x تبلیغات
تونو تایمز

کاشت ابرو چگونه انجام می شود و چه عوارضی دارد؟

ابرو یکی از قسمت های مهم و تاثیرگذار در زیبایی چهره افراد است. پرپشتی و قرینه بودن ابروها تاثیر زیادی در زیبایی و جذابیت چهره افراد دارد. همین موضوع خدمات کاشت ابرو را به یکی از محبوب ترین خدمات زیبایی در بین بانوان تبدیل کرده است. پیوند ابرو و یا همان کاشت، فرآیندی است که در آن از نواحی ای که موهایی مشابه ابرو دارند، موهایی برداشت می شود و سپس در امتداد ابروهای فرد کاشته می شوند.

روش کاشت ابرو چگونه است؟

دکتر پوست در ابتدا ابرو را به سه بخش مساوی تقسیم می‌کند: تاج، بدنه و دم ابرو. در قسمت تاج، ابرو به صورت زاویه ‌دار رو به بالا قرار داده می ‌شود تا حالت عمودی نگیرد. در قسمت بدنه ابرو، تاج و دم ابرو به زاویه‌ ای خاص قرار داده می‌ شوند تا جلوی رشد موهای نادرست در صورت جلوگیری شود.

سپس از موهای نازکی که در پشت سر و نزدیک به گردن هستند به عنوان بافت پیوندی استفاده می شود. بلندی این قسمت موها 2 سانتی متر و مشابه بلندی موهای ابرو است. همین باعث می شود تا پزکش بتواند به راحتی حالت موها را ببیند و روی قوس ابرو که روی استخوان حدقه چشم قرار دارد، انحنا و شکل ابرو را تنظیم کند تا حالت طبیعی ابرو را به وجود آورد.

نکته ای که لازم است در این باره بدانید این است که منافذ ابرو باید به نسبت موها بسیار نازک و کوچک باشد. اگر اینگونه نباشد، ممکن است ابروهایی با حالت ضخیم داشته باشیم.

کاشت ابرو چه عوارضی دارد؟

درست است که کاشت ابرو یکی از طبیعی ترین و بهترین روش ها برای پیوند و قرینه سازی ابروها است؛ اما این درمان هم مانند هر روش و درمان دیگری عوارضی نیز دارد. عوارض کاشت ابرو شامل قرمزی، تورم، التهاب، خارش و حتی کبودی در ناحیه کاشت می‌ شود. البته این عوارض طبیعی هستند و پس از چند روز از بین می روند. با این حال، اگر کاشت ابرو در مراکز نامعتبر انجام شود، ممکن است خطرات و عوارض جدی به وجود آید. برخی از این خطرات عبارتند از:

·         عدم تقارن در ابروها

·         رشد نامناسب موها

·         تفاوت در رنگ موها

·         عدم رشد کامل گرافت‌ ها

·         عدم دستیابی به نتایج دلخواه

·         عفونت در ناحیه کاشت یا استخراج گرافت‌ ها

به همین دلیل، برای انجام کاشت ابرو، انتخاب پزشک متخصص و یا کلینیک معتبر بسیار حائز اهمیت است و نیاز به دقت و شناسایی مناسبی دارد.

آنفولانزای کتو چیست؟ روش های رهایی از آن را بشناسیم

یکی از رژیم های لاغری که امروزه طرفداران زیادی دارد، رژیم کتوژنیک است که یک رژیم کم کربوهیدرات با چربی بالا و پروتئین متوسط است. این رژیم در کنار تمامی مزایایی که دارد، یک سری معایب نیز دارد که یکی از رایج ترین آنها آنفولانزای کتو است که معمولا افراد در روزهای ابتدایی شروع رژیم خود آن را تجربه می کنند.

علائم آنفولانزای کتوژنیک

این بیماری مشابه آنفولانزا می باشد و به دلیل سازگاری بدن با رژیم کم کربوهیدرات کتو بروز پیدا می کند. علائم آنفولانزای کتوژنیک در چند روز اولیه کاهش کربوهیدرات مصرفی ظاهر می شود و این علائم در افراد مختلف از خفیف تا شدید متغیر است. از جمله این علائم عبارتند از:

·         حالت تهوع

·         استفراغ و اسهال

·         یبوست

·         سردرد

·         ضعف و سرگیجه

·         گرفتگی عضلات

·         تمرکز ضعیف

·         دل درد

·         درد عضلانی

·         مشکل در خوابیدن

·         میل به مصرف قند

·         بوی بد دهان

روش های کاهش علائم و خلاص شدن از آنفولانزای کتو

از جمله روش های کاهش علائم آنفولانزای کتوژنیک و گذر از این دوره عبارتند از:

نوشیدن آب کافی

یکی از عوارض رژیم کتوژنیک این است که ذخایر آب بدن را با سرعت بالایی دفع می کند و خطر کم آبی بدن را افزایش می دهد. با نوشیدن آب کافی در طول روز می توانید از کم آبی بدن جلوگیری کنید و به کاهش علائمی مثل خستگی و گرفتگی عضلات کمک کنید.

خودداری از انجام فعالیت های بدنی شدید

با اینکه ورزش برای تناسب اندام و لاغری بسایر مهم است و تاثیر بسزایی در سالم ماندن دارد، اما در مواقعی که علائم آنفولانزا کتو را مشاهده می کنید باید از ورزش های شدید پرهیز کنید. از علائم ورود به فاز کتو می توان به خستگی، گرفتگی عضلات و ناراحتی معده اشاره کرد که با استراحت کافی و عدم انجام فعالیت های بدنی شدید راحت تر می توانید از این مرحله گذر کنید.

مصرف فیبر بیشتر

برای درمان یبوست در رژیم کتوژنیک، مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از فیبر توصیه می شود.

خوردن به اندازه کافی چربی

فرد به دلیل کاهش چشمگیر مصرف کربوهیدرات، هوس خوراکی هایی مثل کلوچه، ماکارانی و سایر کربوهیدرات ها را می کند. در صورت مصرف چربی کافی در این دوران، کمتر هوس خوردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات خواهید داشت. برای کنترل این وضعیت بهتر است که بکدفعه کربوهیدرات را قطع نکنید؛ بلکه به تدریج مصرف آن را کاهش دهید.

در اکثر مواقع علائم آنفولانزا کتو حدود یک هفته طول می کشد. البته برخی از افراد ممکن است این علائم را چند هفته تجربه کنند. در واقع با عادت کردن بدن به تبدیل کتون ها به انرژی، علائم آنفولانزای کتوژنیک هم به تدریج کاهش پیدا می کند.

منبع: sira.fit

رژیم ویت واچرز چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

در دنیای امروز، چاقی و اضافه وزن به یکی از بزرگترین مشکلات جوامع تبدیل شده است و این موضوع افراد را بیش از پیش به سمت انواع رژیم های لاغری مانند رژیم فستینگ، رژیم کانادایی، مدیترانه ای و ... سوق داده است. از بین رژیم های لاغری متفاوتی که وجود دارد، قصد داریم تا در این مقاله درباره رژیم WW یا weight watchers توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

رژیم ویت واچرز چیست؟

رژیم ویت واچرز که به اختصار رژیم ww نیز شناخته می شود، نوعی رژیم لاغری است که هدف اصلی آن سالم خواری و تصحیح عادات غذایی فرد است. رژیم ویت واچرز مصرف میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، غلات کامل و سایر گروه های غذایی سالم را توصیه می کند. لازم به ذکر است که این رژیم لاغری برای افراد زیر 18 سال، خانم های باردار و افرادی که اختلالات خوردن دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

غذاهای مجاز رژیم ویت واچرز

با اینکه دستور رژیم لاغری ویت واچرز بر مصرف غذاهای کامل و بدون فرآوری مانند میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تاکید دارد؛ اما هیچ کدام از گروه های غذایی از این رژیم لاغری حذف نمی شوند.

البته رژیم غذایی ویت واچرز مانند هر نوع رژیم غذایی دیگری تاکید بر مصرف مواد غذایی سالم دارد. این رژیم غذایی به مصرف غذاهای زیرو پوینت (Zero Point) که شامل موارد زیر است تاکید دارد:

·         میوه ‌ها

·         سبزیجات نشاسته ‌ای و غیر نشاسته ‌ای

·         پروتئین های فاقد چربی

·         عدس و لوبیا

·         لبنیات بدون چربی

·         تخم‌ مرغ

·         توفو

·         غذای دریایی و صدف

مصرف مواد غذایی زیر در رژیم لاغری ویت واچرز مجاز است:

·         کربوهیدرات‌ های حاوی فیبر زیاد مانند برنج قهوه ای، جو دو سر، سیب زمینی شیرین، بلغور و فرآورده های غلات کامل

·         چربی‌ های سالم مانند روغن زیتون

·         آووکادو

·         آجیل و مغزها

غذاهای غیر مجاز در رژیم ویت واچرز

با اینکه رژیم WW محدودیت غذایی خاصی ندارد، اما تاکید بر حذف مواد غذایی ناسالم از جمله موارد زیر را دارد:

·         غذاهای سرشار از چربی ‌های اشباع شده

·         نوشیدنی ‌های قندی

·         چیپس‌ سیب ‌زمینی

·         گوشت‌ های فرآوری شده

·         شیرینی ها و کیک‌ های صنعتی حاوی مواد نگهدارنده

·         نوشیدنی ‌های الکل دار

·         بستنی

·         فست‌ فودها

معایب رژیم ویت واچرز چیست؟

این رژیم در کنار مزایای زیادی که دارد، اما مانند هر رژیم دیگری معایبی نیز دارد که عبارتند از:

هزینه این رژیم نسبتا بالا است.

به دلیل اینکه افراد باید به طور مداوم حواسشان به رعایت دستور رژیم لاغری ویت واچرز باشند ممکن است دچار وسواس شوند و مدام ذهنشان درگیر میزان غذای مصرفیشان باشد.

رژیم گیرنده باید به طور مداوم حواسش به غذاهای مصرفی خود در طول شبانه روز باشد و کوچکترین اشتباه باعث می شود که میزان غذای مصرفی بیشتر از امتیاز تعیین شده در اپلیکیشن ویت واچرز باشد.

منبع: sira.fit

نقش متخصص ارتودنسی در هزینه های درمان به چه صورت است؟

امروزه بیش از پیش افراد برای درمان مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فکین و همینطور بهبود طرح لبخند خود به ارتودنسی دندان روی آورده اند. با این حال، یکی از مهمترین عواملی که ممکن است تصمیم شما در خصوص انجام ارتودنسی و یا عدم انجام آن را تحت تاثیر قرار دهد، هزینه‌ ارتودنسی است. در نگاه اول ممکن است هزینه درمان با ارتودنسی بالا به نظر برسد و افراد را نسبت به انجام آن مردد کند. اما با توجه به فواید و مزایای فراوان آن و عدم وجود عوارض جدی، قیمت ارتودنسی به هیچ وجه زیاد و اغراق شده نیست.

این درمان می تواند در بلند مدت به شما کمک کند تا از درمان های دیگر و هزینه های آینده خود صرفه جویی کنید. برای مثال، دندان ‌های نامنظم یا دندان‌ های که به طور نامناسب کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند و یا ناهنجاری‌ های فک که نیاز به سیم‌ کشی دارند، اگر به موقع و با روش مناسب توسط متخصص ارتودنسی تصحیح نشوند، ممکن است در آینده به پوسیدگی دندان‌ ها و از دست دادن تعداد بیشتری از آنها منجر شوند.

متخصص ارتودنسی در هزینه درمان ارتودنسی چه نقشی دارد؟

به گفته متخصصان ارتودنسی، چون هر بیمار ویژگی ها و شرایط دندانی منحصر به فرد و خاص خود را دارد، نمی توان هزینه دقیق ارتودنسی بیمار را بدون مشاوره و ویزیت اعلام کرد. هزینه ارتودنسی به عوامل مختلفی مانند سن بیمار، نوع و شدت ناهنجاری، نوع درمان انتخابی، تخصص ارتودنتیست، طول درمان و موقعیت فیزیکی مطب بستگی دارد.

نقش متخصص ارتودنسی در هزینه‌ های درمان بسیار مهم و تاثیرگذار است. این نقش به صورت‌ های زیر تاثیر خود را می گذارد:

تشخیص دقیق

متخصص ارتودنسی با ارزیابی دقیق و شناخت عمیق از وضعیت دندان‌ ها و فک‌ ها، مشکلات و نیازهای هر بیمار را شناسایی می ‌کند. این تشخیص دقیق به انتخاب نوع درمان مناسب و برآورد دقیق ‌تر هزینه‌ ها کمک می ‌کند.

طول درمان

متخصصان ارتودنسی بر اساس مشکلات و نیازهای هر بیمار، برنامه درمانی مناسب را تدوین می ‌کنند. این برنامه شامل انتخاب نوع ارتودنسی، مدت زمان درمان و نیاز به لوازم اضافی است که تاثیر مستقیمی در هزینه‌ ها دارد. به طور کلی، متخصصان ارتودنسی با تخصص و تجربه خود، به بیماران کمک می ‌کنند تا با درک دقیق ‌تری از نیازها و گزینه‌ های موجود، تصمیمات مناسبی در خصوص انتخاب و مدیریت هزینه‌ های درمان ارتودنسی بگیرند.

نوع درمان انتخابی

براکت ‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و تفاوت‌ هایی در روش استفاده، نوع و هزینه آنها وجود دارد. به طور مثال هزینه ارتودنسی ثابت فلزی سنتی با براکت های سرامیکی، براکت های لینگوال، ارتودنسی نامرئی متحرک و یا همان اینوزیلاین متفاوت خواهد بود.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف چه مزایایی دارد؟

بسیاری از افراد، با وجود نیاز به درمان ارتودنسی و حتی تمایل به انجام آن، اقدام به شروع درمان نمی ‌کنند. این اتفاق به دلایل مختلفی می افتد که یکی از مهم ترین آنها ترسیدن از نمایان شدن سیم کشی ارتودنسی بر روی دندان هایشان است. زیرا می ترسند دیگران آنها را به دلیل داشتن براکت‌ های فلزی، زشت ببینند.

علاوه بر این، افراد در مواقع مهم مانند سمینارها یا مصاحبه‌ های شغلی، ممکن است نتوانند به خوبی کلمات را ادا کنند که این مسئله به خودی خود می‌ تواند تاثیرات منفی داشته باشد. برای حل این مشکل، با پیشرفت علم دندانپزشکی در شاخه ارتودنسی دندان، نوع جدیدی از درمان به نام ارتودنسی نامرئی به وجود آمده است. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی شامل ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین دارد که در رایج ترین نوع آن، از براکت ‌های فلزی استفاده نمی‌ شود و این یعنی دیگر نیازی نیست نگران سیم ‌کشی و براکت‌ های فلزی که به دندان ‌ها چسبیده اند باشید.

فواید ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

درست است که هزینه ارتودنسی اینویزیلاین از انواع دیگر بیشتر است اما یکی از مهم ترین مزیت های ارتودنسی اینویزیلاین، حفظ زیبایی لبخند و همینطور دندانها است. وقتی از الاینر استفاده می ‌کنید، دیگران به راحتی نمی‌ توانند درمان ارتودنسی شما را مشاهده کنند، زیرا این پلاک کاملا شفاف است.

مزیت دیگر این درمان این است که پلاک های ارتودنسی به راحتی از دهان خارج شده و تمیز می شوند. در حالی که شستن و تمیز کردن سیم کشی دندان ها به این راحتی نیست.

مورد دیگری که جزو مهم ترین فواید این نوع ارتودنسی به حساب می آید این است که هیچ محدودیتی در انتخاب غذاها و خوراکی ‌ها نخواهید داشت، زیرا هنگام غذا خوردن پلاک را از دهان خارج کرده و پس از اتمام وعده غذایی، می توانید آن را دوباره استفاده کنید.

تغییرات در نوع ارتودنسی و تأثیر آن بر کاهش هزینه‌ های ارتودنسی

یک متخصص ارتودنسی با مهارت که در زمینه ارتودنسی دندان خدمات با کیفیتی ارائه می دهد، اعتقاد دارد که نوع ارتودنسی که برای شما انتخاب می ‌شود از مهم ‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌ های ارتودنسی به حساب می آید. هزینه‌ های ارتودنسی به عوامل متعددی وابسته است که بهتر است از آنها اطلاع داشته باشید. در اکثر موارد، هزینه‌ های ارتودنسی ثابت که مرتبط با براکت‌ های معمولی یا براکت‌ های رنگی است، تنها یک بخش کوچک از هزینه‌ کل ارتودنسی است. این در حالیست که نوع مواد استفاده شده در ارتودنسی تاثیر مستقیمی بر هزینه ‌ها دارد.

پروتز آلت تناسلی یا ایمپیلنت چیست ؟

 

یکی از اندام های مخصوص مردان که در برخی افراد و به دلایل مختلف دچار مشکل می شود، آلت تناسلی است. با توجه به کارکرد این عضو و تاثیر آن در زندگی جنسی مردان، درمان اختلالات آن امری مهم و ضروری است. یکی از اختلالات رایج این عضو که بیشتر مردان یک بار هم که شده به آن دچار می شوند، اختلال نعوظ است. در این مشکل، آلت جنسی به آمادگی لازم برای برقراری رابطه نمی رسد. همان طور که گفته شد، بیشتر مردان به دلایل مختلف یک بار یا بیشتر به این مشکل دچار می شوند. اما در برخی افراد مدت زمان ابتلا به این اختلال به قدری طولانی می شود که در روابط و زندگی زناشویی آن ها تاثیر منفی داشته و گاها حتی به جدایی فرد نیز منجر می شود.

در این شرایط درمان های مختلفی برای بیمار پیشنهاد می شود که در افرادی که وضعیت اختلال در آن ها مزمن است، بهترین درمان پروتز آلت تناسلی می باشد.

جراحی ایمپلنت آلت تناسلی مرد چیست؟

جراحی ایمپلنت آلت تناسلی قرار دادن پروتز در آلت تناسلی مرد است. پروتز باعث می شود که آلت تناسلی مرد بتواند به حالت راست درآید. اما عمل تاثیری در اندازه آلت ندارد. ایمپلنت نباید احساسی که در آلت تناسلی خود احساس می کنید را کاهش دهد. از سویی دیگر این گفته به معنای افزایش تحریک یا احساس نیست. جراحی ایمپلنت شامل بیهوشی عمومی یا موضعی و برشی بر روی آلت تناسلی است تا جراح بتواند دستگاه را وارد کند.

ایمپلنت های غیر بادی لوله های نیمه سخت هستند که می توانند به شکل دلخواه خم شوند. می توانید آلت تناسلی خود را برای دفع ادرار به سمت پایین خم کنید و یا آن را برای مقاربت جنسی در جای خود قرار دهید. برخی از پروتز ها سفتی بیشتری را برای آمیزش جنسی ایجاد می کنند. اگرچه سفتی بیشتر آلت برای آمیزش جنسی لذت بخش تر است ولی در شرایط عادی روز می تواند ناراحت کننده باشد.

مزایای ایمپلنت آلت

میزان رضایت بیماران: نرخ رضایت بیمارانی که از پروتز قابل باد شدن استفاده می کنند، 98 درصد است.

بالاتر بودن نرخ رضایت بیماران: بیمارانی که جراحی پروتز آلت انجام می دهند، راضی تر از بیمارانی هستند که درمان دارویی یا روش های دیگر را برای درمان اختلال نعوظ انتخاب کرده اند.

مشخص نبودن و جلب توجه نکردن پروتز: پروتز آلت در حالتی که آلت نرم است، به هیچ وجه مشخص نیست. حتی همسرتان هم متوجه نمی شود که پروتز در آلت کار گذاشته شده است، مگر آن که خودتان به او بگویید.

دوران بهبود بسیار کوتاه: مورد تمام بیماران مانند هم نیست، اما دوران نقاهت بعد از جراحی پروتز معمولاً چهار تا شش هفته است. بیماران بعد از بهبودی کامل می توانند دوباره از برقراری یک رابطه جنسی ارضاءکننده لذت ببرند.

مقرون به صرفه بودن: جراحی پروتز آلت در یک بازه زمانی ده ساله اقتصادی تر از دیگر روش های درمان خواهد بود.

پروتز آلت چند نوع دارد؟

آناتومی و ساختار بدن مردان با وجود شباهت زیاد در ساختار تفاوت هایی در شکل، اندازه و ... دارد. این تفاوت ها موجب می شود که در تولید ابزار پزشکی که برای درمان مشکلات مورد استفاده قرار می گیرند نیز تنوع داده شود. پروتز آلت یکی از این ابزارهاست که در انواع مختلف تولید می شود.

 

بهترین سن برای انجام ارتودنسی دندان چه سنی است؟

برای خیلی از بزرگسالان این سوال پیش می آید که آیا درمان ارتودنسی برای من دیر نیست؟ ممکن است والدین همه افراد از سنین کودکی به دنبال درمان به موقع و مراجعه مرتب به مطب دندانپزشکی برای فرزند خود نباشند. این کودکان وقتی به سن بزرگسالی می رسند به فکر بهبود ظاهر و سلامت دندان های خود می افتند. اما خیلی از این افراد فکر می کنند که دیگر برای درمان دندان هایشان دیر شده است.

این در حالی است که ارتودنسی بزرگسالان در هر سنی قابلیت انجام دارد. اما طبیعتا هر چه زودتر اقدام به درمان کرد، پروسه درمانی راحت تر، کم هزینه تر و کوتاه تر خواهد بود. درست است که ارتودنسی را می توان حتی در بزرگسالی نیز انجام داد اما انتخاب زمان مناسب برای شروع این درمان تاثیر مستقیمی بر نتایج و مدت زمان ارتودنسی خواهد داشت.

با توجه به تحقیقات علمی، بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی در دوران تکامل فک و دندان هاست. بیشتر متخصصان ارتودنسی توصیه می‌ کنند که این درمان در سن تکاملی دندان‌ ها، که غالبا بین 10 تا 14 سالگی است، انجام شود. در این دوران، دندان‌ ها در حال رشد و تکامل هستند و اثرات درمان ارتودنسی سریع تر خود را به نمایش می گذارد.

نشانه هایی که نیازمند درمان ارتودنسی هستند

واضح است که مهم ‌ترین علائمی که احتمال نیاز داشتن کودکان و سایر افراد را به درمان ارتودنسی نشان می دهد، وجود دندان‌ های کج یا ناهماهنگ است. همینطور نشانه های دیگری نیز وجود دارند که به افراد می فهماند که بدون در نظر گرفتن سن خود، نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی دارند. برخی از علائم کلیدی که ممکن است به درمان ارتودنسی دندان اشاره داشته باشند، به شرح زیر است:

·         شلوغی و نامرتبی دندانها

·         وجود فاصله زیاد بین دندان ها

·         مشکل در تنفس، به ویژه تنفس از طریق دهان

·         خروپف هنگام خواب

·         نا مناسب بودن تطابق فک‌ و دندان‌ ها

·         آندربایت

·         اوربایت

·         کراس بایت

·         اپن بایت

·         دندان قروچه

·         عادت به مکیدن شست در سنین سه یا چهار سالگی

·         از دست دادن دندان‌ های شیری قبل از پنج سالگی

·         از دست دادن دندان‌ های شیری پس از چهارده سالگی

رسیدگی به مشکلات دندانی و همینطور فکین در ابتدایی ‌ترین مراحل، باعث اصلاح آسان ‌تر و کم‌ هزینه ‌تر آنها خواهد شد. همچنین، شناسایی بهترین زمان برای ارتودنسی دندان باعث انجام بهترین اصلاحات و پیشگیری از مشکلات بیشتر خواهد شد. در کل بررسی دوره ‌ای و به موقع از سوی متخصصان ارتودنسی، به کودکان و نوجوانان کمک می ‌کند تا با دندان ‌های سالم و زیبا به زندگی ادامه دهند.

انواع ناهنجاری های فک و بهترین زمان برای درمان آنها

ناهنجاری های فک یکی از رایج ترین اختلالات است که افراد زیادی درگیر آن هستند. این ناهنجاری ها با 2 روش ارتودنسی دندان و جراحی فک قابل انجام است و انتخاب بهترین روش بین این روش ها، به شدت ناهنجاری و همچنین سن بیمار بستگی دارد.

انواع ناهنجاری‌ های فکی

ناهنجاری فک انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

کلاس ۲

در این کلاس ناهنجاری، تناسب بین فک‌ بالا و پایین کاملا از دست می ‌رود و ممکن است فک بالا بیش از حد به جلو رفته یا فک پایین عقب ‌تر از حد عادی قرار گیرد. این نوع ناهنجاری معمولا قبل از دوران بلوغ تشخیص داده شده و با استفاده از دستگاه‌ های ارتودنسی دندان می‌ توان آن را تصحیح کرد.

کلاس ۳

در این حالت، تناسبی بین فک بالا و پایین وجود ندارد و ممکن است فک پایین به جلوتر یا فک بالا به عقب تر از موقعیت معمولی برود. اگر ناهنجاری به دلیل اندازه بزرگ ‌تر فک پایین باشد، می توان برای اصلاح این وضعیت از ارتودنسی دندان به همراه جراحی فک استفاده کرد.

انحراف فک

این ناهنجاری اسکلتی به معنای انحراف فک پایین به یک طرف است. این مشکل می ‌تواند ناشی از عوامل ارثی یا اکتسابی باشد. در موارد اکتسابی معمولا این مشکل به دلیل شکستگی و جوش ‌خوردن نادرست استخوان فک در دوران کودکی رخ می‌ دهد.

اورجت

در این ناهنجاری، دندان ‌های جلو به طرف بیرون از دهان رشد می‌ کنند.

اوربایت

در این شرایط، دندان ‌های فک بالا خیلی بیشتر از حالت عادی و نرمال، جلوتر از دندان های فک پایین قرار گرفته است و آنها را پوشانده است.

کراس بایت

در این حالت، دندان‌ ها به طور نامتعارفی بر روی دندان‌ های فک پایین رشد می‌ کنند.

اپن بایت

در این ناهنجاری، دندان‌ های فک پایین به گونه‌ ای قرار می‌ گیرند که دندان‌ های جلویی نمی ‌توانند به درستی با دندان‌ های فک بالا چفت شوند.

آندربایت

در این وضعیت، دندان ‌های جلویی فک پایین، جلو‌تر از دندان ‌های جلویی فک بالا قرار می‌ گیرند.

بهترین زمان برای درمان ناهنجاری های فک

پیشنهاد می شود کودکان از 7 سالگی به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند. در این حالت اگر مشکلی در فک آنها وجود داشته باشد، قابل تشخیص خواهد بود. در حالت کلی بهترین سن برای درمان مشکلات فکی در دختران حدود 8-9 سالگی و برای پسران سن 10-11 سالگی است. در این بازه زمانی، امکان جابه‌ جایی و اصلاح موقعیت دندان‌ ها با استفاده از دستگاه‌ های ارتودنسی وجود دارد. اما با گذشت سن و سخت تر شدن استخوان فک، ممکن است لازم باشد که در کنار ارتودنسی دندان از جراحی فک نیز استفاده شود.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دیجیتالی دندان هستند؟

ایمپلنت دندان امروزه به عنوان یکی از رایج ترین روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته شناخته شده است. همانطور که می دانیم ایمپلنت دندان از 3 جزء پایه ایمپلنت، اباتمنت و پایه ایمپلنت دندان تشکیل شده است. در روزهای اخیر اصطلاحی به نام ایمپلنت دیجیتال کم و بیش به گوش افراد می خورد. اما این ایمپلنت دیجیتال چیست؟ هزینه این نوع ایمپلنت دندانی چقدر است؟

ایمپلنت دیجیتال یکی از روش های جدید ایمپلنت است که در آن از تجهیزات و فناوری های جدید استفاده می شود تا ایمپلنت فوری تر و درمان راحت تر انجام شود. در حال حاضر تنها تعداد محدودی از مراکز دندانپزشکی مجهز به این تکنولوژی هستند. از جمله فناوری های به کار رفته در ایمپلنت دیجیتال به شرح زیر است:

·         قالب گیری دیجیتالی

·         عکسبرداری دیجیتالی

·         دوربین داخل دهانی

·         مدل سازی سه بعدی کامپیوتری

·         تکنولوژی CAD/CAM

کاندیدای مناسب ایمپلنت دیجیتالی چه کسانی هستند؟

در واقع هر کسی که امکان انجام کاشت ایمپلنت معمولی را داشته باشد، می تواند از مزایای کاشت ایمپلنت دیجیتالی نیز بهره مند شود. به طور کلی کاندیدای مناسب ایمپلنت دیجیتالی افراد با ویژگی های زیر هستند:

·         افرادی که اعتیاد به مصرف سیگار و دخانیات دارند، برای انجام ایمپلنت سنتی باید چند هفته قبل و بعد از ایمپلنت، سیگار را ترک کنند؛ اما برای انجام ایمپلنت دیجیتال نیازی به این کار نیست.

·         بیماران دیابتی امکان انجام ایمپلنت سنتی را ندارند و نیاز به ملاحظاتی در این باره است اما این بیماران به راحتی می توانند ایمپلنت دیجیتال انجام دهند و برای آنان محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

·         افرادی که عرض و ارتفاع استخوان کمی دارند می توانند از مزایای این روش بهره مند شوند.

·         کسانی که نمی توانند به مدت 2 الی 3 هفته بدون دندان باشند، کاندیدای مناسبی برای انجام این روش درمانی هستند.

·         کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند، می توانند از ایمپلنت دیجیتال دندان استفاده کنند.

هزینه ایمپلنت دیجیتالی دندان چقدر است؟

برای اطلاع از هزینه ایمپلنت دیجیتالی از مراکز دندانپزشکی سوال کنید چرا که هزینه ها بر اساس موقعیت مکانی کلینیک، تخصص و مهارت دندانپزشک، تعداد دندان های نیازمند ایمپلنت دندان و ... متفاوت است. اما به طور کلی هزینه ایمپلنت دیجیتالی کمی بیشتر از ایمپلنت معمولی است.

ایمپلنت دیجیتالی دندان چه مزایایی دارد؟

در ایمپلنت دیجیتالی از تکنولوژی پیشرفته استفاده می شود که باعث بالا رفتن دقت جراحی و تسریع روند درمان می شود. برای مثال این روش ایمپلنت با حداقل برش انجام می شود که باعث کاهش خونریزی و کوتاه تر شدن دوره نقاهت می شود. از جمله مزایای ایمپلنت دیجیتالی به شرح زیر است:

·         دقت بالاتر درمان و جراحی

·         کاهش درد ایمپلنت

·         تسریع روند درمان

آشنایی با روش های مختلف دندان درد شامل خانگی و پزشکی

دلایل مختلفی مانند پوسیدگی دندان، شکستگی و عفونت دندان باعث ایجاد دندان درد می شوند و لازم است تا سریعا برای درمان و ترمیم آن به مراکز دندانپزشکی مراجعه کرد. البته ممکن است این احساس دندان درد هنگام شب و همینطور در روزهای تعطیل اتفاق بیفتد. اما جای نگرانی ای نیست زیرا در این شرایط می توان به مراکز دندانپزشکی شبانه روزی مراجعه کرده و و پس از معاینه وضعیت دهان و دندان و بررسی علت دندان درد، درمان های لازم انجام شود.

اما ممکن است در شرایطی باشید که دسترسی به مراکز دندانپزشکی نداشته باشید. در این صورت می توانید با روش های خانگی تا حد زیادی از شدت این درد بکاهید تا زمانی که بتوانید به یک مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

روش های درمان خانگی دندان درد

اگر امکان مراجعه به مطب دندانپزشکی نداشته باشید، می توانید با انجام یکی از روش های زیر به طور موقت دندان درد خود را تسکین دهید تا شرایط مناسب برای مراجعه به مطب برای شما فراهم شود.

·         درمان دندان درد با کمپرس یخ

·         کاهش دندان درد با آب نمک

·         استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه

·         درمان دندان درد با چای نعناع

·         استفاده از سیر برای تسکین دندان درد

·         کاهش دندان درد با ژل آلوئه ورا

·         درمـان دنـدان درد با میخک خشک و یا روغن میخک

·         استفاده از دهان شویه هیدروژن پراکسید

مراجعه به مطب دندانپزشکی

همانطور که در قسمت بالاتر مقاله اشاره کردیم، روش های خانگی درمان درد دندان به صورت موقتی عمل می کنند و برای دریافت یک درمان دائمی و ترمیم دندان نیاز است تا هر چه سریعتر به یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی مراجعه کرد. دنـدان درد در اکثر مواقع علامتی از پوسیدگی، عفونت دنـدان، عفونت لثه و … است و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است باعث بروز مشکلات جدی تر مانند بیماری لثه، آبسه دنـدان و … شود.

روش های پیشگیری از دندان درد

بدون شک بهترین راهکار برای پیشگیری از دندان درد، رعایت بهداشت دهان و دندان به طور کامل و درست است. این کار را با رعایت نکات زیر انجام دهید:

·         روزانه حداقل دو بار (صبح و شب) دندان هایتان را مسواک بزنید.

·         مصرف غذاها و خوراکی های شیرین را به حداقل ممکن برسانید.

·         استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.

·         مصرف سیگار و دخانیات را به طور جدی ترک کنید.

·         هر ۶ ماه یکبار چکاپ دندانپزشکی داشته باشید تا در صورت وجود مشکل، در شرایط ابتدایی درمان شود.

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد