x تبلیغات
تونو تایمز

مراقبت‌ های قبل و بعد از جراحی سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از رایج ترین بیماری ها است که افراد زیادی را چه زن و چه مرد، در سراسر جهان درگیر خود می کند. سنگ کلیه در حقیقت رسوبات معدنی سختی است که در کلیه ها تشکیل می شود و می تواند باعث درد و عوارض قالب توجه دیگری شود. سنگ کلیه سایز کوچک ممکن است به طور طبیعی از طریق دستگاه ادراری دفع شود، اما برای دفع سنگ های بزرگتر گاهی نیاز به عمل سنگ کلیه می شود.

انواع جراحی سنگ کلیه شامل موارد زیر می شوند:

·         لیزر سنگ کلیه با اورتروسکوپی

·         نفرولیتوتومی و نفرولیتوتریپسی

·         لاپاراسکوپی یا جراحی باز سنگ کلیه

مراقبت‌ های قبل و بعد از جراحی سنگ کلیه

با توجه به نوع جراحی انتخاب شده برای شما، مراقبت های قبل و همچنین بعد از عمل سنگ کلیه  کمی متفاوت خواهد بود. بهترین متخصص ارولوژی همه این مراقبت ها را به شما توضیح می دهد تا بهترین نتیجه را از عمل خود داشته باشید. برخی از نکات مهم مراقبت پیش و پس از جراحی عبارتند از:

·         مصرف آنتی بیوتیک ها یکی از نکات اساسی بعد از جراحی سنگ کلیه است که به پیشگیری از عفونت بعد از جراحی نیز کمک می کند.

·         شنا در مکان ‌های عمومی ممکن است احتمال عفونت را افزایش دهد؛ بنابراین بهتر است تا مدتی از انجام آن صرف‌ نظر کنید.

·         تا چند ساعت بعد از عمل سنگ کلیه، از مصرف آب و سایر مایعات خودداری کنید و پس از گذشت چند ساعت مصرف مایعات را افزایش دهید.

·         فهرستی از داروهای مصرفی خود را به پزشک متخصص نشان دهید تا دز مصرفی آنها را کنترل کرده و در صورت نیاز، آنها را قطع کند یا داروی جدیدی جایگزین کند.

·         پیش از عمل، از مصرف مشروبات الکلی و همچنین استعمال دخانیات خودداری کنید. این موارد بر انعقاد خون تاثیر گذاشته و می‌ توانند باعث دشواری در عمل و یا بروز عارضه پس از عمل شوند.

·         پس از گذشت مدت زمان مشخصی که پزشک تجویز می‌ کند، فعالیت‌ های روزانه خود را شروع کنید؛ اما از انجام فعالیت ‌های سنگین خودداری کنید.

عمل سنگ کلیه چه عوارضی دارد؟

این جراحی یک عمل کم تهاجمی است. اما ممکن است عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد که عبارتند از:

·         گرفتگی و انسداد لوله حالب

·         ورود عفونت به داخل خون و سرایت آن به دیگر اندان های بدن

·         خونریزی هنگام عمل جراحی

·         عفونت دستگاه ادراری

·         درد و ناراحتی بعد از جراحی

انواع ارتودنسی دندان را بشناسیم + مراحل انجام ارتودنسی

ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که شامل دسته کلی ارتودنسی ثابت و متحرک می شود. اما همین ارتودنسی ها، خود نیز شامل زیر دسته هایی می شوند که شامل موارد زیر هستند:

·         ارتودنسی سرامیکی

·         ارتودنسی دیمون

·         ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال

·         ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

مراحل ارتودنسی دندان را به ترتیب بشناسیم

مراحل ارتودنسی در هر فردی به نسبت نوع ناهنجاری دندانی، شدت ناهنجاری، روش درمان و سن بیمار می تواند متفاوت از دیگری باشد. برای مثال مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک با یکدیگر فرق دارد و همینطور مراحل ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان نیز با یکدیگر فرق دارند. اما به طور کلی مراحل ارتودنسی دندان به شرح زیر است:

پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی با مهارت و تجربه بالا

قبل از هر چیزی باید به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر و منطقه خود باشید. به طور مثال اگر در کرج ساکن هستید، پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی در کرج می تواند ترس شما از درمان را از بین ببرد. در صورتی که این درمان توسط بهترین متخصص ارتودنسی انجام شود، با کمترین درد و ناراحتی و عوارض بهترین نتایج را دریافت خواهید کرد.

معاینه توسط ارتودنتیست و عکسبرداری از دهان و دندان

در جلسه مراجعه، متخصص ارتودنسی دهان و دندانهای شما را به طور کامل بررسی می کند و به منظور اطمینان خاطر از نوع و شدت ناهنجاری، عکسبرداری از دهان و دندان را برای شما تجویز می کند. در صورتی که تصاویر، نشان دهنده هر گونه مشکل اعم از پوسیدگی دندان و … باشد، باید قبل از شروع درمان ارتودنسی رفع شوند.

انتخاب نوع درمان ارتودنسی دندان

انتخاب روش درمان، یکی از مهم ترین مراحل ارتودنسی دندان است. بهترین روش درمانی برای بیمار را متخصص ارتودنسی به توجه به معاینات انجام شده، عکس رادیولوژی دندان، نیاز بیمار و درخواست بیمار مشخص می کند. انواع روش های ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است که هر کدام از این روش ها نیز انواع مختلفی دارند.

مراجعات در بازه های مختلف

شما تا پایان طول درمان موظف هستید در بازه های زمانی منظم و تعیین شده به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید تا وضعیت دندان هایتان بررسی شود.

استفاده از نگهدارنده ارتودنسی

برخی از متخصصین ارتودنسی ممکن است پس از پایان درمان ارتودنسی تا مدتی استفاده از نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر را برای بیماران خود تجویز کنند.

کدام مدل ارتودنسی بهتر است؟

هر یک از این روش‌ ها دارای مزایا و معایب خود هستند و هر فرد ممکن است با ناهنجاری ‌ها و مشکلات مختلف در دندان ‌ها و فک خود مواجه باشد.

ارتودنسی متحرک چیست؟ هزینه ارتودنسی متحرک چقدر است؟

به طور کلی می توان گفت که خود ارتودنسی یک شاخه تخصصی در رشته دندانپزشکی است. اقداماتی که در این شاخه انجام می شود شامل ارزیابی، تشخیص و اصلاح یا درمان مشکلات مختلف دندانی مانند کج و ناصاف بودن، شلوغی دندان ها، جلو بودن یکی از فک ها و . است. با پیشرفت روز به روز علم مخصوصا در صنعت دندانپزشکی، انواع مختلفی از این درمان به وجود آمده است و با توجه به نیازهای بیمار از هر یک از آنان استفاده می شود. دسته بندی کلی ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی متحرک و ثابت می شود، که هر کدام از آنها نیز مدل ها و انواع مختلفی دارند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره نوع متحرک این نوع درمان توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

ارتودنسی متحرک و مزایای آن

ارتودنسی متحرک همانطور که از نامش پیداست، به شما این امکان را می دهد که هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن، دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید. رایج ترین نوع ارتودنسی متحرک با نام ارتونسی اینویزیلاین و نامرئی شناخته می شود که از یک قالب و پلاک پلاستیکی تشکیل شده است که به طور منحصر به فرد برای دندان های هر فرد ساخته می شود و در دهان قرار می گیرد.

ارتودنسی متحرک معمولا برای درمان و اصلاح مشکلات جزئی در دندان ها و فکین به کار می رود و برای ناهنجاری های شدید کاربردی ندارد. این دستگاه به آرامی دندان ‌ها را تحت فشار قرار داده و آنها را به نرمی و به آرامی به جایگاه مطلوب منتقل می ‌کند تا به حالت طبیعی و ایده‌ آل برسند.

مزایای ارتودنسی متحرک درمان دندان

·         هزینه مقرون به صرفه: در مقایسه با دیگر روش‌ ها، ارتودنسی متحرک هزینه کمتری دارد و برای افرادی که به دنبال راهکاری اقتصادی برای اصلاح دندان ‌ها هستند، گزینه مناسبی است.

·         آسانی در تمیز کردن: امکان خروج بریس از دهان، این روش را برای تمیز کردن و بهداشت دهان مناسب می ‌کند.

·         ظاهر بهتر نسبت به ارتودنسی ثابت: ارتودنسی متحرک دارای ظاهری بهتر و کمتر مشخص نسبت به ارتودنسی ثابت است، که این امر خصوصا برای افرادی که به زیبایی درمان حساس هستند، جذاب است.

هزینه ارتودنسی متحرک چقدر است؟

می دانیم که هزینه ارتودنسی دندان برای افراد میزان یکسان و ثابتی نیست و با توجه به مشکل و شدت آن و نوع دستگاه ارتودنسی انتخاب شده، قیمت تمام شده ارتودنسی دندان میزان متفاوتی خواهد بود. هزینه ارتودنسی متحرک برای هر فک بین ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ده میلیون تومان) تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ده میلیون تومان) با توجه به نوع روش و درمان مورد نیاز متغیر است.

چگونه می توانیم BMI را کاهش دهیم؟

چگونه می‌ توان بهترین راه‌ ها را برای کاهش BMI پیش گرفت؟ با اعمال تغییرات کوچک به سمت یک سبک زندگی سالم، می ‌توانید به تدریج BMI خود را کاهش دهید.

برنامه غذایی منظم و اصولی

برنامه غذایی سالم و منظم یکی از بهترین راه‌ ها برای کاهش BMI است. ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی به سمت یک سبک زندگی سالم، اقدامی کوچک و موثر است. مثلا هر روز می‌ توانید یک تغییر کوچک ایجاد کنید. مثل کاهش مصرف قند یا افزایش میزان مصرف آب. اضافه کردن سبزیجات و فیبر به رژیم غذایی و کاهش مصرف قندها اقدامات مثبتی هستند.

از رژیم ‌های لاغری افراطی خودداری کنید

رژیم های لاغری سخت برای مدت طولانی موثر نیستند و ممکن است به جای دست ‌یافتن به شاخص توده بدنی (BMI) سالم، باعث بازگشت وزن شوند. رژیم‌ های کنترل کالری و متوازن بهترین راه برای دستیابی به BMI سالم و حفظ آن برای مدت طولانی هستند. انتخاب غذاهای سالم ‌تر، کاهش حجم وعده‌ های غذایی و کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی ‌های پرکالری، راه‌ های ساده ‌ای هستند که به شما کمک می‌ کنند به شاخص توده بدنی متعادل و سالم دست پیدا کنید.

انجام دادن عمل های لاغری

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد به دنبال راهکارهای لاغری موثر می‌ گردند. به نظر می ‌رسد داشتن بدنی متناسب و سبک زندگی سالم، شامل رژیم غذایی مناسب، تمرین ‌های مقاومتی و کاردیو و خواب به موقع، رازی برای دستیابی به این هدف می ‌باشد. با این وجود، حقیقت این است که ژنتیک تاثیر بسزایی در این مسیر دارد و حتی با انجام تمامی اقدامات صحیح، ممکن است به نتیجه دلخواه نرسیده و استایل مورد نظر خود را به ‌دست نیاورید.

اکنون، می‌ توانید از انواع عمل لاغری مانند بای پس معده یا بادی اسکالپ برای کاهش چربی و افزایش عضله در نقاط خاصی از بدن خود، همچون شکم و منطقه پهلو، بهره‌مند شوید. در صورتی که به این اقدامات فکر می ‌کنید، مهم است بدانید گزینه‌ های خوبی در دسترس دارید.

اکثر عمل‌ های لاغری، مانند اسلیو معده و بای پس معده، تغییراتی در ساختار معده ایجاد می ‌کنند. به همین دلیل، برای انجام این عمل‌ ها نیاز است که BMI (شاخص توده بدنی) بالاتر از ۳۵-۴۰ باشد. به این معنا که شما با اضافه وزن مفرط روبرو باشید. همچنین، داشتن بیماری ‌های مزمن ناشی از چاقی، از جمله فشار خون و دیابت، نیز از معیارهای مهمی است که متخصصان پیش از جراحی‌ ها به آن توجه می‌ کنند.

مهارت ها و تخصص های مهم یک متخصص ارتودنسی خوب

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصص دندانپزشکی است که در آن به درمان ناهمجاری ها و مشکلات دندانی و فکین افراد پرداخته می شود. این شاخه به دلیل اینکه تخصصی است، نمی تواند توسط دندانپزشکان عمومی انجام شود و نیازمند این است که افرادی در این رشته به صورت تخصصی تحصیل کرده باشند. یک دندانپزشک بعد از گذراندن دوره عمومی خود، می تواند وارد رشته ارتودنسی شود و حدود 3 الی 4 سال دیگر را به صورت تخصصی در این رشته تحصیل کند و دوره های مختلفی را بگذراند.

در انتهای سال های تحصیلی، او به یک متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست تبدیل می شود که می تواند به صورت رسمی درمان ناهنجاری های دندانی افراد را شروع کند. اما آیا هرکسی که مدرک درمان خود را گرفته است گزینه مناسبی است که دندان های خود را به او سپرد؟ آیا می توان به هر ارتودنتیستی اعتماد کرد؟ قطعا خیر.

مهارت‌ و تخصص‌ یک متخصص ارتودنسی

یک متخصص ارتودنسی نه تنها باید تعهد به بهبود زیبایی لبخند و سلامت دندان ‌های بیماران داشته باشد، بلکه باید تجربه و تخصص ویژه ‌ای در این زمینه نیز داشته باشد. در ادامه، به معرفی مهارت ‌ها و تخصص ‌های ضروری یک متخصص ارتودنسی پرداخته خواهد شد.

تشخیص دقیق

بهترین متخصص ارتودنسی در زعفرانیه و سایر نقاط تهران باید توانایی تشخیص دقیق مشکلات دندانی و فکی بیماران را داشته باشد. این شامل ارزیابی دقیق، تصویربرداری مورد نیاز و تعیین روش درمانی مناسب دندان ‌ها می ‌شود.

برنامه ‌ریزی درمان

یک ارتودنتیست باید بتواند برنامه‌ ریزی درمانی خوبی برای هر بیمار را انجام دهد. این شامل تعیین نوع ارتودنسی، مدت زمان درمان و نحوه تعامل با بیمار می ‌شود.

تعامل انسانی

تخصص داشتن در تعامل با بیماران بسیار مهم است. یک متخصص ارتودنسی باید بتواند با بیماران خود به نحوی دوستانه و انسانی ارتباط بگیرد تا اعتماد بیشتری برقرار شود.

مهارت‌ های تکنیکی

ارتودنسی شامل استفاده از ابزارها و تکنیک‌ های خاصی است که متخصص باید آنها را به خوبی بلد باشد. این شامل ترکیبی از مهارت‌ های جراحی، نصب ابزارهای ارتودنسی و تعیین فشار واحد به منظور اصلاح و جا به ‌جایی دندان ‌ها می ‌شود.

پایش مداوم

متخصص ارتودنسی باید توانایی پیگیری مداوم درمان بیماران را داشته باشد. این شامل تنظیمات دوره ‌ای و اصلاحات لازم در طی درمان می ‌شود.

به‌ روز بودن با پیشرفت‌ ها

دنیای ارتودنسی متغیر است و متخصص باید به ‌روز با آخرین پیشرفت‌ ها و تکنولوژی‌ های ارتودنسی باشد.

همچنین، توانایی انتقال اطلاعات به بیماران و توجیه آنها نیز از مهارت‌ های حیاتی یک متخصص ارتودنسی است. این مهارت ‌ها و تخصص ‌ها به متخصص ارتودنسی کمک می‌ کنند تا بهترین درمان را برای هر بیمار ارائه دهد.

اهمیت انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی در کجا مشخص می شود؟

ارتودنسی یکی از شاخه های دهگانه دندانپزشکی است و متخصص ارتودنسی دکتری است که آموزش های زیادی درباره تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های فکی دیده است. متخصصین ارتودنسی می توانند مشکلات دندانی تمام گروه های سنی از کودکان تا نوجوانان و بزرگسالان را برطرف کنند.

لزوم مراجعه به متخصص ارتودنسی

اگر یکی یا چند مورد از علائم پایین را دارید، لازم است سریعا توسط متخصص معاینه شوید. به یاد داشته باشید که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید هم نتیجه بهتری خواهید گرفت هم دوره درمان به زمان کمتری نیاز دارد.

  • دندان ‌‌های ردیف پایین توسط دندان ‌های ردیف بالا کامل پوشیده شده است
  • داشتن دندان اضافی
  • دندان ‌های نامرتب و شلوغ، یا کج و کوله بودن دندان ‌ها
  • عدم صحیح قرار گرفتن دندان‌ ها بر روی هم
  • عدم تقارن صورت و بهم ریختگی نسبت‌ های زیبایی صورت
  • عقب یا جلو بودن نامتعارف فک پایین و بالا
  • لبخند کج
  • مشکلات تکلم و تلفظ برخی صداها

دلایلی که نشان می دهد انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی اهمیت دارد

از آنجایی که درمان ارتودنسی به نسبت طولانی است، لازم است تا متخصصی را انتخاب کنید که نزدیک به محل زندگی شما باشد. به طور مثال اگر در دولت زندگی می کنید، انتخاب یک متخصص ارتودنسی در دولت اولین گام برای شروع درمان ناهنجاری های دندانی شما است. در ادامه، به برخی از دلایلی که انتخاب متخصص ارتودنسی اهمیت دارد، پرداخته خواهد شد.

تخصص و تجربه

اولین دلیل مهم برای انتخاب یک متخصص ارتودنسی، تخصص و تجربه آنان است. متخصصان ارتودنسی سال ‌ها در زمینه بهبود ترتیب دندان‌ ها کار کرده و تجربه آنها به شما اطمینان می‌ دهد که دندان های شما در دستان فرد متبحری هستند. آنها از ابزارهای مدرن و روش ‌های پیشرفته برای ارائه ارتودنسی با کیفیت استفاده می‌ کنند.

دانش فنی و علمی

دومین دلیل این است که متخصصان ارتودنسی دانش فنی و علمی لازم را دارند. آنها با آشنایی با تازه ‌ترین پیشرفت ‌ها در زمینه ارتودنسی می‌ توانند شما را راهنمایی کنند که کدام روش ‌ها و تکنیک‌ ها برای شما مناسب‌ تر است.

تعهد به درمان

سومین دلیل، تعهد متخصصان ارتودنسی به درمان شماست. آنها از ابتدا تا انتها به درمان و تغییرات در دندان ‌های شما نظارت دارند و تا زمانی که به نتیجه دلخواه دست نیافته ‌اید، همراه شما هستند.

تاثیر بر زیبایی و اعتماد به نفس

در نهایت، انتخاب یک متخصص ارتودنسی به زیبایی لبخند شما و بهبود عملکرد دندان ‌های شما کمک می ‌کند. این انتخاب به معنای بهبود کیفیت زندگی و افزایش اعتماد به نفس شماست.

برای پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی در شمال تهران چه کارهایی می توان انجام داد؟

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست دندانپزشکی است که بعد از به پایان رسیدن دوره دندانپزشکی عمومی، دوره های تخصصی ارتودنسی را به مدت 3 الی 4 سال در دانشگاه می گذراند. متخصص با گذراندن این دوره ها می تواند ارتودنسی را با مهارت و تبحر بالا انجام دهد. اما چگونه می توان متخصص ارتودنسی در محل زندگی خود مثلا یک متخصص ارتودنسی در قیطریه پیدا کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه بهترین متخصص ارتودنسی در شمال تهران را پیدا کنیم؟

برای هر منطقه ای، چه شمال، چه غرب و  ...، می توان برای پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی اقدامات زیر را انجام داد:

مشاوره از دندانپزشک: به عنوان اول روش، می توانید از دندانپزشک عمومی خود که همیشه به او مراجعه می کنید، درباره بهترین متخصص ارتودنسی سوال کنید.

استفاده از گوگل: شما می توانید با جستجوی عباراتی مثل متخصص ارتونسی در قیطریه، دولت و هرجای دیگر، اطلاعات جامعی درباره نام متخصص، آدرس مطب و شماره آن به دست آورید.

سوال از اطرافیان: افرادی در اطراف شما ممکن است تجربیاتی از درمان ارتودنسی داشته باشند. از آنها بپرسید که در کدام مطب ارتودنسی کرده ‌اند؟

معیارهای انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب

برای انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب یکسری معیارهایی وجود دارد که بیمار می تواند با بررسی آن ها، بهترین دندانپزشک متخصص ارتودنسی را انتخاب کند. این ملاک ها به شرح زیر هستند:

اولین ویژگی مهم برای یک متخصص ارتودنسی؛ تخصص و مهارت

برای انتخاب متخصص ارتودنسی باید تخصص، مهارت و تجربه دندانپزشک را در نظر گرفت. متخصص ارتودنسی با مهارت بالا و به صورت اصولی ارتودنسی را بر روی دندان‌ ها نصب می کند و نتیجه بهتری بدست می آورد.

داشتن امکانات پیشرفته در مطب

استفاده از دستگاه های پیشرفته و امکانات بالا در مطب دندانپزشکی به منظور بهتر انجام شدن ارتودنسی دندان و همینطور نتیجه بهتر، یکی دیگر از ملاک های انتخاب متخصص ارتودنسی است. افراد باید دندانپزشکی را انتخاب کنند که علاوه بر داشتن مدرک تخصصی ارتودنسی در کلینیک یا مطب خود، این امکانات را نیز داشته باشند.

خوش برخورد بودن

یک متخصص خوب باید با صبر و حوصله به تمام سوالات بیمار پاسخ بدهد. برخورد مناسب با بیمار، پیگیری روند درمان و اولویت قرار دادن سلامت بیمار از معیارهای انتخاب یک متخصص حرفه ای است و برای پیدا کردن متخصص ارتودنسی در کرج باید به این نکته نیز توجه کرد.

کیفیت مواد و لوازم مورد استفاده

استفاده از مواد و وسایل با کیفیت و ساخت کمپانی های معتبر بسیار مهم است و متخصص ارتودنسی خوب هیچ گاه کیفیت کار را فدای هزینه نمی کند و از مواد و وسایل استاندار و با کیفیت استفاده می کند.

بهترین متخصص ارتودنسی چه ویژگی هایی دارد؟

 

دندانپزشک عمومی بیشتر درمان‌ های مربوط به سلامت دهان از قبیل درمان پوسیدگی، پر کردن دندان، کشیدن دندان، درمان عفونت لثه، روکش کردن دندان و باندینگ کامپوزیت را انجام می ‌دهد. بنابراین، اغلب تجربه دندانپزشکان عمومی در این زمینه متمرکز است. از سوی دیگر، متخصص ارتودنسی دارای تخصص خاص در زمینه درمان‌ های ارتودنسی است و آموزش ‌های خاصی در این زمینه دریافت کرده است. تاکید او بیشتر بر روی اصول ارتودنسی و درمان ‌های مرتبط با ناهنجاری ها و مشکلات دندان است. بنابراین، تجربیات وی اکثرا در این حوزه متمرکز می ‌شود.

برای درمان ‌های ساده ارتودنسی دندان می ‌توانید به دندانپزشک عمومی با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. اما برای مشکلات پیچیده ‌تر ارتودنسی، بهتر است به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

آن دسته از بیمارانی که ارزش وقت گذاشتن برای انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی را می ‌دانند، اطمینان دارند که انجام این کار به افزایش شانس داشتن یک تجربه دندانپزشکی خوب و دستیابی به نتایج مورد نظر کمک می ‌کند. ماهیت مراقبت ‌های ارتودنسی به گونه ‌ای است که برنامه ‌های درمانی دارای چارچوب های زمانی طولانی مدت هستند و به ‌همین دلیل، مهم است که چه کسی را برای درمان انتخاب می‌ کنید. برخی از ویژگی‌ های یک متخصص ارتودنسی عبارتند از:

·         دانش و تجربه مرتبط با ارتودنسی: بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، اگر بخواهند از تجربه رضایت بخشی برخوردار شوند، باید به متخصصان ارتودنسی واجد شرایط و دانش و تجربه مناسب، اعتماد کنند تا بتواند بهترین درمان ارتودنسی (مثلا ارتودنسی نامرئی) را برای بیمار انتخاب کند.

·         همدلی: متخصص ارتودنسی معمولا تلاش می ‌کند تا بیماران در وضعیتی راحت ویزیت و درمان شوند و بتوانند به سادگی درباره دغدغه ‌های خود صحبت کنند.

·         صبر و شکیبایی: مراقبت‌ های ارتودنسی راه حل سریعی نیستند و بیماران گاهی ممکن است از طولانی شدن روند اظهار خستگی کنند. در این شرایط دندانپزشک باید بتواند با صبر و شکیبایی با بیماران برخورد کند و مشوق و حمایت ‌کننده آنها باشد.

·         اشتیاق: اشتیاق یک ویژگی ذاتی است و ارتودنتیستی که به درمان دندان‌ ها علاقه دارد همیشه این اشتیاق را نشان خواهد داد.

·         قابل اعتماد بودن: درست مانند هر حرفه دیگر، قابل اعتماد بودن یک متخصص ارتودنسی نیز در درجه اول اهمیت قرار دارد.

·         فروتنی: ارتودنتیست ‌های موفق متواضع هستند و به بیماران نشان می ‌دهند که برایشان اهمیت دارند.

·         تجربه و تخصص: بهترین متخصصین ارتودنسی همیشه مایلند دانش بیشتری در زمینه کاری خود کسب کنند و به ‌طور مداوم مهارت ‌ها و تکنیک ‌های جدیدی را یاد می‌ گیرند تا از تغییرات ‌روز عقب نمانند و مهم ‌تر از همه، بهترین نتایج و مؤثرترین برنامه‌ های درمانی را ارائه دهند و با بهترین هزینه ارتودنسی دندان های بیمار را درمان کنند.

از بین بردن بوی بد دهان چگونه امکانپذیر است؟

 

هالیتوز یا همان بوی بد دندان مشکلی است که بیش از 50 درصد مردم درگیر آن هستند. این مشکل هم یک مشکل بهداشتی و همینطور اجتماعی است که روابط فرد با اطرافیان را تحت تاثیر قرار می دهد. بوی بدن دهان علت های مختلفی دارد که نباید از آنان سرسری گذشت و همواره باید به دنبال درمان آن بود.

مهم ترین علت های بوی بد دهان

·         بوی بد ناشی از لثه و دندان

·         ناشی از حلق

·         مصرف دخانیات (ترک آن نه تنها بوی بد را درمان می کند، بلکه از مشکلات ریوی و دستگاه تنفسی نیز جلوگیری می کند.)

·         بوی بد ناشی از معده

·         عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک نزدن منظم و عدم استفاده از نخ دندان در بین دندان ها

·         برخی رژیم های غذایی و لاغری مانند رژیم روزه داری و برنامه های غذایی کم کربوهیدرات

·         بوی بد ناشی از قاعدگی

·         مصرف غذاهای دارای بوی تند و تیز مانند پیاز و سیر

·         خشکی دهان به دلایل مختلف مانند مصرف برخی از داروها، دیابت، اضطراب، کم‌ آبی بدن و افزایش سن

·         مصرف برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی، آرام ‌بخش ‌ها و برخی از مکمل ‌های ویتامینی

·         سنگ لوزه و مشکلات دهان که مکان تجمع باکتری ‌هاست.

·         وجود اجسام خارجی در حفره بینی

·         بیماری هایی مانند دیابت کنترل نوع 2، عفونت ‌های گلو، سینوزیت یا عفونت سینوس ‌ها

·         کتواسیدوز

·         عفونت‌ دندان، زخم‌ های دهان پس از جراحی یا کشیدن دندان، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه

راه های از بین بردن بوی بد دهان شامل چه مواردی می شود؟

برای از بین بردن و کشقابله با بوی بد دهان، راه های فراوانی وجود دارد. که در ادامه مقاله برخی از آنان را معرفی می کنیم:

بهداشت صحیح دهان و دندان

اولین و بهترین راه برای کاهش و درمان بوی ناخوشایند دهان، رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان است. مسواک زدن به صورت منظم، استفاده از خمیر دندان ضد باکتری و استفاده از دهان ‌شویه ضد باکتری می‌ تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک و حفره در دندان‌ ها کمک کرده و احتمال بروز بیماری ‌های لثه را کاهش دهد.

مصرف داروهای مخصوص

در مواردی که بیماری‌ های زمینه ‌ای باعث بوی بد دهان شده باشند، استفاده از داروهای مخصوص می ‌تواند مؤثر باشد. برای مثال، برای درمان GERD می ‌توان از داروهایی که اسید معده را کاهش می ‌دهند، مانند مسدود کننده‌ هایH2  ، مهار کننده‌ های پمپ پروتون یا هیدروکسید منیزیم، استفاده کرد.

معرفی انواع ارتودنسی نامرئی

خیلی از افراد به دلیل نمایان بودن دستگاه ارتودنسی موقع خندیدن و ظاهر نازیبایی که برای فرد ایجاد می کند، از درمان خود منصرف می شوند. به همین دلیل با پیشرفت علم، ارتودنسی جدیدی با نام ارتودنسی نامرئی به وجود آمده است که انواع مختلفی دارد. این نوع ارتودنسی دندان به دلیل تقاضای زیاد بزرگسالان، به یکی از ئرمان های رایج ارتودنسی تبدیل شده است. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح هر یک از این دستگاه ها می پردازیم.

ارتودنسی سرامیکی با براکت های همرنگ دندان

در این نوع درمان، از براکت های سرامیکی و همرنگ دندان به جهت ردیف کردن دندان ها استفاده می شود. این روش ارتودنسی دارای استحکام و زیبایی بالایی است و هیچ مشکلی برای زبان یا گفتار بیمار ایجاد نمی‌ کند. از این روش می‌ توان به ‌طور گسترده برای بهبود استحکام و زیبایی دندان‌ ها استفاده نمود. اما این براکت ها ممکن است به دلیل رنگ شفاف و سفید رنگی که دارند، بیشتر از نوع فلزی در معرض تغییر رنگ قرار بگیرند. به همین جهت رعایت بهداشت دندان ها در این ارتودنسی بسیار با اهمیت تر است.

ارتودنسی لینگوال و یا پشت دندانی

در ارتودنسی پشت دندانی همانطور که از نامش پیداست، دستگاه ارتودنسی به پشت دندان های فک بالا و پایین بیمار متصل می شود. به دلیل سخت بودن نصب این براکت ها در پشت دندان ها و نیازمند تخصص بالا بودن آن، معمولا متخصصان ارتودنسی، استفاده از این دستگاه را توصیه نمی کنند. این ارتودنسی می تواند باعث زخم کردن زبان هم شود. به دلیل تمام موارد گفته شده در بالاتر، هزینه ارتودنسی پشت دندانی به نسبت سایر روش های ارتودنسی نامرئی بیشتر است.

ارتودنسی متحرک نامرئی با پلاک های شفاف

این ارتودنسی با نام ارتودنسی اینویزیلاین نیز شناخته می شود. در این درمان ارتودنسی، از پلاک های شفاف و بی رنگ متحرکی برای درمان ناهنجاری های دندانی استفاده می شود. این پلاک ها را می توان به مدت حداکثر 2 ساعت در روز از دهان خارج کرد. این پلاک ها برای درمان همه ناهنجاری های دندانی و فک قابل استفاده نیست؛ بلکه برای مشکلات خفیف تا متوسط دندانی کاربرد دارد.

انتخاب هر یک از این روش ها برای بیمار به عهده بهترین متخصص ارتودنسی است. اما متخصص ارتودنسی با دندانپزشک عمومی چه فرقی می کند؟ دندانپزشک عمومی بیشتر درمان‌ های مربوط به سلامت دهان از قبیل درمان پوسیدگی، پر کردن دندان، کشیدن دندان، درمان عفونت لثه، روکش کردن دندان و باندینگ کامپوزیت را انجام می ‌دهد.

از سوی دیگر، متخصص ارتودنسی دارای تخصص خاص در زمینه درمان‌ های ارتودنسی است و تاکید او بیشتر بر روی اصول ارتودنسی و درمان ‌های مرتبط با ناهنجاری ها و مشکلات دندان است.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 صفحه بعد