x تبلیغات
تونو تایمز

انواع پرکننده های پوستی را بشناسید

از انواع پرکننده های پوستی به منظور کاهش علائم پیری، به حداقل رساندن فرورفتگی ها مانند فیلر زیر چشم، حجم دهی مانند فیلر لب، اصلاح فرم بینی مانند فیلر بینی و از بین بردن جای زخم های پوستی و انواع آکنه ها استفاده می شود.

رایج ترین پرکننده های پوستی

برخی پرکننده های پوستی ایمن و مورد تائید FDA هستند که شامل اسید هیالورونیک، پلی متیل متاکریلات، پلی-ال-لاکتیک اسید، کلسیم هیدروکسی لاپاتیت یا چربی بدن خود فرد هستند. در ادامه مقاله به توضیح کوتاه هر یک از این موارد می پردازیم:

هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک یک جزء زبیعی از بافت پوست بدن است و رایج ترین پرکننده پوستی صورت است. تزریق اسید هیالورونیک می تواند خطوط و چین و چروک های ظریف را نرم کرده و پری را به پوست بازگرداند. ترجیح اکثر پزشکان برای تزریق فیلر لب، فیلر زیر چشم، فیلر خط خنده، فیلر بینی و …. استفاده از فیلرهای ساخته شده بر اساس اسید هیالورونیک است.

هیدروکسی لاپاتیت کلسیم

این ماده برای درمان چین و چروک های عمیق تر پوست مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از هیدروکسی لاپاتیت کلسیم، پزشک متخصص می تواند خط فک را کانتور کرده و حجم داخل و اطراف گونه ها را بازگرداند. تزریق این ماده ممکن است تا سه سال برای پرکردن چین و چروک و تا یک سال در صورت استفاده برای کانتور دوام داشته باشند.

پلی متیل متاکریلات PMMA))

این پرکننده از میکروسفرهای معلق در ژل مبتنی بر کلاژن تشکیل شده است. این ژل حجمی فوری ایجاد می کند که پوست را بلند می کند تا چین و چروک ها و اسکارهای آکنه را نرم کند. میکروسفرها در جای خود باقی می مانند و پشتیبانی ساختاری برای ظاهری صاف تر پوست ایجاد می کنند.

پلی ال لاکتیک اسید

این درمان که در ابتدا برای درمان ضایعات شدید صورت در عفونت HIV ساخته شد، اکنون توسط FDA برای رفع پیری صورت تایید شده است.

چربی انسان

پزشک ممکن است چربی را از بدن خود فرد جمع آوری کرده و مجدداً آن را برای افزایش حجم صورت، پر کردن چین های عمیق و ایجاد خطوط کم عمق تزریق کند.

تزریق فیلر پوستی چگونه انجام می شود؟

در ابتدا پزشک متخصص پوست بیمار را تمیز کرده و در صورت نیاز، در ناحیه مورد نظر از کرم های بی حس کننده استفاده می کند. سپس پزشک با استفاده از یک سوزن بسیار نازک، مقادیر مشخصی از ماده پرکننده مورد نظر را به زیر پوست شما تزریق می کند و در نهایت ناحیه تزریق شده را جهت حرکت فیلر در جای مناسب خود کمی ماساژ می دهد.

درمان های خانگی جوش زیر پوستی کدام ها هستند؟

در ابتدا لازم می دانیم تا تعریفی از جوش زیرپوستی را در اخیارتان قرار دهیم. جوش های زیر پوستی یکی از رایج ترین انواع آکنه هستند، که در لایه زیرین پوست ایجاد می شوند و شاید کمتر کسی از فاصله دور متوجه وجود این نوع آکنه ها بر روی پوست شما شود. اما این جوش ها قطعا برای خود شما آزاردهنده هستند چرا که پوست شما از حالت صاف و یکدستی خارج می شود و در بعضی مواقع واقعا دردناک است.

مهم ترین دلایل ایجاد جوش های زیرپوستی شامل موارد زیر می شود:

·         استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی بی کیفیت و غیر استاندارد

·         دستکاری مداوم پوست

·         تغییرات هورمونی افراد در بازه های زمانی مختلف

روش های خانگی درمان جوش زیرپوستی

معمولا برای درمان جوش های زیر پوستی نیاز به اقدامات خاصی نیست و در اکثر مواقع این جوش ها خود به خود و با گذشت زمان از بین می روند اما در صورتی که در شرایطی قرار دارید که تمایل دارید هر چه زودتر از شر آنها خلاص شوید، می توانید روش های خانگی زیر که به عنوان قاتل جوش صورت شناخته شده اند را امتحان کنید.

کمپرس گرم

در صورت استفاده همزمان پمادهای موضعی و کمپرس گرم، جوش های زیرپوستی خیلی سریع تر از بین می روند. کمپرس گرم هم می تواند درد حاصل جوش را کاهش دهد و هم توانایی این را دارد که روند رشد جوش های زیر پوستی را مختل کند. همین باعث می شود که بهبودی سریع تری داشته باشید.

کمپرس یخ

یخ در درمان سریع جوش های زیر پوستی معجزه می کند. در این روش می توانید یخ را در یک پارچه تمیز ریخته و سپس پارچه را چند ثانیه بر روی جوش های خود قرار دهید؛ سپس یخ را بردارید و پس از گذشت چند دقیقه باز این کار را تکرار کنید.

خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان هم می تواند منجر به کاهش درد و التهاب حاصل از جوش های زیر پوستی شود. در این روش درمان، قبل از اینکه بخوابید کمی خمیر دندان بر روی ناحیه جوش دار بزنید و اجازه دهید تا صبح روی صورتتان بماند. سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی که دارد می تواند برای درمان التهاب ناشی از انواع جوش موثر باشد. برای درمان جوش زیر پوستی با آلوئه ورا می توانید مقداری از ژل این گیاه را قبل از خواب روی پوست خود بمالید و فردا صبح صورت خود را با آب ولرم بشویید.

روش های کاهش BMI یا شاخص توده بدنی

یکی از شاخص های تعیین لاغری یا چاقی استفاده از فرمول محاسبه bmi یا شاخص توده بدنی است. در این فرمول نیاز به پارامترهای وزن و قد داریم.  BMI بالاتر از 25 نشان دهنده اضافه وزن است و اگر این عدد بالاتر از 30 باشد به این معنی است که فرد دچار چاقی و اضافه وزن مفرط است و بهتر است هرچه زودتر به دنبال کاهش آن باشد تا به سلامت خود آسیب وارد نکند.

تفسیر نتایج شاخص توده بدنی

برای محاسبه bmi نیاز است که وزن به کیلوگرم را تقسیم بر توان دوم قد به متر کنید.

·        BMI زیر 18: کمبود وزن و لاغری بیش از حد

·        BMI بین 18.5 تا 25: وزن متناسب و نرمال

·        BMI بین 25 تا 30: اضافه وزن

·        BMI 30 و بالاتر از آن: چاقی مفرط

در ادامه مقاله قصد داریم تا روش هایی را برای کاهش شاخص توده بدنی به شما معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

دریافت یک رژیم لاغری اصولی از متخصص تغذیه

یکی از دلایل اصلی چاقی و اضافه وزن، مصرف مواد غذایی ناسالم و مضر است؛ در این صورت با کاهش کالری دریافتی و مصرف غذاهای سالم می توانید به لاغری برسید. رژیم غذایی شما باید طوری باشد که کالری دریافتی کاهش پیدا کند تا کاهش وزن رخ دهد. از جمله غذاهای سالم و کم کالری شامل انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است. به گفته متخصصین تغذیه، یک رژیم لاغری اصولی رژیمی است که حاوی تمامی انواع مواد مغذی به حد کافی باشد و هیچ کدام از وعده های غذایی حذف نشود.

لازم به ذکر است که به غیر از مقدار کالری دریافتی، مواد غذایی مصرفی شما نیز بسیار مهم است. به توصیه متخصصین تغذیه غذاهای سرشار از قند و چربی های ناسالم را باید محدود کنید.

انجام ورزش قدرتی و هوازی

همه افراد بزرگسال باید در هفته 150 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند. ورزش های قدرتی برای عضله سازی و بالا بردن سوخت و ساز بدن، بسیار موثر هستند و در صورت انجام ورزش های هوازی در کنار این تمرینات سلامت قلب شما بهبود پیدا کرده و به چربی سوزی بیشتر کمک می کند.

خواب کافی داشته باشید

یکی از فاکتورهای بسیار موثر در وزن متعادل داشتن خواب کافی شبانه است. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، افرادی که خواب کافی شبانه ندارند بیشتر دچار پرخوری و اضافه وزن می شوند.

استرستان را کنترل کنید

استرس و اضطراب باعث به هم خوردن هورمون های بدن می شود و این افراد دچار پرخوری عصبی می شود.

خطرات یا عوارض احتمالی جراحی اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی، نوعی عمل لاغری است که شامل برداشتن قسمت بزرگی از معده است. کاهش حجم معده به دو دلیل باعث لاغری می شود. تغییر سایز معده به تنهایی باعث می شود که حجم غذایی که می توان در معده قرار داد خیلی کم باشد و سبب می شود که فرد خیلی سریع احساس سیری پیدا کند و همین موضوع باعث لاغری وی می شود. همچنین معده کوچک ‌تر، سطوح پایین ‌تری از هورمونی به نام گرلین را تولید می ‌کند که باعث می ‌شود افراد کمتر احساس گرسنگی کنند و در نتیجه باعث لاغری فرد می شود.

آیا عمل اسلیو معده ایمن است؟

خطرات جراحی اسلیو معده بسیار کمتر از خطرات چاقی و بیماری های مرتبط با آن است. همچنین اسلیو معده نسبت به سایر جراحی های لاغری از جمله بای پس معده، باندینگ معده و ... میزان عوارض کمتری دارد. عمل اسلیو معده با روش لاپاراسکوپی انجام می شود که نوعی عمل کم تهاجمی است و به دلیل برش های کم نیز بهبودی سریعتر حاصل می شود.

اما لازم به ذکر است که این عمل به افرادی توصیه می شود که در هنگام محاسبه BMI عدد به دست آمده بیشتر از 30 باشد و با روش های معمول لاغری مانند رژیم غذایی و ورزش موفق به کاهش وزن نشده اند.

عوارض و خطرات احتمالی جراحی اسلیو

جراحی اسلیو معده مانندهر جراحی دیگری نیز ممکن است که با خطرات و عوارض احتمالی ای همراه باشد که شامل موارد زیر می شوند:

·        خونریزی

·        عفونت

·        واکنش به بیهوشی

·        نشتی از معده

علاوه بر عوارض کوتاه مدتی که در بالا گفتیم، ممکن است برخی افراد بعد از بهبودی دچار عوارض طولانی مدتی نیز شوند که عبارتند از:

در برخی مواقع بافت اسکار بعد از جراحی باعث باریک شدن معده می شود که می تواند حرکت غذا را در معده کند یا مسدود کند که علائمی مثل حالت تهوع و استفراغ را به دنبال دارد.

به دلیل مصرف کم غذا در طول روز، ممکن است بدن شما دچار کمبود مواد مغذی شود که در این صورت پزشک مصرف مکمل ها و ویتامین ها را تجویز می کند.

افرادی که قبل از عمل، مشکل ریفلاکس معده داشتند اصولا بعد از عمل اسلیو این مشکلشان شدیدتر می شود و یا حتی افرادی که مبتلا به این مشکل نبودند هم ممکن است بعد از عمل آن را تجربه کنند.

کاهش وزن سریع می تواند سنگ کیسه صفرا را بیشتر کند. در این شرایط ممکن است برای برداشتن کیسه صفرا به جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

ارتودنسی رنگی و اهمیت انتخاب رنگ مناسب در ارتودنسی رنگی

ارتودنسی دندان شاخه ای از درمان های دندانپزشکی است که هدف آن برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری های دندانها و فکین است. این درمان توسط متخصص ارتودنسی انجام شده و یک دندانپزشک عمومی نباید و نمی تواند برای بیمار اقدام به انجام ارتودنسی دندان کند.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی ثابت: ارتودنسی ثابت به نوعی از درمان های ارتودنسی گفته می شود که در آن باید دستگاه ارتودنسی در طول دوره درمان در دهان بیمار به صورت ثابت قرار بگیرد و امکان جدا شدن آنها از دندان ها وجود ندارد. ارتودنسی ثابت با یکی از روش های زیر انجام می شود:

·        بریس فلزی

·        بریس سرامیکی

·        بریس لینگوال

·        بریس دیمون

ارتودنسی متحرک: ارتودنسی متحرک به نوع دیگری از ارتودنسی گفته می شود که در آن بیمار می تواند دستگاه ارتودنسی را در هنگام غذا خوردن و حتی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از روی دندان ها برداشته و از دهان خود خارج کند. رایج ترین این درمان، اینویزیلاین یا همان ارتودنسی نامرئی متحرک است.

کش ارتودنسی چیست؟

برای اصلاح سریعتر دندان ها در ارتودنسی ثابت، از کش ارتودنسی یا اورینگ استفاده می شود. این کش ها به دور هر براکت قرار می گیرند و برای نگه داشتن سیم ها در شیار براکت به کار می روند. این کش ها در هر جلسه مراجعه بیمار به ارتودنتیست تعویض می شوند. در حال حاضر اورینگ های الاستیکی در رنگ های مختلف وجود دارند و زمانی که روی براکت قرار می گیرند، باعث می شود که براکت ارتودنسی رنگی به نظر برسند که به این درمان با کش های رنگی ارتودنسی رنگی گفته می شود.

انتخاب رنگ در ارتودنسی رنگی

در انتخاب رنگ مناسب برای کش های ارتودنسی رنگی خود، بهتر است به نکاتی توجه کنید که شامل موارد زیر می شود:

·        توجه به رنگ پوست و موهای خود: سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که با رنگ پوست و مو شما هماهنگی داشته باشد.

·        توجه به رنگ چشم ها

·        عدم انتخاب رنگ سفید برای ارتودنسی رنگی: زیرا این کش ها به سرعت لک دار شده و ممکن است به نظر برسد که دندان های شما تغییر رنگ داده اند.

·        استفاده از از رنگ های تیره تر مانند بنفش تیره، آبی تیره: زیرا باعث می شود تا دندان هایتان سفیدتر به نظر برسند و همچنین دیرتر کثیف می شوند.

·        عدم انتخاب رنگ زرد به ویژه زرد روشن: زیرا ممکن است این طور به نظر برسد که روی دندان هایتان لکه های زرد وجود دارد.

·        از انتخاب رنگ های مشکی، قهوه ای و سبز پرهیز کنید؛ زیرا این طور به نظر می رسد که غذا بین بریس ها مانده و شما مسواک نزده اید.

منبع: bestdentists.ir

دلایل ایجاد عفونت ایمپلنت دندان و راه های درمان آن

یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان است که شبیه به دندان طبیعی هستند. ایمپلنت دندان در کنار تمام مزایایی که دارد عوارضی نیز دارد که مهم ترین آن عفونت ایمپلنت دندان بعد از کاشت است. عفونت بر اثر تجمع پلاک های عفونی به وجود می آید که در صورت عدم درمان می تواند باعث ایجاد التهاب، از دست رفتن استخوان و شکست کاشت دندان شود.

ایمپلنت دندان چیست؟

گفتیم یکی از روش های مهم برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان است. این قطعه از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش آن در لثه قرار می گیرد که نقش ریشه دندان را ایفا می کند و بخش دیگر آن بالای خط لثه قرار می گیرد و نقش تاج دندان را بر عهده دارد.

علل به وجود آمدن عفونت بعد از ایمپلنت دندان

این عفونت می تواند بلافاصله بعد از کاشت و یا بعد از گذشت چند ماه و یا سال به وجود بیاید. این عفونت هم می تواند به علت تجمع باکتری، جرم دندان و پلاک ها در خود ایمپلنت دندان و هم دندان های کناری دندان ایمپلنت شده باشد. مواردی که در ایجاد عفونت ایمپلنت دندان موثرند شامل موارد زیر می شوند:

·        عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

·        بیماری لثه

·        سیگار کشیدن

علائم عفونت بعد از کاشت ایمپلنت

وجود علایم زیر نشان دهنده وجود عفونت در ایمپلنت هستند:

·        بوی بد دهان

·        خونریزی

·        درد به همراه تب

·        جویدن سخت همراه با درد

·        قرمری لثه و تورم

·        شل شدن ایمپلنت دندان

·        به وجود آمدن فاصله بین ایمپلنت و لثه

راه های درمان عفونت ایمپلنت دندان

روش های درمانی که دندانپزشک برای درمان عفونت در ایمپلنت دندان به کار می برد بستگی به نوع عفونت و پیشرفت آن دارد. در هر صورت دو درمان زیر برای این مشکل وجود دارد:

درمان غیر جراحی

این روش با تمیز کردن محل عفونت، شستشو با کلرهگزیدین، ضد عفونی کردن و تجویز آنتی بیوتیک های موضعی و برس های چرخان انجام می شود. از این روش برای درمان عفونت هایی که بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت ایجاد می شود، کاربرد دارد.

جراحی برای درمان عفونت پیشرفته

از جراحی برای درمان عفونت های شدید استفاده می شود. هنگامی که عفونت گسترش یافته باشد، باعث تحلیل و از بین رفتن استخوان می شود. اگر با شدید شدن عفونت ایمپلنت دندان، پایه ایمپلنت بر اثر تحلیل رفتن استخوان و عفونت شدید شل شده باشد، دندانپزشک باید ایمپلنت آلوده را بر دارد، محل آن را تا زمان ترمیم به حال خود رها کند و پس از ترمیم ایمپلنت دیگری را جایگزین کند.

منبع: implantdr.ir

تفسیر نتایج گروه های مختلف عددی شاخص توده بدنی

 

در ابتدا و قبل از اینکه نتایج حاصل از محاسبه شاخص توده بدنی یا bmi را تفسیر کنیم، قصد داریم تا به طور خلاصه به تعریف این کلمه بپردازیم. شاخص توده بدنی یکی از شاخص ها و پارامترها برای تعیین چاقی یا لاغری افراد است و برای محاسبه bmi افراد مختلف به قد و وزن آنها نیاز داریم. در ادامه این نتایج را بررسی می کنیم.

BMI زیر 18

اگر شاخص توده بدنی فردی زیر 18 باشد، به معنی کمبود وزن شدید فرد است و به اندازه چاقی بیش از حد می تواند خطرناک باشد. این افراد در معرض سوء تغذیه و حتی مرگ قرار دارند. اگر BMI فردی زیر 18 است باید هرچه سریعتر به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده و یک رژیم چاقی مناسب با شرایط بدنی خود و مکمل های تقویتی لازم دریافت کند تا به وزن متعادل خود برسد.

BMI بین 18.5 تا 25

در صورتی که محدوده شاخص توده بدنی فردی بین 18.5 تا 25 باشد، به این معنی است که فرد وزن مناسب و متعادلی دارد. با داشتن شاخص توده بدنی در این محدوده، باید سعی کنید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش مستمر و روزانه، سعی در کنترل آن در همین محدوده داشته باشید.

BMI بین 25 تا 30

شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 نشان دهنده اضافه وزن است. البته این شاخص نمی تواند برای افراد ورزشکار و باردار مناسب باشد؛ چرا که عضلات را هم به منزله چاقی و اضافه وزن تلقی می کند. با این حال اگر شما ورزشکار یا باردار نیستید و اما عدد شاخص توده بدنی شما بین 25 تا 30 است؛ این یک زنگ هشدار برای شما است و باید با رژیم لاغری و انجام ورزش های مناسب سعی در کاهش وزن داشته باشید.

BMI 30 و بالاتر از آن

وقتی که شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر باشد؛ بدین معنی است که فرد دچار چاقی مفرط است. در ابتدا به فرد توصیه می شود که از یک رژیم لاغری مناسب با شرایط بدنی خود و یک برنامه ورزشی روزانه پیروی کند. در صورتی که با انجام این اقدامات باز هم موفق به کاهش وزن نشد، نیاز است که به یک پزشک مراجعه کرد.

جراح لاغری در صورت نیاز پس از انجام آزمایشات و معاینات مختلف انجام جراحی لاغری را به فرد چاق توصیه می کند. در این صورت می توانید از مزایای انواع جراحی لاغری ایمن برای کاهش وزن و همچنین بهبود بیماری های مرتبط با چاقی بهره مند شوید.

جراحی اسلیو چگونه انجام می شود و چه مزایایی دارد؟

امروزه انجام انواع جراحی های لاغری و به طور مثال عمل اسلیو معده از طرف افراد دارای اضافه وزن زیاد، بسیار رواج پیدا کرده است. اما این نکته را باید دانست که جراحی لاغری اولین گزینه برای لاغری نیست و معمولا اولین قدم برای لاغری این است که تغییراتی را در میزان مصرف غذا و فعالیت و ورزش روزانه خود ایجاد کنید و اگر پس از گذشت ماه ها تغییر در وزنتان رخ نداد یا کاهش وزنتان چندان چشم گیر نبود؛ نیاز است که بهترین جراح اسلیو مراجعه کنید تا در صورت نیاز عمل لاغری انجام دهید.

آمادگی برای جراحی اسلیو به چه صورت است؟

برای انجام جراحی لاغری اسلیو، پزشک متخصص درخواست آزمایش های مختلفی را می کند تا کاملا مطمئن شود که بیمار کاندیدای مناسبی برای عمل اسلیو است. پزشک در مورد هر گونه تغییری که باید در داروها و رژیم غذایی خود در هفته ها یا روزهای قبل از جراحی ایجاد کنید، به شما تذکر می دهد و شب قبل از جراحی باید خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. او همچنین موارد و نکات شامل رژیم غذایی بعد از اسلیو و ورزش بعد از جراحی را طی جلسات بعد از عمل لاغری، به شما به صورت کامل توضیح می دهد.

در حین جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

جراحی اسلیو معده با بیهوشی عمومی و به روش لاپلاراسکوپی انجام می شود. به این صورت که بعد از بیهوشی بیمار، جراح برش های کوچکی را بر روی شکم بیمار ایجاد می کند و سپس دستگاه لاپاراسکوپی و ابزارهای دیگر جراحی را از طریق این سوراخ ها وارد شکم بیمار می کند. در طی این عمل لاغری، 70 الی 80 درصد از معده فرد بیمار را برش می دهند و از بدن خارج می کنند. معده جدید شبیه به یک موز است که در انتها بخیه زده می شود و عمل به اتمام می رسد.

مزایای عمل اسلیو معده

این عمل لاغری تنها به افرادی توصیه می شود که مبتلا به چاقی مفرط یا بیماری های مرتبط با چاقی هستند یا در معرض خطر بالای ابتلا به آنها هستند. جراحی اسلیو معده علاوه بر لاغری و کاهش وزن می تواند باعث بهبود و حتی درمان بیماری های زیر شود:

·        مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2

·        فشار خون بالا و بیماری فشار خون بالا

·        کلسترول بالا و بیماری های قلبی-عروقی

·        بیماری کبد چرب غیر الکلی و استئاتوهپاتیت

·        سندرم هیپرونتیلاسیون چاقی و آپنه انسدادی خواب

·        درد مفاصل و آرتروز

عوامل موثر بر نتایج باروری پس از جراحی های لاغری

جراحی لاغری در حال حاضر امن ترین روش برای افرادی است که شاخص توده بدنی بالای 40 دارند و با روش های مختلف لاغری مانند انواع رژیم های لاغری و ورزش نتوانسته اند به کاهش وزن و تناسب اندام دست پیدا کنند. جراحی لاغری می تواند تأثیر مثبتی بر باروری در مردان و زنان داشته باشد و منجر به بهبود عدم تعادل هورمونی، کاهش مشکلات تخمک گذاری، افزایش کیفیت و کمیت اسپرم شود. عواملی هستند که در نتیجه باروری پس از باروری در مردان و زنان تاثیرگذار است که شامل موارد زیر می شوند:

سن و سال

سن مهم ترین عاملی است که بر نتایج عمل لاغری برای باروری تاثیر می گذارد. به طور کلی اگر افراد در سنین مناسب عمل لاغری انجام دهند شانسان برای فرزند آوری پس از جراحی بیشتر می شود. ولی هرچه سن بالاتر برود این شانس قاعدتا کاهش می یابد زیرا به طور کلی افزایش سن خود عاملی منفی در باروری است.

میزان چاقی قبل از عمل

عامل دوم میزان چاقی است، افرادی که چاق تر هستند معمولا در فرزند آوری با مشکلات زیادی روبرو هستد. هرچه شخص به نسبت دیگران میزان چاقی بیشتری داشته باشد، بعد از عمل لاغری احتمال بهبود باروری اش بیشتر می شود.

نوع عمل لاغری انتخابی

هرچه عمل لاغری کم تهاجم تر بوده و احتمال کمبودهای تغذیه ای در آن کمتر باشد، باروری پس از عمل بهتر خواهد بود. به عنوان مثال در عمل اسلیو معده میزان کمبود مواد مغذی کمتر است و شانس باروری در آن نیز افزایش می یابد ولی در عمل بای پس روده و معده به دلیل اینکه نیاز به مصرف مکمل هست و کمبود تغذیه ای پیش می آید احتمال باروری کمتر است.

سرعت کاهش وزن

بعد از عمل لاغری معمولا افراد وزن بسیار زیادی از دست می دهند. آن ها در طول ۶ ماه بیشتر اضافه وزن را از دست می دهند. توصیه می شود که سرعت کاهش وزن آرام بوده و به یک باره میزان زیادی اضافه وزن در مدت زمان کمی کاهش نیابد زیرا سرعت کاهش وزن بالا می تواند منجر به بروز برخی عوارض شده و روی باروری نیز تاثیر بگذارد.

لازم به ذکر است که در کنار تمام مزایایی که جراحی لاغری می تواند در میزان و کیفیت مردان و زنان داشته باشد، مشاوره مناسب قبل از عمل لاغری برای باروری و مدیریت شرایط پس از عمل، از جمله نظارت بر باروری و حمایت تغذیه ای، می تواند در به حداکثر رساندن مزایای جراحی های لاغری بر نتایج باروری کمک کند. شما می توانید برای گرفتن شماوره تخصصی در این خصوص از اسلیو کلینیک کمک بگیرید.

اهمیت ارزیابی های دقیق قبل از جراحی اسلیو معده

درست است که افراد چاق با BMI بالای 40 کاندیدای مناسبی برای عمل اسلیو هستند، اما اگر قبل از جراحی همه زوایای آن به خوبی بررسی نشود، بیمار را با خطرهایی مواجه می کند. در ادامه به 2 مورد مهم قبل از جراحی اشاره می کنیم.

عدم انجام ارزیابی دقیق قبل از انجام عمل اسلیو معده

ارزیابی کامل قبل از جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولاً در طول این ارزیابی اطمینان حاصل می‌ شود که افراد از نظر جسمی و ذهنی برای انجام عمل آماده هستند. چنانچه جراح یا بیمار در یکی از موارد زیر کوتاهی داشته باشند عمل نباید انجام شود.

بی توجهی به سوابق پزشکی بیمار

درک جامع از تاریخچه پزشکی یک فرد برای ارزیابی مناسب بودن او برای عمل اسلیو معده به شدت حیاتی است. بهترین جراح لاغری باید تمام مستندات پزشکی بیمار را چک و ارزیابی کند. همچنین بیمار باید حتماً در ارائه سوابق پزشکی با پزشک خود صادق باشد و هرچیزی که در این خصوص هست را به جراح اطلاع رسانی کند.

تست ‌های تشخیصی ناقص یا غیرقطعی

تست‌ های تشخیصی، اطلاعات ضروری در مورد سلامت کلی فرد و هر گونه بیماری زمینه ‌ای را به جراح ارائه می‌ دهند. آزمایشات ناقص یا غیرقطعی ممکن است منجر به عدم اطمینان در مورد واجد شرایط بودن فرد برای جراحی شود. داشتن نتایج آزمایش دقیق و کامل برای ارزیابی صحیح خطرات و فواید بسیار مهم است.

عوامل خطر مرتبط با جراحی

گاهی اوقات انجام عمل با اینکه ظاهراً ممکن است فرد کاندید خوبی تشخیص داده شده باشد، می ‌تواند برای افراد خطرناک در نظر گرفته شود. در واقع انجام عمل اسلیو معده برای این افراد ممکن است همراه با عوارض احتمالی و کاهش موفقیت عمل باشد. برخی از خطرات مرتبط با جراحی که می ‌تواند افراد را از انجام هر نوع عمل لاغری بازدارد عبارتند از:

جراحی ‌های قبلی در ناحیه شکم

انجام جراحی‌ های قبلی در ناحیه شکم مانند بای پس معده یا برداشتن وسیع روده و ... ممکن است بر آناتومی تأثیر بگذارد و امکان انجام اسلیو را با چالش‌ هایی روبرو کند. در واقع گاهی ممکن است بافت اسکار و چسبندگی ناشی از جراحی‌ های قبلی باعث بروز خطرات در حین انجام جراحی‌ های بعدی شود.

آلرژی به داروهای بیهوشی یا مواد بکار رفته در حین جراحی

آلرژی به مواد بیهوشی یا جراحی می ‌تواند خطرات قابل توجهی را در طول عمل اسیلو معده ایجاد کند. به همین دلیل شناسایی هرگونه آلرژی یا حساسیت قبل از عمل برای اطمینان از تجربه جراحی ایمن بسیار مهم است. اگر آلرژی یا حساسیت شما نگران کننده باشد، ممکن است گزینه‌ های جراحی جایگزین بررسی شوند.

صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد