند و فاصله زیادی در بینشان وجود دارد، به کمک بریس های ارتودنسی اصلاح می شوند. با اتصال دستگاهای ارتودنسی و ایجاد فشار مناسب به دندان های کج، بعد از یک مدت یکدست خواهند شد.

ارتودنسی دندان در حالت کلی به دو دوسته ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم بندی می شود که در ادامه قصد داریم به معرفی نوع متحرک این درمان بپردازیم.

ارتودنسی متحرک دندان چیست؟

در این نوع از درمان ارتودنسی همانطور که از نامش پیداست، دستگاه ارتودنسی را می توان در ساعاتی از شبانه روز و با اختیار خود بیمار از دهان خارج کرد. اما لازم به ذکر است که حداکثر زمانی که می توان این پلاک ها را از دهان خارج کرد 2 ساعت است زیرا بیشتر از این زمان، درمان دچار مشکل می شود. انواع ارتودنسی متحرک شامل موارد زیر می شود:

پلاک نامرئی یا اینویزیلاین

این مدل ارتودنسی متحرک، پلاک هایی بی رنگ و از جنس پلاستیک شفاف هستند و به آنها ارتودنسی نامرئی گفته می شود. در طی این نوع درمان که رایج ترین درمان متحرک ارتودنسی نیز است، پلاک هایی به بیمار داده می شود و بیمار هر دو هفته یکبار باید پلاک ها را با شماره بعدی خود جا به جا کند.

پلاک متحرک با فنر زد

اگر یک یا چند دندان جلوی شما عقب باشد، با کمک این پلاک متحرک می توان آن ها اصلاح کرد و زیبایی را به دندان های خود اضافه کرد.

پلاک فانکشنال

اگر فک بالای شما جلو و فک پایین شما عقب باشد، با کمک این پلاک می توان فک بالا را به عقب و فک پایین را به جلو هدایت کرد. در این درمان، پلاک در بین دندان ها قرار می گیرد.

پلاک ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

بعد از تمام شدن دوره درمان ارتودنسی، استفاده از ریتینرها برای ثابت نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از بازگشت آنها به حالت اولیه استفاده می شود.

درمان ارتودنسی متحرک چقدر طول می کشد؟

یک خبر خوب این است که زمان درمان ارتودنسی متحرک، کمتر از مدت زمان ارتودنسی ثابت است. البته مدت زمان دقیق ارتودنسی متحرک بستگی به نوع ناهنجاری و بدفرمی، شلوغی دندان ها، مشکلات دندان ها و شیب فک و ... دارد.

بهترین راهکارهای ساخت سیکس پک چیست؟

 

سیکس پک یا همان شکم شش تکه در بین بدنسازان، طرفداران زیادی پیدا کرده است. گروهی از عضلات دوتایی مانند عضلات راست شکمی، به صورت عمودی در طرفین دیواره جلویی شکم قرار دارند. هنگامی که این عضلات به قدر کافی پرورش یابند، برجسته شده و در صورت نبودن چربی اضافه ای در زیر پوست آن ناحیه، به صورت شش تکه در قسمت شکم و بالای شکم دیده می شود.

بهترین تمرینات ورزشی برای ساخت سیکس پک

·         تمرینات کاردیو و ورزش هوازی

·         پلانک

·         دراز نشست

·         حرکات شکمی با دمبل

برنامه غذایی بدنسازی برای سیکس پک

برای ساخت سیکس پک و شکم عضله ای، باید ورزش و رژیم غذایی مناسب را در کنار یکدیگر داشت. در ادامه به معرفی نکاتی درباره یک برنامه غذایی مناسب برای ساخت سیکس پک می پردازیم.

مصرف منابع پروتئین فراوان

طبق مطالعات انجام شده مصرف پروتئین از طریق القای احساس سیری بیشتر و کنترل اشتها، باعث کاهش وزن افراد و افزایش رشد عضلات شده است. این مطالعات نشان داده است که تنها با افزایش 15 درصدی مصرف پروتئین، افراد کالری کمتری مصرف کرده و دچار کاهش وزن و چربی بیشتری شده اند.

همچنین مصرف پروتئین بعد از ورزش، باعث ریکاوری عضلات و همینطور بازیابی و بازسازی بافت های عضلانی می شود. مواد پروتئینی برتر برای مصرف شامل موارد زیر می شود:

·         مرغ

·         تخم مرغ

·         گوشت

·         لبنیات

·         حبوبات

·         آجیل

مصرف کافی کربوهیدرات های پیچیده سالم

خیلی از افراد فکر میکنند برای کاهش چربی بدن، مصرف کربوهیدرات ها ممنوع است. این در حالی است که کربوهیدرات ها به خصوص انواع پیچیده آن در دوران بدنسازی افراد نقش بسیار مهمی دارند. غلات سرشار از فیبر و کربوهیدرات های سالم هستند که برای عضلات شما مانند سوخت عمل می کنند. بهترین کربوهیدرات ها برای قرار گرفتن در رژیم غذایی شما، انواع ماکارونی، نان سبوس دار و همینطور برنج قهوه ای هستند.

مصرف فراوان فیبر در مواد غذایی

وارد کردن خوراکی های غنی از فیبر به رژیم غذایی فرد، یکی از ساده ترین و مفیدترین روش ها برای کاهش وزن و ایجاد شکم شش تکه است. اما بیان کردن اصطلاح کاهش وزن به این معنا نیست که داشتن سیکس پک برای افراد لاغر امکان پذیر نیست. بلکه افراد لاغر هم می توانند برای داشتن یک شکم عضلانی، این نکات تغذیه ای را انجام دهند.

مصرف فیبر باعث ایجاد احساس سیری طولانی می شود. نتایج تحقیقات انجام شده درباره این موضوع نشان داده است که افزایش 14 گرم فیبر در روز، باعث کاهش کالری دریافتی به میزان 10 درصد می شود. میوه ها، غلات کامل، آجیل ها و دیگر غذاهای سیرکننده، نمونه هایی از منابع کافی فیبر هستند.

لمینت یا کامپوزیت؛ کدام بهتر است؟

لمینت و کامپوزیت دو روش زیبایی هستند برای بر طرف کردن کجی، بد شکلی، بد رنگی، ترک و لب پر شدن دندان ها و فاصله بین دندانی کاربرد دارند. معمولا افرادی که این مشکلات را دارند در انتخاب یکی از این دو روش دچار تردید می شوند و نمی دانند که لمینت یا کامپوزیت کدام برای آن ها مناسب است.

لمینت دندان چیست؟

روکشی بسیار نازک از جنس سرامیک که همرنگ دندان است، با کمک مواد مخصوصی بر روی سطح دندان نصب می شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

روکشی از جنس پلیمر همرنگ دندان است که به طور مستقیم بر روی دندان نصب می شود و عیب های جزئی دندان را اصلاح و بر طرف می کند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

در ادامه به معرفی تعدادی تفاوت لمینت و کامپوزیت اشاره می کنیم:

جلوه طبیعی تر لمینت به نسبت کامپوزیت دندان

هر دوی این روکش های دندان، همرنگ دندان هستند اما اگر با دقت بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که لمینت دندان به دلیل اینکه نور را همانند دندان طبیعی بازتاب می دهد طبیعی تر از کامپوزیت به نظر می رسد اما کامپوزیت فقط با پلیش دندان براق و طبیعی به نظر می رسد.

مقاومت و استحکام بیشتر لمینت نسبت به کامپوزیت

اگر برای بیمار مقاومت روکش ها در اولویت باشد باید در جواب سوال این کدام این روش ها بهتر است، گفت؛ لمینت دندان بهتر است چون نسبت به کامپوزیت دندان مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد، به همین دلیل ماندگاری بالاتری نسبت به آن دارد.

مقاومت بیشتر لمینت دندان به نسبت کامپوزیت در برابر لکه پذیری

کامپوزیت دندان مستعد تغییر رنگ است و نسبت به رنگ ها حساسیت بیشتری نشان میدهد. برای جلوگیری از تغییر رنگ باید به خوبی از آن ها مراقبت کرد. اما لمینت دندان مقاومت زیادی در تغییر رنگ دارد. در این صورت جواب سوال لمینت یا کامپوزیت کدام بهتر است، کاملا واضح است.

طول عمر بیشتر لمینت دندان نسبت به کامپوزیت

ماندگاری و طول عمر لمینت دندان بین 15 تا 20 سال است حتی در مواردی با مراقبت و نگهداری درست این روش دائمی است، اما کامپوزیت دندان طول عمری بین 5 تا 10 سال دارد. طول عمر روکش ها در انتخاب نوع درمان زیبایی تاثیر دارد و معمولا اغلب افراد لمینت را انتخاب می کنند.

هزینه کمتر کامپوزیت دندان به نسبت لمینت دندان

یکی دیگر از ملاک های انتخاب نوع روکش هزینه آن است. معمولا هزینه کامپوزیت دندان بسیار کمتر از لمینت دندان است. برخی از افراد به دلیل هزینه پایین کامپوزیت ترجیح می دهند این روش را انتخاب کنند. اما برخی دیگر هزینه برایشان مهم نیست و لمینت را ترجیح می دهند.

منبع: bestdentists.ir

آیا پوسیدگی دندان با لمینت امکان دارد؟

لمینت دندان یکی از روش های زیبایی برای پوشاندن عیب های ظاهری دندان مانند کجی و بد شکلی، بد رنگی، ترک و شکستگی و وجود فاصله بین دندانی است. ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا پوسیدگی دندان با لمینت امکان پذیر است؟ یا لمینت از ایجاد پوسیدگی جلوگیری می کند؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان روکشی همرنگ دندان و از جنس سرامیک است که برای پوشاندن عیب های دندان به وسیله سیمان یا چسب مخصوصی بر روی سطح دندان نصب می شود. این روکش بسیار نازک، در عین حال مقاومت بالایی دارد.

آیا بعد از لمینت دندان احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد؟

به طور کلی مهمترین دلایل ایجاد پوسیدگی در دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تجمع باکتری ها و تشکیل پلاک است. اگر نکات بهداشتی دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، دندان طبیعی و دندان لمینت شده به یک اندازه در معرض پوسیده شدن قرار می گیرند.

اما این سوال پیش می آید که آیا پوسیدگی دندان با لمینت امکان پذیر است؟ باید در جواب این سوال گفت که لمینت خود به خود و به تنهایی باعث پوسیده شدن دندان نمی شود و حتی در جلوگیری از ایجاد آن هم کمک نمی کند؛ در واقع هیچ تاثیر مثبت و یا منفی بر روی دندان های بیمار ندارد. اما برخی از افراد از پوسیدگی بعد از لمینت دندان شکایت دارند که لازم است در این مقاله به آن بپردازیم. این پوسیدگی به دو دلیل است که عبارتند از:

نصب نادرست لمینت دندان

اگر به خوبی و توسط دندانپزشک به درستی بر روی دندان نصب شود و هیچ گونه فضای خالی بین دندان و روکش وجود نداشته باشد، احتمال پوسیدگی دندان بسیار کم است.

اما در صورت نصب نادرست و غیر اصولی توسط دندانپزشک بی تجربه و بدون تخصص، ممکن است لمینت به خوبی بر روی دندان قرار نگیرد و یک فضای خالی بین دندان و روکش به وجود بیاید. در این صورت ذرات غذا در فضای مورد نظر گیر می افتند. در این صورت امکان تمیز کردن و رعایت بهداشت وجود ندارد و به مرور با تجمع ذرات غذایی و باکتری در دندان ها پوسیدگی ایجاد می شود.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بعد از لمینت دندان

باید همانند قبل از نصب لمینت، بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کرد. عدم رعایت بهداشت باعث تجمع باکتری ها و جرم می شود و این مورد به همان اندازه که باعث پوسیدگی دندان در حالت عادی می شود، باعث اتفاق افتادن آن بعد از لمینت نیز می شود.

منبع: implantdr.ir

معایب و عوارض لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان با وجود اینکه جلوه و زیبایی خاصی به دندان ها می دهد، در کنار مزیت ها و فواید زیاد، مانند سایر روش های درمانی دارای معایب و عوارضی نیز هست که ما در این مقاله سعی می کنیم درباره این موارد بحث کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان روکشی نازک از جنس سرامیک است که بر روی سطح خارجی دندان به وسیله چسب یا سیمانی مخصوصی نصب می شود. این روکش ایرادهای ظاهری دندان مانند کجی، بد شکلی، بد رنگی، شکستگی، لب پریدگی و فاصله بین دندانی را  برطرف می کند.

معایب لمینت دندان چیست؟

روکش های لمینتی با وجود مزیت هایی که دارند، یکسری معایب نیز دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

عدم برگشت پذیری

تراش دادن دندان یکی از عوارض لمینت دندان است اما برای نصب درست روکش ها تراش ضروری است. در این روش به دلیل تراش دندان امکان برداشتن دائمی لمینت ها وجود ندارد.

عدم ترمیم لمینت دندان

زمانی که عوارض لمینت دندان باعث آسیب به روکش ها می شود و یا روکش ها در اثر ضربه دچار شکستگی می شوند، امکان ترمیم مجدد آن ها وجود ندارد و باید روکش ها تعویض شوند و مجددا روکش جدید نصب کرد.

گران بودن

لمینت دندان کیفیت و مقاومت بالایی دارد و از نظر ظاهری شبیه به دندان های اصلی است، به همین دلیل هزینه و قیمت لمینت دندان بالا است.

عوارض لمینت دندان کدام اند؟

پیامدها و عوراضی که لمینت دندان به دنبال دارد به شرح زیر هستند:

حساس شدن دندان بعد از تراش

در لمینت دندان به دلیل تراش دندان و کاهش ضخامت مینای دندان، احتمال ایجاد حساسیت در دندان ها وجود دارد. این حساسیت بیشتر در قالب حساس شدن دندان ها به سرما و گرما، همچنین حساسیت در هنگام وارد شدن جریان هوا به داخل دهان اتفاق میفتد.

افتادن لمینت دندان

جدا شدن روکش های دندانی از دیگر عوارض لمینت دندان است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد غذایی سفت و سخت، گاز زدن پوسته بادام، فندق و گردو، نصب نادرست روکش ها توسط دندانپزشک بی تجربه می تواند از دلایل افتادن لمینت دندان باشند.

درد و ناراحتی بعد از نصب لمینت

نصب و قرار دادن روکش ها بر روی دندان، درد به همراه ندارد اما ممکن است برخی از افراد مقداری احساس ناراحتی و درد داشته باشند که با مصرف مسکن بر طرف می شود.

تغییر رنگ لمینت ها

لمینت ها در برابر زرد شدن و تغییر رنگ مقاوم هستند، اما در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دهان، مصرف مکرر مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، مصرف سیگار و قلیان، تغییر رنگ در آن ها صورت می گیرد.

منبع: bestdentists.ir

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک روکش سرامیکی بسیار نازک است که بر روی دندان نصب می شود و عیوب ظاهری دندان مانند بد رنگی، کجی، شکستگی، ترک خوردگی و فاصله دندانی را می پوشاند. این روکش ها در عین اینکه مقاوم هستند و طول عمری بالایی دارند، اما باز هم امکان شکستن و جدا شدن آن ها وجود دارد.

علت افتادن لمینت های دندان چیست؟

لمینت ها طول عمر بالایی دارند و معمولا بین 15 تا 20 سال ماندگاری دارند، اما ممکن است در برخی از موارد لمینت ها آسیب ببینند و از دندان جدا شوند. در اینجا به برخی از دلایل افتادن لمینت دندان اشاره می کنیم:

طول عمر و میزان فرسودگی لمینت ها

اولین و اصلی ‌ترین علت افتادن لمینت دندان، میزان سن و عمر آن‌ ها است. با گذشت زمان، ممکن است لمینت ها به آرامی از دندان جدا ‌شوند، چون پیوند بین لمینت و سطح دندان پس از چندین سال ضعیف می شود و باعث افتادن یا جدا شدن لمینت می شود.

نصب نامناسب لمینت ها

در صورتی که لمینت به صورت اصولی و درست بر روی دندان نصب نشود و یا چسپی که برای نصب لمینت ها به کار می رود بی کیفیت باشد، بعد از گذشت مدتی اتصال بین روکش ها و دندان شل می شود که در این حالت امکان جدا شدن لمینت از دندان به وجود دارد.

وجود پوسیدگی در دندان

پوسیدگی در دندانی که روکش بر روی آن نصب شده می تواند یکی دیگر از دلایل افتادن لمینت دندان باشد. با ایچاد پوسیدگی دندان دیگر سالم نیست و ممکن است دیگر امکان نگه داشتن روکش ها را نداشته باشد؛ یعنی سطح دندان با گسترش پوسیدگی کم می شود و اتصال بین دندان و روکش از بین می رود.

مراقبت نکردن از لمینت ها

از دیگر دلایل افتادن لمینت دندان بی توجهی و عدم مراقبت از آن ها است. صدمه به لمینت در هنگام فعالیت سنگین، ورزش کردن یا تصادف، جویدن مواد سخت و سفت مانند یخ، شکستن پوست فندق و گردو، جویدن اشیای سخت مانند سر خودکار باعث شکستن و افتادن لمینت ها می‌ شود.

جلوگیری از افتادن لمینت دندان

در بالا دلایل افتادن لمینت دندان را بررسی کردیم، حالا می خواهیم درباره راه های جلوگیری از افتادن روکش ها بحث کنیم. موارد زیر در پیشگیری از شکستن و جدا شدن روکش موثر هستند:

·         کاهش مصرف مواد غذایی که نسبتا سفت و سخت هستند.

·         درمان دندان قروچه

·         استفاده از محافظ دندان در هنگام فعالیت سنگین

·         چکاپ های دوره ای

·         رعایت بهداشت دهان و دندان

·         انتخاب دندانپزشک متخصص برای نصب درست روکش ها

منبع: implantdr.ir

روش های خروج از استپ وزن را بشناسیم

ممکن است در مسیر لاغری و تناسب اندام، بعد از دوره ای کاهش وزن با سرعت خوب و مناسب، به یکباره بدون اینکه خطایی از شما سر زده باشد، ماشین لاغری شما ایست کند و دچار استپ وزن شوید. برای مقابله با استپ وزن و شکست آن لازم است تا اقداماتی را انجام دهید. ما قصد داریم تا در این مقاله به معرفی روش های شکست استپ وزنی بپردازیم.

راه حل خروج از استپ وزن چیست؟

برای شکست استپ وزن می توان اقدامات زیر را انجام داد:

گرفتن رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب یکی از روش های شکست استپ وزن است. این رژیم به این شکل است شما درست مانند موقعی که روزه هستید 16 ساعت نباید چیزی بخورید و در 8 ساعت باقی مانده می توانید غذا بخورید.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

با رژیم های کم کربوهیدرات مثل رژیم کتوژنیک می توانید به مبارزه استپ وزن بروید. طبق یکی از تحقیقات انجام شده که افرادی که روزانه حداکثر 50 گرم کربوهیدرات مصرف می کنند، به نسبت افرادی که از رژیم های لاغری سنتی استفاده می کنند، کاهش وزن بیشتری را تجربه می کنند.

عدم حذف مصرف پروتئین ها

مصرف پروتئین ها باعث افزایش سوخت و ساز بدن تا 100 کالری می شود. همچنین به دلیل اینکه پروتئین ها خاصیت سیرکنندگی دارند در صورت مصرف آنها شما در طول روز کالری کمتری مصرف می کنید.

یادداشت کردن کالری های مصرفی

طبق مطالعات انجام شده بیشتر افراد به حجم غذا توجه می کنند و به کالری غذاها توجه چندانی ندارند. شما با یادداشت کردن میزان کالری مصرفی در روز می توانید از استپ وزن جلوگیری کنید.

افزایش فعالیت بدنی

افزایش فعالیت بدنی بدون شک می تواند استپ وزنی شما را شکست دهد. با کاهش وزن، میزان سوخت و ساز بدن هم کاهش پیدا می کند، با انجام ورزش به خصوص ورزش های قدرتی می توانید از کاهش متابولیسم پایه بدن و استپ وزن جلوگیری کنید.

مصرف فیبر بیشتر

انواع فیبرها به خصوص فیبرهای محلول باعث می شوند که حرکت غذا در لوله های گوارشی کاهش پیدا کند و همین موضوع باعث سیری زودرس شما می شود. توصیه متخصصین تغذیه این است که روزانه 30 گرم فیبر از منابع مختلف مثل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و ... به دست بیاورید.

مدیریت کردن استرس خود

استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول در بدن می شود که این هورمون یکی از دلایل تجمع چربی ها در ناحیه شکم است؛ بنابراین اگر دائما دچار استرس و اضطراب می شوید به فکر راه درمان آن باشید.

صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد