x تبلیغات
تونو تایمز

لیست غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر

درست است که به دلیل تغییر سبک زندگی افراد، جمعیت افراد چاق و دارای اضافه وزن رو به افزایش است. اما کم نیستند افرادی که به دلیل لاغری بیش از حد، به دنبال غذاهای چاق کننده هستند. برای اینکه بدانید چاق هستید یا لاغر، می توانید با محاسبه شاخص توده بدنی نسبت قد به وزنتان را محاسبه کنید.

لیست غذاهای چاق کننده

مصرف غذاهای چاق کننده به معنی مصرف وعده های غذایی صرفا چرب، پر شکر و پرکالری نیست. در این رژیم نیز باید از غذاهای سالمی که خاصیت افزایش وزن و چاق کنندگی دارند، استفاده کرد.

اسموتی پروتئین خانگی

یکی از بهترین و سالم ترین خوراکی های چاق کننده، اسموتی پروتئین خانگی است. اینکه این اسموتی خانگی باشد از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اسموتی هایی که از بیرون تهیه می کنید سرشار از شکر و مواد افزودنی است که ارزش غذایی پائینی دارند.

برنج از غذاهای چاق کننده مشهور

برنج یکی از بهترین غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر است. این ماده غذایی برای اکثر افراد به منظور تامین کربوهیدرات و کالری در دسترس است. یک فنجان برنج پخته حاوی 190 کالری انرژی، 6 گرم چربی و 43 گرم کربوهیدرات است. اما این مورد را نیز رعایت کنید که برای تهیه برنج، به هیچ عنوان از روغن های جامد و سایر روغن های مضر استفاده نکنید و به جای آن از روغن زیتون استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لیست غذاهای آبکی

آجیل ها از خوراکی های چاق کننده

یکی دیگر از خوراکی های چاق کننده آجیل ها و کره آنها می باشند. یک فنجان آجیل حاوی 7 گرم پروتئین و 18 گرم چربی سالم است. آجیل ها و کره آنها گزینه مناسبی به عنوان میان وعده هستند.

سیب زمینی یکی دیگر از غذاهای چاق کننده

سیب زمینی هم یک غذای چاق کننده معروف است که بدون شک همه افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند از آن استفاده می کنند و تاثیرات آن را هم دیده اند.

ماهی های چرب

ماهی های چرب مانند سالمون سرشار از پروتئین و چربی های مفید مانند امگا 3 هستند که علاوه بر اینکه چاق کننده هستند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را هم کاهش می دهند.

نکات مهم برای افزایش وزن

·         کالری بیشتری به نسبت آنچه که بدن می سوزاند استفاده کنید.

·         پروتئین زیادی مصرف کنید.

·         مصرف چربی های سالم و کربوهیدرات ها را افزایش دهید.

·         از نوشیدن آب قبل از غذا خوردن پرهیز کنید.

·         از بشقاب های بزرگتر برای وعده های غذایی خود استفاده کنید.

·         به قهوه خود همیشه خامه اضافه کنید.

·         استعمال دخانیات را کنار بگذارید.

منبع: سیرا

ویژگی ارتودنسی دندان بزرگسالان چیست؟

یکی از شاخه های تخصصی در حوزه دندانپزشکی ارتودنسی دندان است که در آن انواع ناهنجاری های دندانی مانند به هم ریختگی دندان ها، فاصله بین دندانی، روی هم رفتگی دندان ها، کج بودن دندان ها و همینطور مشکلات فکی مانند جلو یا عقب بودن یکی از فکین، توسط متخصص ارتودنسی که به او ارتودنتیست نیز گفته می شود، درمان می شود.

پزشکان معمولا پیشنهاد می دهند که درمان ارتودنسی را در سنین کودکی انجام دهید زیرا در آن دوران فک و دندان های کودک در حال رشد هستند و به طور کامل سفت و سخت نشده اند. استخوان دندان در این سنین نرم تر بوده و تغییر وضعیت دندان ها در فک راحت تر خواهد بود.

اما این به این معنی نیست که اگر فردی در سن کودکی نتوانست از ارتودنسی استفاده کند، گزینه ارتودنسی بزرگسالان هم برای او کارساز نباشد. درست است که این درمان به نسبت ارتودنسی کودکان سخت تر خواهد بود اما امکان پذیر است.

ویژگی های ارتودنسی دندان بزرگسالان

ارتودنسی بزرگسالان به منظور درمان ناهنجاری های دندانی و فکی افرادی که در سنین کودکی به هر دلیلی موفق به درمان نشده اند، کاربر دارد. لبخند افراد و یا به طور دقیق تر بگوییم، دندان های سفید و مرتب، یکی از مواردی است که در افزایش اعتماد به نفس افراد و روابط آنها تاثیرگذار است که با انجام ارتودنسی دندان بزرگسالان می توان به این مسئله مهم دست یافت.

یکی از شرایط اصلی برای شروع درمان ارتودنسی بزرگسالان، این است که فرد باید لثه های سالمی داشته باشد. حرکت فکین و دندان ها در سنین بزرگسالی کمی سخت تر از دوران کودکی است و در برخی مواقع ممکن است نیاز به مداخله جراحی فک داشته باشد؛ که تمامی این موارد باعث طولانی تر شدن روند درمان و البته افزایش هزینه ارتودنسی دندان می شود. به همین دلیل است که ارتودنسی کودکان به نسبت بزرگسالان در اولویت قرار گرفته است.

تفاوت بین ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان

ارتودنسی کودکان و بزرگسالان در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه این موارد را نام برده ایم:

·         سن

·         مشکلات بایت دندان

·         کشیدن دندان

·         مشکلات لثه ای

·         زیبایی شناسی

به طور کلی ارتودنسی در چه سنی بهتر است؟

به توصیه بهترین متخصصین ارتودنسی، طبق توضیحاتی که در مقاله دادیم، بهترین سن انجام ارتودنسی در سنین کودکی و بین ۸ تا ۱۰ سالگی است. البته هیچ وقت برای درمان دیر نیست و در صورتی که در سنین بزرگسالی هم نیاز به این درمان داشته باشید، نباید در انجام آن تعلل کنید.

 

با مشورت متخصص ارتودنسی بهترین نوع ارتودنسی ثابت را پیدا کنید.

 

انواع ارتودنسی ثابت یکی از متداول ترین روش های ارتودنسی دندان هستند که نوع فلزی آنها جزء روش های قدیمی ارتودنسی دندان است اما امروزه روشی جدیدتر به نام ارتودنسی سرامیکی به روی کار آمده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از گزینه های موجود در دستگاه های ارتودنسی ثابت بیندازیم.

ابتدا باید بین لوازم ثابت و متحرک تمایز قائل شویم. وسایل ثابت ارتودنسی مانند بریس ها توسط نوارهای فلزی یا سیمان مخصوص به دندان ها متصل می شوند. آنها به طور معمول تا زمانی که درمان کامل نشده است برداشته نمی شوند. وسایل متحرک ارتودنسی، مانند ترازهای شفاف، معمولاً حدود 22 ساعت در روز استفاده می شوند، اما ممکن است در صورت نیاز به راحتی درآورده شوند. در حالی که الاینرهای شفاف می توانند در درمان مشکلات خفیف تا متوسط ​​ارتودنسی موثر باشند، دستگاه های ثابت معمولا برای درمان جامع تر مورد نیاز هستند

متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی یک پروسه درمانی طولانی مدت دارد و شما به طور مرتب باید توسط متخصص چکاپ شوید. به همین دلیل بهتر است که به یک مطب دندانپزشکی در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید. برای مثال افرادی که در کرج زندگی می کنند باید به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج مراجعه کنید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که مال اکلوژن را درمان می کند، وضعیتی که در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستی قرار نمی گیرند. متخصص ارتودنسی در صاف کردن دندان ها تخصص دارد.

درمان می تواند برای بهبود ظاهر فرد و زیبایی باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملکرد دهان نیز است.

ارتودنسی رنگی

ارتودنسی رنگی یکی از ارتودنسی های محبوب نوجوانان است. در این نوع ارتودنسی از حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف استفاده می شود. انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی کاملا شخصی و سلیقه ای است اما اگر می خواهید که یک رنگ مناسب را انتخاب کنید حتما متناسب با رنگ مو، پوست و چشمان خود انتخاب کنید.

انواع ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت شامل بریس های فلزی، بریس های سرامیکی، بریس های پشت دندانی، بریس های دیمون و رنگی است که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

بریس های فلزی

بریس‌ های فلزی سنتی، معمولاً از فولاد ضد زنگ با درجه بالا ساخته می ‌شوند، بریس ‌های فلزی سنتی رایج ‌ترین نوع دستگاه‌ های ارتودنسی ثابت به شمار می آیند.

بریس های فلزی ثابت از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه وزن و ساختار سبک تری دارند. آنها از نوارهای فلزی تشکیل شده ‌اند که به پشت دندان‌ های آسیاب متصل می شوند و براکت‌ های فلزی کوچک ‌تری که روی سطوح جلوی دندان‌های چسبانده می شوند. یک سیم فلزی نازک و فنری که از میان براکت ها می گذرد، دندان ها را به آرامی به موقعیت مناسب هدایت می کند. این سیم کمانی ممکن است توسط کش های انعطاف پذیر، بند فلزی یا انواع دیگر گیره ها به براکت ها ثابت شود.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی شفاف یک تغییر جدید در سیستم سنتی است که روش درمانی بسیار کمتر قابل توجهی را ارائه می دهد که در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد. آنها از همان اجزای بریس های سنتی استفاده می کنند؛ با این تفاوت که براکت های سمت جلوی دندان ها از یک ماده سرامیکی شفاف ساخته شده است که با رنگ طبیعی دندان ترکیب می شود. این سیستم مورد توجه جوانان و بزرگسالان قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که کسی به دقت به دهان آنها توجه نکند متوجه درمان ارتودنسی نخواهد شد.

بریس های پشت دندانی

در حالی که بریس های سرامیکی نسبتا نامرئی هستند اما سیستم دیگری به نام بریس های پشت دندانی (بریس های لینگوال) وجود دارد که واقعا نامرئی است. بریس های پشت دندانی مانند سایر بریس ‌های فلزی عمل می‌کنند با این تفاوت که به پشت دندان ها چسبیده می شوند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.

دلایل روشن نشدن ماشین را بشناسیم

با توجه به اینکه همه افراد تقریبا یک بار با روشن نشدن خودروی خود مواجه شده اند، ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که دلایل روشن نشدن ماشین چیست؟ با ما همراه باشید تا درباره روشن نشدن ماشین در شرایط مختلف اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

دلایل استارت خوردن ماشین و روشن نشدن آن چیست؟

ماشین به دلایل مختلیف روشن نمی شود که رایج ترین آنها عبارتند از:

·         نرسیدن سوخت کافی به موتور

·         نرسیدن هوا به موتور

·         خرابی سیستم برق رسانی خودرو

·         مشکلات فیزیکی موتور

در ادامه به توضیح هر یک از علل روشن نشدن ماشین می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

نرسیدن سوخت به موتور

می دانیم که در اصل یک خودرو هنگامی روشن می شود که سوخت کافی به موتور ماشین برسد. اما یکی از رایج ترین دلایلی که موتور ماشین نمی شود این است که سوخت کافی به موتور ماشین نمی رسد که یکی از علت های آن می تواند خالی بودن باک ماشین باشد. طبیعتا زمانی که سوختی برای روشن شدن ماشین نداشته باشد، ماشین روشن نمی شود. از جمله سایر دلایل نرسیدن سوخت به موتور عبارتند از خرابی پمپ بنزین، خرابی فیوز پمپ بنزین، خرابی سیم کشی و …

نرسیدن هوا به موتور

نرسیدن هوا به موتور، یکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماشین است. سوخت به منظور تبدیل شدن به انرژی باید در موتور با هوا ترکیب شود تا انفجار درون سیلندر اتفاق بیفتد و انرژی لازم به منظور حرکت خودرو تامین شود. نبود هوا در سیلندر، باعث روشن نشدن موتور خودرو می شود. بنابراین هر مشکلی که باعث عدم رسیدن هوا به درون موتور شود می تواند علت روشن نشدن ماشین باشد. برای مثال گرفتگی مسیر هواکش، کثیف بودن فیلتر هوا و … می تواند عاملی بر عدم رسیدن هوا به موتور باشد.

همچنین در صورتی که مسیر خروجی دود از اگزوز هم مسدوده شود؛ عملیات هوارسانی به موتور با مشکل مواجه می شود که می تواند یکی از دلایل روشن نشدن موتور خودرو باشد.

خرابی سیستم برق رسانی

امروزه ماشین ها علاوه بر اینکه برای روشن شدن نیاز به سوخت و هوا دارند بلکه به برق هم نیاز دارند. بنابراین خرابی سیستم برق رسانی می تواند یکی دیگر از دلایل روشن نشدن خودرو باشد. از جمله دلایل خرابی سیستم برق رسانی می توان به خرابی برخی قطعات هیوندای، کیا و سایر خودروها مانند باتری، عدم شارژ باتری، خرابی دینام، خرابی رله دوبل و …. اشاره کرد.

البته در برخی مواقع خرابی قطعات الکتریکی یا برخی از سنسورها هم می تواند دلیل بر روشن نشدن موتور ماشین باشد.

3 علت تلخی دندان و راه های درمان آن

علت تلخی دهان چیست؟ آیا برای شما هم اتفاق افتاده که مزه دهانتان تغییر کند؟ یا احساس کنید که مزه دهانتان تلخ است؟ برای درمان این مشکل در ابتدا باید علت تلخی دهان را پیدا کرد و سپس با توجه به آن اقدام به درمان کرد.

علائم تلخ شدن دهان چیست؟

تغییر مزه و ایجاد طعم ناخوشایند در دهان به دلایل مختلفی ایجاد می شود. تغییر در سلامت، مواد مغذی دریافتی و تغذیه، داروها، هورمون‌ ها و سن می‌ توانند در عملکرد جوانه‌ های چشایی تاثیر بگذارند و باعث ایجاد طعم بد یا بی طعمی در دهان شوند. تلخی دهان علائمی دارد که شامل موارد زیر می شود:

·         احساس مزه تلخ در دهان

·         خونریزی لثه و دهان

·         احساس مزه فلز مانند در دهان

·         ترشح بیش از حد بزاق در دهان

·         بوی بد دهان

علت تلخی دهان چیست؟

تلخی دهان به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که در ادامه به 5 تا از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

خشکی دهان

اصلی ترین علت تلخی دهان در طول روز، خشکی دهان است که به عنوان یکی از مشکلات رایج دهان و دندان شناخته می شود. اگر به هر دلیلی ترشح بزاق در دهان کاهش یابد، منجر به خشکی دهان و احساس چسبندگی در دهان می‌ شود. این خشکی دهان باعث تغییر مزه دهان و تلخی آن می‌ شود.

مشکلات کبدی

کبد در شرایط عادی آمونیاک که یک ماده سمی است را به اوره تبدیل می‌ کند و این اوره از طریق ادرار دفع می‌ شود. در صورت وجود مشکل در کبد، عملکردش مختل می‌ شود و سطح آمونیاک در بدن افزایش می‌ یابد که می‌ تواند علت تغییر طعم دهان و معمولا تلخی دهان باشد. پس کبد و تلخی دهان نیز با یکدیگر ارتباط دارند.

رفلاکس معده

به فرآیند بازگشت محتویات معده به مری در هنگام هضم شدن غذا، رفلاکس معده یا GERD می‌ گویند. اسیده معده همراه با شیره نیز جزو این محتویات بازگشتی هستند که به سمت دهان و گلو می روند و به تلخ شدن دهان منجر می‌ شوند. علت مزه تلخی در انتهای گلو در بیشتر افراد به دلیل رفلاکس اسیده معده است. پس تلخی دهان و معده نیز به یکدیگر مربوط هستند.

درمان تلخی دهان

·         اگر تلخ بودن دهان به دلیل وجود بیماری‌ های کبدی باشد، باید تحت نظر دکتر متخصص گوارش برای درمان بیماری کبد اقدام کرد.

·         در افرادی که علت تلخی دهان آن‌ ها ناشی از رفلاکس معده است، خوردن غذای کم حجم و کم چرب می‌ تواند به درمان این عارضه کمک کند. با این روش هضم غذا راحت‌ تر صورت می‌ گیرد و اسید کمتری ترشح می‌ شود.

·         مصرف قرص‌ های کاهش دهنده اسید بدون نسخه نیز در رفع تلخی دهان ناشی از رفلاکس معده مفید هستند.

منبع: implantdr.ir

دلایل لقی دندان و روش های درمان آن

اگر دندان ‌های شما سالم باشند اما مراقبت‌ کافی نشود و بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید ممکن است لق شده و بیفتند. بنابراین لق شدن دندان‌ ها می ‌تواند در هر سنی و برای هر کسی اتفاق بیفتد که برای هر سنی نیز دلایل خاص خود را دارد. لق شدن دندان یا همان تحلیل لثه بیماری است که ریشه دندان در اثر کاهش بافت پیرامون دندان نمایان می ‌شود. التهاب و عفونت لثه را می ‌توان مهمترین علت لق شدن دندان ‌ها دانست.

دلایل لق شدن دندان ها در بزرگسالان

استخوان های محافظ دندان در اثر آسیب دیدن بافت لثه و همینطور تحلیل آن در اثر عفونت، آسیب می بینند که در نهایت منجر به افتادن دندان ها می شوند. اگر این لقی دندان به موقع درمان نشود، ممکن است فرد دندان خود را از دست بدهد. مهم ترین دلایل لقی دندان عبارتند از:

جرم و پلاک‌های موجود در دندان ‌ها

این جرم و پلاک ها محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می کنند و خود این موضوع، یکی از دلایل ایجاد عفونت و التهاب لثه است که در نهایت باعث لق شدن دندانها می شود.

ضربه به دندان ها

گاهی در اثر ضربه به دندان‌ ها، رشته ‌های رباط که ریشه دندان را به لثه‌ ها و بافت ‌های نرم اطراف متصل می ‌کند، شل می ‌شوند و باعث لق شدن دندان می شود. در این شرایط اگر از دندان ها به درستی مراقبت نشود، دندان ها شل شده و لق می شوند.

دندان قروچه

همچنین دندان قروچه نیز به علت فشاری که به دندان ‌ها وارد می کند، می ‌تواند یکی از دلایل لق شدن دندان باشد.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، امکان ابتلا به عفونت لثه نیز افزایش پیدا می ‌کند. بنابراین حتما در سنین بالا، مراقبت‌ های دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک و متخصص ارتودنسی را ضروری بدانید.

بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی-عروقی

افرادی که دچار بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی-عروقی هستند، بیشتر در معرض عفونت دندان و لثه قرار دارند.

دوران بارداری در بانوان

بسیاری از خانم‌ ها در دوران بارداری، به علت میزان بالای هورمون‌ های پروژسترون و استروژن، دچار شل شدن رباط‌ ها و استخوان‌ های اطراف دندان می ‌شوند که منجر به حرکت دندان‌ ها می شود. خوشبختانه این حالت موقتی است مگر این که شخص دچار بیمار‌ی های عفونی لثه باشد.

درمان لق شدن دندان ها

·         کاهش باکتری‌ ها و جرم‌ های دندانی (جرمگیری دندان)

·         استفاده از مسواک نرم و با کیفیت و تمیز کردن عمقی دندان

·         استفاده از دهانشویه و نخ ‌دندان

·         مراجعه منظم به دندانپزشکی

·         جراحی دندان و استفاده از ایمپلنت دندان

منبع: bestdentists.ir

صفر تا صد کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت را می‌ توان یکی از مدرن‌ ترین خدمات زیبایی دندانپزشکی جهت اصلاح طرح لبخند دانست. کامپوزیت دندان در واقع روکش هایی هستند که بر روی ناحیه جلویی دندان چسبانده شده و ظاهر زیبا و یکدستی را برای دندان‌ ها رقم می‌ زنند. انواع ونیر دندان به طور کلی به دو دسته ونیرهای کامپوزیتی و ونیرهای سرامیکی تقسیم‌ بندی می شوند. ونیر کامپوزیت روکش‌ هایی هستند که از مواد همرنگ دندان‌ ها تشکیل شده‌ اند.

با کمک این روکش‌ ها می‌ توان عیوبی چون شکستگی، لب پریدگی یا پوسیدگی دندان‌ ها را برطرف کرد. کامپوزیت دندان همچنین به بستن گپ یا فاصله میان دندان‌ ها نیز کمک می‌ کند.

تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت دندان

کامپوزیت دندان نوعی لمینت دندان است که از مواد کامپوزیتی در آن استفاده می شود. یکی از تفاوت هایی که این روش با لمینت سرامیکی دارد این است که مانند لمینت دندان، در این روش معمولا لایه رویی دندانها (مینای دندان) تراش نمی خورد و اگر هم بخورد خیلی کم است. تفاوت دیگر این روش با لمینت دندان در این است که در این روش نیاز نیست تا از دندانها قالبگیری شود و به لابراتوار فرستاده شود.  

مراحل نصب کامپوزیت دندان

کامپوزیت کردن دندانها روش پیچیده و خاصی ندارد و همینطور پروسه طولانی مدتی نیست و شامل مراحل زیر می شود:

·         جلسه اول مشاوره با متخصص زیبایی دندان

·         حذف رطوبت از سطح دندان ها

·         قرار دادن چسب مخصوص بر روی دندان ها

·         چسباندن ورقه های لمینت دندان بر روی دندان

·         استفاده از اشعه مخصوص برای بهتری چسبیدن لایه چسبانده شده بر روی دندان

مراقبت های بعد از انجام کامپوزیت دندان

توصیه می ‌شود در ساعات ابتدایی بعد از درمان، از مایعات و غذاهای سرد استفاده کرد تا به کامپوزیت دندان آسیب وارد نشود. همچنین برای حفظ زیبایی و رنگ کامپوزیت، لازم است تا توجه زیادی به رژیم غذایی خود داشت. به این صورت که باید از مصرف غذاهایی همچون نوشیدنی های رنگی، شکلات، توت، شراب، چای و همچنین مصرف دخانیات که باعث لکه دار شدن دندان ها می شود، پرهیز کرد.

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

لمینت دندان به سبک کامپوزیت یکسری مزایایی دارد که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم:

·         هزینه پایین تر آن به نسبت لمینت دندان سرامیکی

·         مدت زمان کوتاه برای انجام آن

·         روشی رایج برای اصلاح طرح لبخند

·         عدم نیاز به تراش دندان ها در این روش

ونیر کامپوزیت چه معایب و عوارضی دارد؟

کامپوزیت دندان مانند هر پروسه درمانی دیگری، علاوه بر مزایایی که برای فرد دارد، یک سری معایبی نیز شامل حال فرد می شود که عبارتند از:

·         افزایش حساسیت دندان ها

·         تغییر رنگ کامپوزیت ‌ها

·         شکستن کامپوزیت دندان

·         ماندگاری کوتاه تر آن به نسبت لمینت سرامیکی

منبع: https://www.implantdr.ir/

کاتالیزور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم ترین قطعات اصلی در سیستم کنترل آلایندگی خودرو، کاتالیزور ماشین است که در محل خروجی اگزوز و منیفولد خروجی موتور قرار گرفته است. یکی از معضلات اصلی کره زمین، افزایش روز افزون آلودگی هوا به دلایل مختلف مانند دود ناشی کارخانه و خودروها است. به همین دلیل دانشمندان و مهندسان در صدد یافتن روش هایی برای کاهش این آلودگی هستند که یکی از این اقدامات، نصب و استفاده از کاتالیزور ماشین است.

وظیفه کاتالیزور این است که با تبدیل گازهای سمی حاصل از سوخت خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری کند.

کاتالیزور خودرو چیست؟

کاتالیزور قطعه ای در خودرو است که به عنوان مبدل کاتالیستی خودرو هم شناخته می شود. کاتالیزور خودرو معمولا به شکل مستطیل یا استوانه ای است که ابتدا و انتهای آن، لوله های پهنی قرار دارد که از یک طرف به خروجی اگزوز و از سمت دیگر به خروجی منیفولد موتور نصب می شود و وظیفه آن کاهش آلایندگی خودرو است.

در انواع خودروها با توجه به نیاز و حجم موتور از یک یا دو کاتالیزور استفاده می شود. کاتالیزور اگزوز به نسبت نوع موتور ماشین و سوخت آن انواع مختلفی دارد.

بیشتر بخوانید: محبوب ترین آپشن های خودرو

انواع کاتالیزور ماشین چیست؟

انواع کاتالیزور ماشین با توجه به جنس بدنه به دو دسته کاتالیزور سرامیکی و کاتالیزور فلزی تقسیم می شود. همچنین انواع کاتالیزور ماشین با توجه به پروسه عملکرد به دو دسته زیر تقسیم می شود:

·         کاتالیزور دوگانه: از این نوع کاتالیزور بیشتر در موتورهای دیزلی استفاده می شود.

·         کاتالیزور سه گانه: از این نوع کاتالیزور بیشتر در موتورهای بنزینی استفاده می شود.

خاک کاتالیزور چیست؟

خاک کاتالیزور به ضایعات کاتالیزور اگزوز گفته می شود. خاک کاتالیزور از فلزات با ارزشی مانند پلاتین یا ترکیبی از پلاتین، پالادیوم، رودیوم و یا حتی طلا تشکیل شده است. به همین دلیل می توان با بازیافت خاک کاتالیزور، ضایعات آن را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در صنایع مختلف استفاده کرد.

خرید کاتالیزور خودرو

داشتن اطلاعات درباره انواع قطعات خودرو، بسیار مفید است اما مورد مهم تر این است که به دنبال فروشگاه لوازم یدکی معتبر خودروی مورد نظر خود باشید. برای مثال اگر قصد خرید کاتالیزور هیوندای را دارید، باید به دنبال یک فروشگاه معتبر در زمینه فروش قطعات هیوندای باشید، تا علاوه بر داشتن تخصص در این زمینه قطعات با کیفیت با قیمت مناسب ارائه دهد.

طرز تهیه حلیم رژیمی با گندم

حلیم رژیمی یکی از غذاهایی است که خیلی از افراد در زمان رژیم گرفتن به دنبال آن هستند. زیرا حلیم یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای سنتی ما ایرانیان است. معمولا این غذای خوشمزه به عنوان وعده صبحانه خورده می شود اما یک غذای مناسب برای شام هم می توان آن را به حساب آورد.

طرز تهیه حلیم و مخصوصا حلیم رژیمی اصلا سخت نیست اما نیاز به صرف زمان زیادی دارد.

دلیل انتخاب حلیم رژیمی برای ماه رمضان

حلیم به دلیل داشتن گندم به عنوان ماده اصلی در خود و فیبر بالای موجود در گندم، خاصیت سیرکنندگی بسیار بالایی دارد و جزو بهترین غذاهای سیرکننده است. به همین دلیل افراد در طول ماه رمضان به دلیل اینکه مدت زمان زیادی از غذا خوردن محروم هستند، باید بیشتر به مواد غذایی ای روی آورند که فیبر و پروتئین بالایی دارند تا مدت زمان بیشتری سیر بمانند.

علاوه بر این فیبر موجود در این غذا باعث کاهش کلسترول و همینطور پیشگیری از یبوست در طول مدت روزه داری می شود.

حلیم رژیمی با گندم

رایج ترین نوع حلیم، حلیم گندم و گوشت است. برای تهیه این حلیم رژیمی لازم است تا گندم ها چند ساعت خیس بخورند تا زمان پخت حلیم کاهش پیدا کند.

طرز تهیه حلیم رژیمی با گندم

·         250 گرم گندم که از قبل خیس خورده اند را در قابلمه به همراه آب ریخته و بگذارید 4 الی 5 ساعت بپزند.

·         بعد از اینکه آب به جوش آمد، به طور مستمر کف روی قابلمه را بگیرید تا حلیم تیره رنگ نشود.

·         بعد از پخت کامل گندم ها، آن را با گوشت کوب برقی بکوبید.

·         در حین انجام مراحل قبل، 150 گرم گوشت بوقلمون بدون چربی را جداگانه با کمی آب، نمک، فلفل، یک عدد پیاز و کمی زردچوبه بپزید.

·         سپس گوشت را ریش ریش کنید.

·         بعد از کوبیدن گندم ها، گوشت ریش ریش شده را به آن اضافه کنید.

·         در مرحله آخر حلیم را با دارچین و کنجد و تزئین کنید.

·         برایش شیرین شدن حلیم خود به جای شکر، از شیرین کننده های طبیعی مانند شیری خرما، عسل استفاده کنید.

کالری حلیم رژیمی چقدر است؟

خیلی از افراد با سوالاتی مانند “کالری یک قاشق حلیم چقدر است؟” و یا “250 گرم کالری چقدر کالری دارد؟“ مواجه می شوند. برای پاسخ به سوال این افراد باید گفت که ارزش غذایی و کالری این غذای رژیمی (حلیم با گوشت رژیمی) به شرح زیر است:

·         کالری: 204 کیلوکالری

·         پروتئین: 24 گرم

·         چربی: 3 گرم

·         کربوهیدرات: 20 گرم

منبع: sira.fit

بهترین روش های لاغری و مزیت های آن

 

در جامعه‌ امروزی به دلیل تغییر سبک زندگی افراد و گسترش زندگی پشت میز نشینی، درصد چاقی بین افراد افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل افراد بیش از پیش به دنبال روش هایی برای لاغری و بهبود وضعیت بدنی خود هستند. در این مقاله بهترین  انواع روش های‌ لاغری و فواید کاهش وزن برای فرد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهترین روش های لاغری

·         رژیم غذایی سالم و متعادل

·         ورزش روانه و مداوم

·         قطع مصرف سیگار و الکل

·         مدیریت و کاهش استرس

·         مشاوره با پزشک تغذیه و یا متخصص ورزش

·         داشتن خواب کافی

·         انجام جراحی های لاغری

لازم به ذکر است که درست است که جراحی لاغری راهی به نسبت راحت و سریع برای کاهش وزن است اما، اگر شاخص توده بدنی زیر 35 داشته باشید، حتی اگر به نزد بهترین جراح چاقی هم مراجعه کنید راضی نخواهد شد تا شما را عمل کند زیرا زمانی که شاخص توده بدنی کم است، بدون مداخلات پزشکی و جراحی نیز می ‌توان به کاهش وزن دست یافت.

3 فایده درمان چاقی چیست؟

درمان چاقی علاوه بر ساخت یک اندام زیبا و متناسب برای شما، مزیت های بسیاری نیز برای شما دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود روحیه و کاهش اضطراب و افسردگی

درمان چاقی می ‌تواند با افزایش سلامتی و بهبود وضعیت فیزیکی، بهبود روحیه و کاهش اضطراب و افسردگی منجر شود. بر اساس تحقیقات، افراد چاق دارای خطر بالاتری برای افسردگی و اضطراب هستند. بیشتر مطالعات نشان می‌ دهند که کاهش وزن و بهبود وضعیت فیزیکی به طور مستقیم با بهبود شاخص‌ های روانی مانند اضطراب و افسردگی مرتبط است.

همچنین ورزش و فعالیت بدنی، به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای کاهش وزن، بهبود شاخص‌ های روانی و کاهش اضطراب و افسردگی نیز مؤثر است.

بهبود خواب و کاهش اختلالات خواب

با درمان چاقی و کاهش وزن، میزان تولید هورمون‌ های استرس مانند کورتیزول کاهش می ‌یابد. هورمون کورتیزول باعث افزایش استرس و اضطراب در بدن می‌ شود که می ‌تواند به عوارضی همچون اختلال در خواب و بیداری منجر شود. با کاهش میزان هورمون کورتیزول و افزایش سطح هورمون‌ های خوشبختی مانند سروتونین، افزایش میزان خواب عمیق و کاهش اختلالات خواب حاصل می شود.

بهبود سطح انرژی و تحرک، افزایش استقامت و کاهش خستگی و بی‌ حالی

وزن بالا و عدم فعالیت بدنی می‌ توانند باعث کاهش سطح انرژی و افزایش خستگی و بی ‌حالی شوند. با کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی، سطح انرژی بالا می ‌رود و استقامت و تحرک بهبود می‌ یابد. همچنین، وزن کمتر بر روی مفاصل و بافت های بدن تأثیر مثبتی دارد و می ‌تواند باعث کاهش درد و خستگی در طول روز شود.

صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد